• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Farth Vader

Jo, en collie kan också döda någon. Men av någon anledning så gör dom ju inte det?

• Liansmamma

TSA, precis vad jag tänkte skriva. Är det inte så att listan är från USA, där är Pitbull och även Rottweiler om möjligt ännu mer vanliga husdjur än här. Därför sker det ju fler olyckor. Här i Sverige är ju Golden en väldigt vanlig ras och brukar ofta hamna väldigt långt upp på dessa listor.

Det hänger inte på rasen även om vissa raser kan göra större skada. Det är husse och matte som bestämmer vad de har i kopplet.

Jag är en stolt Rottisägare!

• Litetdahl

Givetvis formas hunden delvis efter ägaren, har inte påstått något annat. Självklart skulle en Collie i praktiken också kunna bita ihjäl ett barn, men nu utgick jag efter det stickprovet som statistiken representerar, där är collien nollad.

Jag poängterade att siffrorna ska ses som en ledtråd och vägledning och riktar mig främst till dem som värnar om familjens säkerhet, inte dem som vill försvara sina utpekade hundar.

• piixelslyna

Haha. Sen får man ju tänka på hur många hundar det finns av alla olika raser, för det skiljer sig ju en del. Och sen hur många som har anmält.

Herregud. Jag litar inte på någon hund jag inte känner, även fast jag är en van hundmänniska. Eftersom att jag inte känner ägaren, så känner jag inte hunden.

Det är inte hundens fel att den uppfostras till kamp.

• La Lola
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:19:50 följande:
    Jo, en collie kan också döda någon. Men av någon anledning så gör dom ju inte det?
    Men av nån anledning så dödar ju inte alla pitbulls heller.....
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Kaldorei

anledningen till att rottweilers toppar listan beror på att det finns så många rottweiler. förut var det ju golden retreiver som toppade. så det där går jag inte på alls.

• Litetdahl

Jag blev också förvånad angående vissa raser.

Eld skrev 2008-07-02 11:18:50 följande:
    Oj blev förvånad att huskys låg så högt ändå. Där ser man. ( har en själv)
  • piixelslyna
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:18:58 följande:
    Men skit samma om det nu är ägarens fel. Det är helt statistiskt rätt att en pibull står för majoriteten av svåra bitattacker.Är väl aldrig fel att "varna" människor om en sådan hund springer omkring okopplad? Jag har ju ingen aning om hur hundägaren är eftersom man oftast inte hinner presentera sej innan hunden hunnit fram.En viss del måste ju också bero på hunden eftersom även pudlar, retrievers och fårhundar kan ha värdelösa ägare - utan att attackera människor och djur på detta sätt.
    Och du vet att flertalet attacker också görs av golden retriever? Kanske för de är vanliga här i Sverige som familjehundar.
    (Har själv blivit biten av en golden som barn)
  • La Lola

Jag tycker det blir skitkonstigt att lägga ut fakta över USA med tron att det är lika i Sverige....

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Farth Vader

Det verkar dock hända med jämna mellanrum att pitbulls som absolut inte uppfostrats till kamp ändå attackerar någon helt oprovocerat?

Min mans bror har två pitbulls som är hur fina som helst och det är en hundras som jag personligen tycker mycket om. Trots det blir jag inte skogsvild när såna här diskussioner kommer upp.

Man hör ju om mer vansinnesdåd av rottweilers och pitbulls än alla andra hundraser tillsammans! Är det bara svammel då?

Svar på tråden Var observant för dessa raser...