• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Litetdahl

Du får gärna presentera fakta som styrker det du nyss skrivit.

piixelslyna skrev 2008-07-02 11:24:24 följande:
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:18:58 följande:
    Och du vet att flertalet attacker också görs av golden retriever? Kanske för de är vanliga här i Sverige som familjehundar. (Har själv blivit biten av en golden som barn)
  • Grus grus

Jag är aldrig rädd för någon hundras. Det är inte hundens fel att den biter. Det är att hunden kommit i fel ägares händer. Eller att den rasens behov kommit till en välmenande men okunnig ägare som inte kan tillgodose de behoven och gör hunden frustrerad. Det är alldeles för många människor som köper hund för att den är "såååå söt" istället för att kolla upp vilken ras som passar min livsstil. Alltså är jag mer rädd för hundägare.

• La Lola
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:26:18 följande:
    Det verkar dock hända med jämna mellanrum att pitbulls som absolut inte uppfostrats till kamp ändå attackerar någon helt oprovocerat?Min mans bror har två pitbulls som är hur fina som helst och det är en hundras som jag personligen tycker mycket om. Trots det blir jag inte skogsvild när såna här diskussioner kommer upp.Man hör ju om mer vansinnesdåd av rottweilers och pitbulls än alla andra hundraser tillsammans! Är det bara svammel då?
    Man hör väl sällan om Tant Agdas folkilskna pudel eller Axel, 83s tax som hoppar på små barn.....

Varför? Det ligger inget nyhetsvärde i det....
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Liansmamma

Man hör mer om detta eftersom det är mer intressant att skriva om i media. Folk blir som galna när en hund av den typen gjort något och det skrivs spaltmeter. Ingen vill veta att "vanliga" hundar kan bitas också. Den enda gången jag hört något var om en Labrador i Frankrike som bet sönder någons ansike.

Självklart är det illa när hundar biter djur och människor. Och självklart kan vissa hundar göra större skada men principen är densamma. Det är inte hundens fel.

• Farth Vader

La Lola: Nja, om nu Tant Agdas folkilskna pudel skulle bita ihjäl någon eller helt oprovocerat äta upp någon annans hund så tror jag personligen att det skulle bli feta rubriker .

Tror helt enkelt att det inte händer. Tant Agdas folkilskna puder står och morrar och gläfser åt folk men sen händer inte så mycket

• TSA

jag känner ett barn som blev svårt biten i ansiktet av en drever..men klart är en jakthund så var väl därför o hade inget med att barnet närmade sig vid fel tillfälle (när hunden låg o sov).

Nej men dem syns mest för att dem har en stämpel på sig..så därför skriver tex tidningarna flera sidor om det är en rottis lr bulle som bitit o kanske en liten notis ifall det är en annan ras..vad är det för raser som vaktar o ser "gryma" ut i tv världen, knappast en pudel iaf..

När jag o uppfödaren var ute o gick med valparna så kom det fram en gammal tant o satt o klappade dem "gulliga" valparna en bra stund tills hon frågade vad det var för ras. När vi sa rottis så blev hon jätterädd för det var ju en farlig ras ändå hade hon suttit säkert en halv timme o gosat med dem o sagt att dem var ju så söta mm

• La Lola
    Farth Vader skrev 2008-07-02 11:32:03 följande:
    La Lola: Nja, om nu Tant Agdas folkilskna pudel skulle bita ihjäl någon eller helt oprovocerat äta upp någon annans hund så tror jag personligen att det skulle bli feta rubriker .Tror helt enkelt att det inte händer. Tant Agdas folkilskna puder står och morrar och gläfser åt folk men sen händer inte så mycket
    Näe, faktiskt så skulle det nog inte.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Intelligenti pauca
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:21:58 följande:
    Givetvis formas hunden delvis efter ägaren, har inte påstått något annat. Självklart skulle en Collie i praktiken också kunna bita ihjäl ett barn, men nu utgick jag efter det stickprovet som statistiken representerar, där är collien nollad.Jag poängterade att siffrorna ska ses som en ledtråd och vägledning och riktar mig främst till dem som värnar om familjens säkerhet, inte dem som vill försvara sina utpekade hundar.
    Jag värnar om  in familjs säkerhet.MEN JAG ÄR FORTFARANDE MER RÄDD FÖR EN OANSVARIG NONCHALANT ÄGARE! Vad har du själv för hund TS?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Farth Vader

TSA: I hemmet tror jag att statistiken ser annorlunda ut. Det är säkert inte ovanligt att barn blir bitna av alla möjliga raser.
    Min dotter blev biten av "världens snällaste" Hamilton stövare.

Vad jag reagerar på när det gäller tex. pitbulls är att man så ofta hör om helt "oprovocerade" attacker. Att dom kan rusa på nån stackare som går förbi på vägen, bita ihjäl grannens hund osv.

Andra hundraser biter till och släpper sedan, pitbulls verkar inte riktigt ha förstått det här med att släppa..

Svar på tråden Var observant för dessa raser...