Splach skrev 2008-07-03 23:39:24 följande:
själva jakt, innebär att att man ställer vilt, letar reda på älg, rådjur, räv, grävling, kanin eller vad det nu än är..Viltspår, hör egentligen inte riktigt till jakt, jag håller själv på med viltspår. Viltspår är utmärkt att aktivera sin hund med, och det kan alla hundar göra.MEN viltspår är egentligen till för att söka reda på ett redan skadat djur. viltspår körs inte ofta med tex älgblod utan med koblod, däremot använder man älgklöv eller råddjursklöv.'En jakthund skulle säkert med kunna klara av att tävla lydnad, men frågan är hur pass bra den blir på det?En tax skull kunna lära sej dra, men frågan är hur mycket den skulle orka dra, och hur bra än är på det? En pitbull kan lära sej jaga, men frågan är hur bra den blir på det, det kan ev bli livsfarligt för den. Du kan säkert få en chowchow att apportera, men hur frågan är hur bra den blir på det?
Jo... min poäng är ju att det inte är omöjligt men kanske inte blir ett bra resultat. SJÄLVKLART ska man sätta säkerheten först.
Jag har varit med om några hundar som gjort saker de egentligen inte är "menade" till. Det har väl heller aldrig riktigt varit meningen att de skulle göra det men de halkade in på det på ett bananskal.
Jag tror heller inte att ett jaktlag vill ha med en PB på jakten. Likväl som de nog heller inte vill ha med en chihuahua. Men varför inte ha kul med sin hund och testa olika saker om man har möjlighet och intresset? Hunden lär ju inte må dåligt av det...