• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Fjällräven
    Lotta71 skrev 2008-08-22 19:54:55 följande:
    Vissa konsulenter köper tillbaka dem. Fråga om din gör det Om det inte var så längesedan så kanske? Trist att ha dem hemma liggandes bara. Men jag tar vanilj o jordgubb ibland bara för att de är så goda (inte nu med LCHF dock).Mina 3 barn tycker oxå det !
    Tror det är lite för länge sen, så det går nog inte att skicka tillbaka...Kanske svärmor är sugen, hon är en periodare i ck
    Vanilj var min favorit också! Smakade som marsansås *mmmm*...
  • Livshlädje
    Parmesanchips: parmesanost, riven, pa plat (bakplatspapper) in i 175 ugn, tills osten just blivit gyllenbrun och lite smalt. (3-5 minuter) och lat sedan svalna. Dessa sma ostskivor, ar jattegoda som "chips", du akn tom ha olika dips med dem, eller salsa.

(inlägg av saargr  i en annan tråd på FL)
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Lotta71
    Livshlädje skrev 2008-08-22 20:10:28 följande:
    Parmesanchips: parmesanost, riven, pa plat (bakplatspapper) in i 175 ugn, tills osten just blivit gyllenbrun och lite smalt. (3-5 minuter) och lat sedan svalna. Dessa sma ostskivor, ar jattegoda som "chips", du akn tom ha olika dips med dem, eller salsa.(inlägg av saargr  i en annan tråd på FL)
    OOOh, det måste ju testas inom det snaraste !!!
    Ut o njut av sommaren!
  • Fragile Angel
    Muminski skrev 2008-08-22 14:27:17 följande:
    Tack för era grattis. Det känns jättebra. Är ju snart i mål då jag ville gå ner runt 7 kg, men i ärlighetens namn behövs det mer eftersom jag inte är så vältränad som jag borde. Alltså viktmässigt är jag snart i hamn, men så återstår träning för att få fason på kroppsdelarna Men så länge diskbråcket bråkar får jag skynda långsamt.Ang morötter har jag hört att råa är bättre än kokta.. man får nog laborera lite med det där tror jag.Mannen äter kött och potatis, är smal som en sticka men är impad av mig Jag gör inga särskilda förändringar i kosten, när de äter pasta,ris etc kör jag broccoli brysselkål eller liknande. Gott som bara den.I kväll tänkte jag faktiskt festa till det med lite morotsstavar och dip. Något gott vill jag unna mig, men inte spåra ut totalt.Fragile Angel, kul att se dig här vännen. Skönt att du mår bättre!
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Fragile Angel
    Fragile Angel skrev 2008-08-22 20:39:22 följande:
    Måste bara förtydliga att jag inte mår bra, "bra", utan bara bra av att inte äta kolhydrater .
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Dame72

Lalalong: Du kan inte fortsätta med dina soppor under helgen och blir du sugen och det blir jobbigt, ät protein, inte för mkt fett. Jag tänker att du kanske ska ha koll på kalorierna här. Iom att du går på Xtravaganza och får i dig så lite kcal, men ändå mkt kolisar, så är ju kroppen i svält när den är i ketos. Du är ju inte i svält på samma sätt när du kör LCHF.
    Förstår du hur jag menar?

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72

Vet ni!
    Jag tror man får tänka på att vi verkar följa lite olika "teorier". Ja alla kör low carb, men olika varianter. Tänk: GI-rivstart, Atkins, Skaldeman, Dahlqvist mm mm.
    Grundtanken är densamma, bort med kolhydrater, mkt protein och fett. Men sen hur mkt kolhydrater man trots allt kan äta verkar dom tvista lite om.
    För mig är hård träning under den här dieten (ivarjefall i början) utesluten. Kroppen har fullt upp ändå, och att då behöva äta extra kolisar för att orka träna känns inte rätt. Även om man tränar så fattar ju inte kroppen riktigt (tror jag), utan slänger ut lite insulin när fruksockret kommer ut i blodet. Och vips...så var det inte det som det hela gick ut på.

Känner ni att ni förstår varför ni äter som ni gör? Har ni läst på mkt om blodsocker, insulin, glukagon mm mm mm?

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Knytets

Har försökt läsa ikapp i alla era trådar men eftersom man har begränsad tid vid datorn som småbarns förälder är jag nu så fräck att jag skriver min fråga o hoppas att någon snäll själ svarar, även om det varit uppe tidigare.

Började för några dagar sedan med lchf, och dagen efter fick jag djävulsk huvudvärk och var skit seg. (hade ifs mensen också så de kan ju vara en anledning till segheten också.)
    Men är det så det blir såfort man överstiger sedan kolhydraterna? får man då denna huvudvärk dagen efter?

I imorn ska de bli kräftskiva o all mat kommer ju vara lchf som jag äter iaf, men sen tillkommer ju drickat. (vin) får man alltså en utomjordisk huvudvärk då med både baksmälla och kolhydrathuvudvärk?

O sen undrar jag om någon har nå tips om nån god dricka annat än vatten/bubbelvatten o mjölk? nå ql sätt att piffa till det eller få nå gott att dricka till vardags? (har varit läskolist ett tag parallelt med sockerberoende, så man e ju lite bortskämd med gott att dricka sen innan)
    e de ok att tillsätta citronkoncentrat i vattnet te x?(gärna fler tips på dryck)

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-08-22 19:57:34 följande:
    inte om man ska stanna i ketos, men om jag få tala för mig själv äter jag lchf sen träna menyträning body toning sen direkt efter core sen spinning då blir jag helt svimfärdig
    Det rekommenderas inte att man hårdtränar vid LCHF. Ffa inte så att man blir svimfärdig - men det valet får du ju naturligtvis göra själv.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Dame72 skrev 2008-08-22 21:20:55 följande:
    Vet ni!Jag tror man får tänka på att vi verkar följa lite olika "teorier". Ja alla kör low carb, men olika varianter. Tänk: GI-rivstart, Atkins, Skaldeman, Dahlqvist mm mm.Grundtanken är densamma, bort med kolhydrater, mkt protein och fett. Men sen hur mkt kolhydrater man trots allt kan äta verkar dom tvista lite om. För mig är hård träning under den här dieten (ivarjefall i början) utesluten. Kroppen har fullt upp ändå, och att då behöva äta extra kolisar för att orka träna känns inte rätt. Även om man tränar så fattar ju inte kroppen riktigt (tror jag), utan slänger ut lite insulin när fruksockret kommer ut i blodet. Och vips...så var det inte det som det hela gick ut på. Känner ni att ni förstår varför ni äter som ni gör? Har ni läst på mkt om blodsocker, insulin, glukagon mm mm mm?
    Japp, jag har TOKLÄST allt jag kommit över. Skaldemans bok "ät dig ner i vikt" är ju främst för de som ska gå ner kanske 40-50 kilo... och ibland rek han superstrikt och ibland "nivån väljer du själv"....

För egen del väljer jag bort all mjölmat, bönor, gryn osv, samt frukt just nu.

När jag är i mål ska jag äta mer frukt (för det innehåller ju trots allt nyttigheter) och mer grönt. Pasta, bröd osv har jag nog slutat med för alltid. Finncrisp kommer jag att äta, för såna med Bregott havssalt på är uuuuunderbart!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden LCHF tråden 3