• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • enlitenbitkaka

Generalisering, generalisering, generalisering....

Zaria skrev 2008-07-03 23:40:18 följande:
    Visst blir man förbannad om någon annan hund hugger ens egen, men shih-tzun kan du troligtvis ge en välriktad spark alt skrämma med rösten om den kommer och hugger, det gör du inte med en "bullhund" som gett sig den på att bråka med din hund.
  • Shqiptari

Skönt och se statistiken på Sharpei. ÄKTA familjehund.

• logg81
    Splach skrev 2008-07-03 23:39:24 följande:
    själva jakt, innebär att att man ställer vilt, letar reda på älg, rådjur, räv, grävling, kanin eller vad det nu än är..Viltspår, hör egentligen inte riktigt till jakt, jag håller själv på med viltspår. Viltspår är utmärkt att aktivera sin hund med, och det kan alla hundar göra.MEN viltspår är egentligen till för att söka reda på ett redan skadat djur. viltspår körs inte ofta med tex älgblod utan med koblod, däremot använder man älgklöv eller råddjursklöv.'En jakthund skulle säkert med kunna klara av att tävla lydnad, men frågan är hur pass bra den blir på det?En tax skull kunna lära sej dra, men frågan är hur mycket den skulle orka dra, och hur bra än är på det? En pitbull kan lära sej jaga, men frågan är hur bra den blir på det, det kan ev bli livsfarligt för den. Du kan säkert få en chowchow att apportera, men hur frågan är hur bra den blir på det?
    Jo... min poäng är ju att det inte är omöjligt men kanske inte blir ett bra resultat. SJÄLVKLART ska man sätta säkerheten först.
    Jag har varit med om några hundar som gjort saker de egentligen inte är "menade" till. Det har väl heller aldrig riktigt varit meningen att de skulle göra det men de halkade in på det på ett bananskal.
    Jag tror heller inte att ett jaktlag vill ha med en PB på jakten. Likväl som de nog heller inte vill ha med en chihuahua. Men varför inte ha kul med sin hund och testa olika saker om man har möjlighet och intresset? Hunden lär ju inte må dåligt av det...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:46:14 följande:
    Hur kan du säga att du inte generaliserar?? Du kan inte säga att ALLA bullraser reagerar så...inte alla individer är så. Duskriver "en bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund."hur är det inte att generalisera???
    Det är väl lika mycket att generalisera som att säga att en Drever är en bra jaktthund,även om det finns de som säkerligen inte är det.

jaja du får tro och tycka vad du vill.

Har du själv försökt stoppa en "bullhund" som är rejält uppe i varv? Det skiljer ganska mycket från många andra hundar.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 23:50:15 följande:
    Det är väl lika mycket att generalisera som att säga att en Drever är en bra jaktthund,även om det finns de som säkerligen inte är det.jaja du får tro och tycka vad du vill.Har du själv försökt stoppa en "bullhund" som är rejält uppe i varv? Det skiljer ganska mycket från många andra hundar.
    När vår spets råkade i slagsmål med en Borabull var det vår spets som var den som var värst. Även fast vår hund var kopplad och det inte var hennes fel så var det hon som triggade det hela. Hon tycker att lösa hundar är fruktansvärt provocerande.
    Visst var det jobbigt att hålla fast BB-hunden men den gick det ändå att få tag i...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • enlitenbitkaka

Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida.

nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större

Zaria skrev 2008-07-03 23:50:15 följande:
    Det är väl lika mycket att generalisera som att säga att en Drever är en bra jaktthund,även om det finns de som säkerligen inte är det.jaja du får tro och tycka vad du vill.Har du själv försökt stoppa en "bullhund" som är rejält uppe i varv? Det skiljer ganska mycket från många andra hundar.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:54:25 följande:
    Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida. nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större
    Nu är det du som generaliserar, jag har inte skrivit att en bullhund alltid blir fly förbannad och vill slåss bara för att den andra hunden vill bråka, NÄR/OM den väl blivit triggad så är de värre än en vanlig hund just pga egenskapera att de inte ger sig utan snarare blir triggade av smärta än att lägga ner bråket dessutom gör de rejält med skada pga sina kraftiga käkar.

Om du nu ugmås med så hundkunniga människor,hur kommer det sig att du verkar så otroligt okunnig själv?
  • Splach
    Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida. nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större

men du.. rottis räknas inte till bullraserna..

Men du umgås mest i kretsar där hundintresset är stor och kunskapen är större..Räcka ut tungan

• Zaria

Dessutom vad har Rottweiler med diskussionen att göra?,mig veterligen är Rottweilern en Brukshund idag.

• Splach
    kamplust vad det gäller kampa om trasor mm ja..
    Inte kamplust vad det gäller slåss..
Svar på tråden Var observant för dessa raser...