• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Nenne76

blandis.com/diskussion/index.php

Läs den tråden!

Här har vi behandlat ämnet i "vad är en kamphund" där vi vänt ut och in på fördomar, fakta, tankar och funderingar.
    Det är ett stort ämne och det verkar vara på tapeten ständigt... Mycket intressant...

• Wizz

Statistik för USA och Kanada kan väl knappast appliceras på Sverige? Dels har vi en helt annan hundhållning här än t.ex större delen av USA, varghybrider är inte tillåtna och USA har ju en tendens att avla mest för utställning - oavsett ras - och då blir konsekvensen i längden ofta en bristande mentalitet, det är vetenskapligt bevisat.

Vallhundsraser har en utpräglat snabb reaktionsförmåga, vilket kan förklara varför många anses vara mer farliga än t.ex. en fågelhund, eftersom många "reagerar först och kollar sen". Vidare måste man skilja på ett riktigt bett och en markering av en trängd/hotad hund.

Statistik kan man förvärga hur som helst. Det mest rättvisande i den här tabellen hade varit att visa på procent av en viss hundras, inte antalet individer eftersom det då självklart blir de största numerära raserna som då också anses mest farliga.

• fraggelanna
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:12:59 följande:
    Absolut, men statistiken kan ge vägledning och kan göra en uppmärksam. En pitbull dödar barn, det gör inte en Collie.
    hm jag har blivit huggen i benet av en collie som rymde från hundgården när jag gick hem från skolan, har blivit biten av en grand danois...

känner flera dobberman, rottisar, mastiffer, schäfer å har aldrig blivit biten av denna ras,,,

det är vad ÄGARNA gör hundarna till...
  • Splach
    himmelsflickan skrev 2008-07-02 13:03:01 följande:
    Detta ser inte ut som en pitbull alltså?www.pedigreedatabase.com/dogs/i/staffordshire...Dom är väldigt lika, vad exakt menar du är så stora skilnader?
    Nej det där ser absolut inte ut som en pitbull, det ser ut som en staffordshire bullterrier. Liten och kompakt.

För att förklara lite närmare..

En staffe är en liten hund, den ska vara mellan 35-41 cm hög.
    vikt
    Hanhund 13-17 kg.
    Tik 11-15,5 kg.

Medans en Pitbull har dessa mått..
    Ca 50 cm, vikt ca 25 kg

En staffe är oftast tokkära i människor, medans en pitbull visserligen gillar människor, men har inte alls samma energi och glädje som en staffe har.
    Staffen är mer följsam och mjuk än vad PBT är.
    Staffen är grövre än pitbullen, visserligen finns det grova pitbullar och mindre grova staffar, men överlag är staffen grövre än pitbullen
  • Litetdahl

Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...

Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser.

Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras".

En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:

136 / 8 = 17
    1287 / 242 = 5,3

Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.

(Källan till informationen: SKK)

sAiLe05 skrev 2008-07-02 12:29:10 följande:
    Denna länk som kärolajn postade borde ju punktera tråden...
    "Angrepp av kamp-hund: 136 st
    Angrepp av annan hundras: 1287 st"
    För hela 2006.Vilka hundar är "farliga" egentligen?!
  • Litetdahl

Sen kan man ju också spekulera i vilka anfall som ledde till mest dödlig utgång, "kamphundarnas" eller "övriga hundraser". Jag tror vi alla vet svaret...

Litetdahl skrev 2008-07-02 13:19:50 följande:
    Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser. Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras". En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:136 / 8 = 171287 / 242 = 5,3Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.(Källan till informationen: SKK)
  • Splach
    Litetdahl skrev 2008-07-02 13:19:50 följande:
    Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser. Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras". En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:136 / 8 = 171287 / 242 = 5,3Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.(Källan till informationen: SKK)
    men jämför du bettstatistik från usa, och från sverige??..

kan du möjligen känka till den källan du har med information från SKK?
  • lunkentuss
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-02 13:04:37 följande:
    Bara okunniga går på utseendet Det skiljer milsvitt melan en staffe och en PBT....staffen är ex. mycket mer mjuk och följsam i lynnet än en PBThimmelsflickan skrev 2008-07-02 13:03:01 följande:Detta ser inte ut som en pitbull alltså?www.pedigreedatabase.com/dogs/i/staffordshi
    re...Dom är väldigt lika, vad exakt menar du är så stora skilnader?
    det var det inte jag som sa att dom inte var lika i utseendet, jag däremot tycker dom är väldigt lika. Och det är samma glada vovve mentalt oxå. Självklart är det inte EXAKT samma hund, så hade dom inte haft varsitt namn?! Men dom är lika, däremot har jag inte sagt att dom är identiska.
  • Litetdahl

Nej, jag blandade inte in USA i mitt inlägg. jag bygger min beräkning på det inlägget jag citerade till, om Aftonbladets lista om hundangrepp i Sverige.

Det gick inte att länka till SKK, var jag än går på sidan står det www.skk.se i fönstret. Men gå in på hemsidan och gå till "om hund" så står det om hundraser och kamphundar.

Splach skrev 2008-07-02 13:24:28 följande:
    men jämför du bettstatistik från usa, och från sverige??.. kan du möjligen känka till den källan du har med information från SKK?
Svar på tråden Var observant för dessa raser...