• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Andrea91

Ville bara tillägga att pit bull och amstaff enligt min mening är inte vackra hundar men de är inte heller farliga i rätt händer

• Pshevil
    Andrea91 skrev 2008-07-02 22:23:54 följande:
    ville bara säga att sk kamphundar har ett annat slags psyke och det tar de flesta inte hänsyn till när de skaffar sig valp utav de här raserna.Följande raser anser jag vara kamphundar.RottweilerDogo ArgentinoFila BrasileiroPit bullEngelsk bulldogPresa CanarioMastiffmed mera.MEN!De här hundarna är ändå inte rasmässigt farliga.Vi har en rottis som granne medans vi har Basset hound.Och hon är hur harmonisk som helst.
    Skojar du? Engelsk bulldog som kamphund? Har du träffat en bulldog någon gång? Det var länge sen de var det, på 1800-talet tror jag visst att det var...

Men jag är emot hela begreppet med kamphund iofs. Det är inte hunden som är farlig utan ägaren...
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • zzzanna78

orkar inte läsa hela tråden...men vadå värna om min familj å mina hundars säkerhet...

LÖJLIGT!!!!!!!!!!!

Det finns blandraser om är hur goa å mysiga som helst,det finns underbara pittbulls och jag kan göra denna listan lång..

Sen kan du ju ta fram statistik för hundar i sverige kanske lite mer aktuellt..

MAn kan aldrig känna sig säker för oftast så finns idioterna framför näsan på en, menar då ägarna...

• enlitenbitkaka

Men det vet du väl.....det är en BULLdog...klart den e livsfarlig. Att den sen inte har 30cm lång päls till en mankhöjd på 20cm måste ju också betyda att den är en kamphund. *ironi*
    Man blir ju matt av folks ignorans och okunnighet.

Pshevil skrev 2008-07-03 07:27:31 följande:
    Skojar du? Engelsk bulldog som kamphund? Har du träffat en bulldog någon gång? Det var länge sen de var det, på 1800-talet tror jag visst att det var...Men jag är emot hela begreppet med kamphund iofs. Det är inte hunden som är farlig utan ägaren...
  • Uncia

Att jämföra en lista från usa med sverige funkar ju inte i praktiken. dem har ju ett antal fler hundar och människor än vi för det första. och temperament kan skilja otroligt mycket. sen i usa så har vi ju dem "kära" valpfabrikerna och valpar i djuraffärer i skyltfönstrena vars hantering ofta skiljer sig grovt än många av svenska uppfödare.

Jag har själv chow-chow(som hade högt på deras lista) men i usa finns det betydligt fler i rasen också och ligger högt på topp-listan.

men jag kan lugnt säga att chowarna i sverige har väldigt stabilt och lugnt temperament som uppfödarna har lycktas väldigt bra med att få fram.(bak i tiden var dem mer vassa ja)
    vi har även småbarn hemma och våra hundar funkar ypperligt bra. gäller att det är respekt från bägge håll.

vi har mycket hundar i våran stad, även mycket blandingar med pitbull och såna raser.
    men den ras som jag märkt gjort mest utfall mot andra hundar och skäller är jack russels! vi har en massa i trakten som många tyvärr är understimulerade för den delen.

jag ser det som fel att döma ut en hel ras...se på ägarna istället och sen att det finns dåliga individer, det finns det ju överallt även om det är en dobbermann eller en papillon.

• Badbollen

Luscios

Håller med dig..verkligen trångsynt.

Ungefär som att jag ska tro att visst folkslag är psykopater som skulle sticka kniven i mig på gatan om dom såg mig, bara för att just dom är uthängda i pressen som "mördarfolket"

Är ju diskriminering!! Men bara för att det är djur så räknas det inte eller??
    Människor som har ett sånt här tankesätt har nog hög ignorans i andra frågor oxå

• NoXigen
    Svar på #103
    Håller me, kanske fixa en lista på sämsta/farligaste hund ägaren istället?
  • Pshevil
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 09:03:42 följande:
    Men det vet du väl.....det är en BULLdog...klart den e livsfarlig. Att den sen inte har 30cm lång päls till en mankhöjd på 20cm måste ju också betyda att den är en kamphund. *ironi* Man blir ju matt av folks ignorans och okunnighet.
    Skrattande
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Badbollen

Det roliga i detta är att dom småhundarna man kan stoppa i väskan har bra mycket mer attityd än större hundar.
    Dom skäller så fort dom ser en hund och har storhetsvansinne!

En sån hund skulle jag INTE lita på. Bjäffsar och skäller stup i kvarten. Varför ska dom skälla HEEELA tiden??? Bara undrar. Nån som vet?

• Intelligenti pauca
    Badbollen skrev 2008-07-03 10:02:48 följande:
    Det roliga i detta är att dom småhundarna man kan stoppa i väskan har bra mycket mer attityd än större hundar.Dom skäller så fort dom ser en hund och har storhetsvansinne!En sån hund skulle jag INTE lita på. Bjäffsar och skäller stup i kvarten. Varför ska dom skälla HEEELA tiden??? Bara undrar. Nån som vet?
    Jag tycker du kan försöka googla på det
    För den som är intelligent räcker det med få ord
Svar på tråden Var observant för dessa raser...