• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 23:14:11 följande:
    Om du skulle köpa en hund för jakt,hade du köpt en Pitbull då? Visst det kanske hade gått men troligtvis hade det krävt dubbelt så mycket jobb att få Pitbullen att göra detta korrekt jämfört med en jakthund som varit avlad i många generationer för att vara duktiga på tex rådjursjakt.
    Allt går bara man vill. Spår och eftersök är ju något som alla hundar skulle kunna göra. Alla hundar använder ju sin näsa. Jakt innebär ju inte bara att jaga vilt. Apportering skulle säkert fungera oxå, hur mpnga hundar gillar inte att kasta boll?

Visst man kanske får lägga ner lite extra tid för att lära hunden, men omöjligt tror jag inte att det är.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • logg81
    Splach skrev 2008-07-03 23:18:33 följande:
    teckniskt sett är det enormt svårt om inte omöjligt att ha en hund som ej är avlad för det till drivande jakthund.En jakthund som är för jakt av råddjur och älg, vet hur den ska läsa av älgen för att undvika ev dödliga sparkar. En hund av ej jakttyp har inte detta, då det ej är något man kan lära hunden själv utan det ligger genetiskt att den vet det.
    Håller med om det. Men som jag skrev i inlägget innan. Jakt innebär ju mer än bara jaga och ställa vilt.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:21:07 följande:
    Absolut men nu e jag nyfiken...om man ska vakta extra på en drever så den inte drar iväg efter vilt. Vad bör man va extra vaksam på med en staffe enligt dig?
    ett ex umgänge med andra hundar, när/om spårar hunden ur i leken och det blir allvar.

En "bullras" gör troligtvis större skada än en "vanlig" hund eftersom de både har väldigt starka käkar, kampviljan om den tänder till samt att de är väldigt smärtåliga och ger sig inte OM den väl böjar slåss.
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 23:24:20 följande:
    Allt går bara man vill. Spår och eftersök är ju något som alla hundar skulle kunna göra. Alla hundar använder ju sin näsa. Jakt innebär ju inte bara att jaga vilt. Apportering skulle säkert fungera oxå, hur mpnga hundar gillar inte att kasta boll?Visst man kanske får lägga ner lite extra tid för att lära hunden, men omöjligt tror jag inte att det är.
    Nu menade jag mer jakt på djur,inte apportering spår och eftersök.
  • enlitenbitkaka

Vet inte hur du gör men om leken spårar ur (vilket i stort sett aldrig händer) så bryter man väl oavsett hundras? Kan bara tala för mig själv och jag skulle bli lika jävla förbannad om det va en shih-tzu eller en amstaff som som hugger min hund. Min hund älskar att kampa och är en labbe...
    Tycker inte om att du generaliserar så. Att alla bullraser har en kampvilja som när som helst kan väckas till liv. Glöm inte att även de är individer som är dominanta, icke dominanta osv. Bara för att det råkar va en bullras så innebär det inte att de har en vilja eller lust att aldrig släppa. Ha gärna åsikter men generalisera inte.

Zaria skrev 2008-07-03 23:26:56 följande:
    ett ex umgänge med andra hundar, när/om spårar hunden ur i leken och det blir allvar.En "bullras" gör troligtvis större skada än en "vanlig" hund eftersom de både har väldigt starka käkar, kampviljan om den tänder till samt att de är väldigt smärtåliga och ger sig inte OM den väl böjar slåss.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:34:53 följande:
    Vet inte hur du gör men om leken spårar ur (vilket i stort sett aldrig händer) så bryter man väl oavsett hundras? Kan bara tala för mig själv och jag skulle bli lika jävla förbannad om det va en shih-tzu eller en amstaff som som hugger min hund. Min hund älskar att kampa och är en labbe... Tycker inte om att du generaliserar så. Att alla bullraser har en kampvilja som när som helst kan väckas till liv. Glöm inte att även de är individer som är dominanta, icke dominanta osv. Bara för att det råkar va en bullras så innebär det inte att de har en vilja eller lust att aldrig släppa. Ha gärna åsikter men generalisera inte.
    Jag generaliserar inte, det jag skriver ÄR att det troligtvis både blir större skador av en "bullhund" samt att när de väl fått igång kamplusten är det otroligt svåra att få isär, "vanliga" hundar är oftast lättare att bryta, det är inte "bara" med en "bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta om man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund.
  • Splach
    logg81 skrev 2008-07-03 23:25:45 följande:
    Håller med om det. Men som jag skrev i inlägget innan. Jakt innebär ju mer än bara jaga och ställa vilt.
    själva jakt, innebär att att man ställer vilt, letar reda på älg, rådjur, räv, grävling, kanin eller vad det nu än är..

Viltspår, hör egentligen inte riktigt till jakt, jag håller själv på med viltspår.
    Viltspår är utmärkt att aktivera sin hund med, och det kan alla hundar göra.
    MEN viltspår är egentligen till för att söka reda på ett redan skadat djur.
    viltspår körs inte ofta med tex älgblod utan med koblod, däremot använder man älgklöv eller råddjursklöv.
    '
    En jakthund skulle säkert med kunna klara av att tävla lydnad, men frågan är hur pass bra den blir på det?
    En tax skull kunna lära sej dra, men frågan är hur mycket den skulle orka dra, och hur bra än är på det?
    En pitbull kan lära sej jaga, men frågan är hur bra den blir på det, det kan ev bli livsfarligt för den.
    Du kan säkert få en chowchow att apportera, men hur frågan är hur bra den blir på det?
  • Zaria

Visst blir man förbannad om någon annan hund hugger ens egen, men shih-tzun kan du troligtvis ge en välriktad spark alt skrämma med rösten om den kommer och hugger, det gör du inte med en "bullhund" som gett sig den på att bråka med din hund.

• annaoedvin

Orkar inte läsa hela tråden..

Att Golden har toppat listor över att vara en "farlig hund" beror troligen på att hunden ser väldigt gullig och gosig ut, vilket i sin tur gör att barn och vuxna kanske närmar sig hunden på ett sätt som dom kanske inte hade gjort om det vore en pitbull.. Bara för att att hunden ser söt ut betyder det ju inte att den är snäll.

Sen vill jag hålla med om att det är sällan det är hundens fel att den går till attack/är agressiv. MEN man får inte glömma att hundar är djur, raser som är avlade fram för olika ändamål. En Grand danio (ursäkta stavningen??) har liksom inte samma temprament som en boxer t.ex. så för mig är det självklart att somliga raser har kortare temprament och är mer oberäkneliga än andra. Hur som helst. Man kan ALDRIG lita till hundra procent på en hund, oavsett ras. Ett djur är ett djur..

• enlitenbitkaka

Hur kan du säga att du inte generaliserar?? Hemlis Du kan inte säga att ALLA bullraser reagerar så...inte alla individer är så.

Duskriver "en bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund."

hur är det inte att generalisera???

Zaria skrev 2008-07-03 23:38:08 följande:
    Jag generaliserar inte, det jag skriver ÄR att det troligtvis både blir större skador av en "bullhund" samt att när de väl fått igång kamplusten är det otroligt svåra att få isär, "vanliga" hundar är oftast lättare att bryta, det är inte "bara" med  omen "bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...