• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Intelligenti pauca
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:32:03 följande:
    La Lola: Nja, om nu Tant Agdas folkilskna pudel skulle bita ihjäl någon eller helt oprovocerat äta upp någon annans hund så tror jag personligen att det skulle bli feta rubriker .Tror helt enkelt att det inte händer. Tant Agdas folkilskna puder står och morrar och gläfser åt folk men sen händer inte så mycket
    Håller med.Jag är själv  fö pudelägare,storpudel.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • enlitenbitkaka

Ni har aldrig tänkt på att det faktiskt inte sitter i rasen?? Att det kan va så att det istället sitter i människan som äger hunden? En hund med ett "hårt" tufft utseende drar ofta till sig fel ägare som får en understimulerad hund som är osäker och otrygg.

• Birgitta2
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...
    Detta gäller hela jäkla nordamerika och Canada under 24 år!!!! Det innebär för ex.vis rottweilern att den har gjort ett visst antal attacker per år och dom är inte många om du delar summan attacker med 24. Det är heller inte mycket med tanke på hur många hundratusen rottweilers som finns i hela den enorma regionen. Precis som med oss människor finns det bra individer och dåliga individer.
  • Farth Vader

La Lola: Okej, då tror vi alltså olika gällande Tant Agda och kan kanske nöja oss med att konstatera detta?

• TSA

Stod det flera sidor om det i någon tidning: att en hamilton bet din dotter??

Ja men grejen är ju, vad man hör o vad man ser kan vara helt olika saker oxå..Läsa en hund är A o O, hur många kan göra det egentligen oavsett ras?..Signalerna kan vara jättesmå men dem finns där. O är man okunnig, vill ha en cool ras med mycket muskler, motor (som inte blir rätt stimulerad) o en oseriös uppfödare som bara ser pengar o inte helheten då blir det ju tyvärr olyckor oxå..

Har blivit biten av en pitbull själv men han släppte...

• bellanbus
    kärålajn skrev 2008-07-02 11:36:57 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article412228.abwww.expressen.se/1.348973
    Tänka sig

Jag hävdar också att det är ägarna som gör hunden!

Dessutom så är ju pitbull och rotweiler "status" hundar i kriminella kretsar, de människorna utgör oftast inga bra hundägare utan stressar o hetsar sina hundar mest hela tiden.
    Därför torde detta vara en förklaring till att pitbull kanske är överrepresenterade i bittillfällen eftersom majoriteten av ägarna till dessa hundar är sämre hundägare!

En hund blir vad man gör den till!

Jag personligen är mer rädd för en tax än en rottis! (men det är för att jag blivit biten av en tax när jag var liten)
    Toys and flavours....tjoss
  • bellanbus
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:37:37 följande:
    TSA: I hemmet tror jag att statistiken ser annorlunda ut. Det är säkert inte ovanligt att barn blir bitna av alla möjliga raser.Min dotter blev biten av "världens snällaste" Hamilton stövare.Vad jag reagerar på när det gäller tex. pitbulls är att man så ofta hör om helt "oprovocerade" attacker. Att dom kan rusa på nån stackare som går förbi på vägen, bita ihjäl grannens hund osv.Andra hundraser biter till och släpper sedan, pitbulls verkar inte riktigt ha förstått det här med att släppa..
    Om jag inte har fel för mig så har det med pitbullens bett att göra, deras käkar låser sig i ett visst läge och därför får man många gånger bända upp käkarna med en kil.
    Toys and flavours....tjoss
  • Farth Vader

TSA: Nej, det har aldrig stått något i tidningen om att min dotter blev hundbiten. Det var min pappas hund som bet henne när vi hälsade på, själva bettet var inte så "allvarligt" men tillräckligt för att få oss att tänka till när det gäller hundar och barn.

Efter den händelsen vågar jag faktiskt inte lite på någon hund, tyvärr.

• enlitenbitkaka

Bluff, båg och myt.

bellanbus skrev 2008-07-02 11:48:32 följande:
    Om jag inte har fel för mig så har det med pitbullens bett att göra, deras käkar låser sig i ett visst läge och därför får man många gånger bända upp käkarna med en kil.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...