• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • lunkentuss
    Splach skrev 2008-07-02 13:15:48 följande:
    himmelsflickan skrev 2008-07-02 13:03:01 följande:
    Detta ser inte ut som en pitbull alltså?www.pedigreedatabase.com/dogs/i/staffordshi
    re...Dom är väldigt lika, vad exakt menar du är så stora skilnader?Nej det där ser absolut inte ut som en pitbull, det ser ut som en staffordshire bullterrier. Liten och kompakt. För att förklara lite närmare.. En staffe är en liten hund, den ska vara mellan 35-41 cm hög. viktHanhund 13-17 kg.Tik 11-15,5 kg.Medans en Pitbull har dessa mått..Ca 50 cm, vikt ca 25 kgEn staffe är oftast tokkära i människor, medans en pitbull visserligen gillar människor, men har inte alls samma energi och glädje som en staffe har. Staffen är mer följsam och mjuk än vad PBT är. Staffen är grövre än pitbullen, visserligen finns det grova pitbullar och mindre grova staffar, men överlag är staffen grövre än pitbullen
    jag vet HUR utseendet skiljer dom åt

Och som jag sagt så har jag aldrgig sagt att dom är identiska, bara lika =) och det står jag kvar vid..
  • Pshevil
    Litetdahl skrev 2008-07-02 13:19:50 följande:
    Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser. Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras". En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:136 / 8 = 171287 / 242 = 5,3Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.(Källan till informationen: SKK)
    Nämen så där kan du ju inte räkna!

Du måste ju ta antal individer i varje ras och dela med isf. Det där säger ju ingenting?
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Intelligenti pauca
    Litetdahl skrev 2008-07-02 13:21:36 följande:
    Sen kan man ju också spekulera i vilka anfall som ledde till mest dödlig utgång, "kamphundarnas" eller "övriga hundraser". Jag tror vi alla vet svaret...
    Vad har du själv för hund?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Badbollen

Snart ska jag hem till min såkallade" kamphund" som jag aldrig kampat med och aldrig kommer göra med heller och mysa!!

Ska akta mig för som små skrällena som skäller och har storhetsvansinne. Bara för att hunden är liten tror man att den ska vara bättre.

Tycker det är löjligt att sätta vissa hundar i fack bara för att dom används till en sak..som IDIOTER kommit på att just dom hundar klarar bäst. Det är inte vad hunden är till för från början..utan det är deras starka psyke som gör att dom behandlas såhär.

Schäfrar idag är så sönderavlade så det är läskigt åt det. Höftproblem m.m.

man förstör hundarna och gör dom till något dom inte va till för från början. Men det betyder inte att ALLA såna hunda är så eller har mer benägenhet än nån annan hund att göra något. man kan kolla på hur mycket statistik man vill. Men det är fortfarande inte hundens fel.

Hundar som människor..alla är inte som dom ska. och det kan ligga saker bakom siom hänt i uppväxt , uppfostrande och sjukdom osv.

Jag går inte runt och tror att en viss typ av människor jag möter på gatan ska hugga mig med en kniv bara för dom tillhör en viss folkgrupp och som skulle blivit uthängda i pressen för att vara " mördarfolket"

Är exakt det man gjort mot en del raser. Hängt ut och kallat dom mördarhundar. Helt fel är det!!!

• enlitenbitkaka

Ja och jag tycker du har fel som säger att de är lika. Vad är det du inte förstår? PBT och staffen är ung. lika olika mentalt som en shih-tzu och en dobermann. De är inte identiska, de är inte lite lika heller....de är riktigt olika.

himmelsflickan skrev 2008-07-02 13:30:47 följande:
    det var det inte jag som sa att dom inte var lika i utseendet, jag däremot tycker dom är väldigt lika. Och det är samma glada vovve mentalt oxå. Självklart är det inte EXAKT samma hund, så hade dom inte haft varsitt namn?! Men dom är lika, däremot har jag inte sagt att dom är identiska.
  • enlitenbitkaka

Hur ska jag kommentera det här utan att va nedlåtande...nästan omöjligt efsm du så uppenbart inte har en aning om vad du dillar om. Gör din hemläxa innan du börjar peka med fingret. En kamphund är en hund som används i kamp vilket idag är förbjudet. Alltså; ingen kamphund finns. Du kan få en pudel att kampa om du vill.  Ska den också heta kamphund då? Och att du ens nämner staffen...jag kan inte låta bli att le.... Ärdu medveten om att staffen även går under namnet nanny dog efsm den har en överlägsen känsla för små barn jämfört med andra hundar?

Litetdahl skrev 2008-07-02 13:19:50 följande:
    Ledseln, men någon punktering åstadkommer du nog inte...Media brukar benämna raserna Staffordshire bullterrier, Amerikansk bullterrier, American staffordshire terrier, Bullterrier, Mastiff, Dogo Argentino, Fila brasileiro och Tosa som så kallade kamphundar. Det handlar om 8 raser. Det finns runt 250 hundraser i Sverige, drar vi bort 8 raser kan vi räkna 242 till "annan hundras". En enkel beräkning av dina siffror bevisar följande:136 / 8 = 171287 / 242 = 5,3Den största procenten av alla angrepp begås således av så kallade kamphundar.(Källan till informationen: SKK)
  • Månglimt

Det är väl inte så konstigt att pitbull är i topp eftersom det är den rasen folk har bestämt sig för att förstöra. Den endel människor skaffar för att vara "tuff" och "cool". Det finns många idioter tyvärr, och då blir många pitbulls och andra hundar lidande för det. Jag är övertygad om att pitbull är en underbar ras om den uppfostras rätt.

• Powerwoman

Eftersom de sk "tuffa" folket bara skaffar sig sådana raser, så är det ju självklart att många av dem blir förstörda mentalt.

Om alla idioter skaffade sig kungspudlar exempelvis, så skulle det inte dröja länge innan den rasen blev den nya "mördarhunden".

Jag skulle väldigt gärna veta hur många av dessa sk "pitbulls" eller "mördarhundar" som har stamtavla.
    Inte särskilt många tippar jag på!
    Alltså är det då en blandrashund som hamnat hos fel ägare, och det är knappast hundens fel.

Jag har själv haft en Amstaff/American Bulldogg-tik, och hennes psyke var stabilt och underbart, bättre familjehund är svårt att hitta.

• lunkentuss
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-02 17:16:28 följande:
    Ja och jag tycker du har fel som säger att de är lika. Vad är det du inte förstår? PBT och staffen är ung. lika olika mentalt som en shih-tzu och en dobermann. De är inte identiska, de är inte lite lika heller....de är riktigt olika.
    båda älskar barn och människor, båda kräver en fast hand, båda är glada vovvar, båda mehöver stort utrymme -mkt frihet. Vad är det som skiljer dom så väldigt åt? Vad har den ena som inte den andra har?
  • Andrea91

ville bara säga att sk kamphundar har ett annat slags psyke och det tar de flesta inte hänsyn till när de skaffar sig valp utav de här raserna.Följande raser anser jag vara kamphundar.

Rottweiler
    Dogo Argentino
    Fila Brasileiro
    Pit bull
    Engelsk bulldog
    Presa Canario
    Mastiff

med mera.

MEN!

De här hundarna är ändå inte rasmässigt farliga.
    Vi har en rottis som granne medans vi har Basset hound.Och hon är hur harmonisk som helst.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...