• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Trollens mamma

Smurfan:WOW!!!Vilken prestation! Men jag är endå tveksam.Jag är alldeles yr och orkeslös om jag inte får lite kolisar efter en tur,har försökt äta extra protein o fett också både före och efter.Eller kanske kroppen måste bli "van"?

Eller så behöver jag inte ta ut mej totalt.

• Smurfan 81
    Trollens mamma skrev 2008-09-29 21:07:59 följande:
    Smurfan:WOW!!!Vilken prestation! Men jag är endå tveksam.Jag är alldeles yr och orkeslös om jag inte får lite kolisar efter en tur,har försökt äta extra protein o fett också både före och efter.Eller kanske kroppen måste bli "van"?Eller så behöver jag inte ta ut mej totalt.
    Ja, man blir inte så lite imponerad faktiskt! Jag simmade en kilometer i torsdags, på 35 minuter. Nu är jag verkligen ingen elitidrottare på något sätt (jag är mer den lata typen...) men så snabbt har jag aldrig simmat förut! Som snabbast i våras simmade jag 1 km på 40 minuter, och då hade jag tränat hela våren en gång i veckan. Nu har jag inte simmat på hela sommaren. Men jag kan som sagt inte svara på hur det funkar om man tränar lite mer än vad jag gör!
  • Kenzie

bzzzz: När du börjar med lchf ska du inte tänka på kalorier öht utan äta tills du känner dig mätt (viktigt dock att skilja på sug och hunger). Efter en tid på lchf verkar det som att hungern minskar för de flesta och då gäller det att lyssna på sin kropp, det finns aldrig någon mening med att överäta. Om man äter mycket fett kött ska man egentligen inte behöva lägga till så mycket extrafett, det finns ingen mening med att ta kryddsmör eller en fet sås till entrecote t.ex. 2 dl grädde enbart till frukosten låter rätt mycket, men som du skrev så kan man ju äta mycket fett om man är rejält överviktig. Har du registrerat dagsintaget på minmat? Hur ligger du i procent på protein, kolh resp fett?

Smurfan 81: Vad jag förstått så går viktminskningen snabbare om man äter lite kolhydrater. Under 20 gram om dagen brukar rekommenderas. Man är även olika känsliga för kolhydrater. Vissa faller ur ketos redan vid 30 g om dagen medan andra klarar uppåt 100. Ditt dagsintag ser bra ut men jag råder dig än en gång att skippa lightläsken, det är verkligen bara skit som förstör kroppen.

Trollens mamma:
    Precis som du skriver så måste kroppen vänja sig vid fettdrift. Ta det lite lugnt med träningen under ett par veckor om du inte känner dig helt hundra. Men att träna ordentligt på fettdrift är helt okej. Det finns vasaloppsåkare och maratonlöpare som enbart fettladdat och klarat det hur bra som helst.

• Skrutthöna

Hur viktigt är det att äta bregott o andra fetter? Är inne på min tredje vecka med lchf men misstänker att jag äter för lite smör....Märks det på vågen i så fall?

• JewelGirl
    Skrutthöna skrev 2008-09-30 08:07:31 följande:
    Hur viktigt är det att äta bregott o andra fetter? Är inne på min tredje vecka med lchf men misstänker att jag äter för lite smör....Märks det på vågen i så fall?
    Ja det kommer nog att märkas. Försök äta lite mer om du misstänker att det är för lite Äter du så lite kolhydrater som möjligt så skadar det inte med att testa mer fett.
  • Smurfan 81

Kenzie
    Ok. Jag låg på 33g kolhydrater igår. Får se hur det blir idag! Man lär sig väl så småningom vad som är "bäst" att äta. Men jösses vad mycket ägg det blir! Igår åt jag totalt 5,5 ägg! Och inte behövde jag den där korvbiten med brie igår kväll, det var rent okynnesätande! Men å andra sidan behövde jag det för att inte hamna på 7% kolhydrater så det kanske var nödvändigt ändå... 1996 kcal blev det igår. Har egentligen ingen aning om det ska ligga (om man räknar kcal alltså) men det känns ändå som att det var rätt bra.

Idag ska jag äta lunch med en kompis på kinaresturang, vi ska ta buffén. Något speciellt man ska akta sig för? Riset förstås! Hade tänkt ta typ biff med bambuskott och wokgrönsaker och sånt. Jordnötssås och kycklingspett måste väl vara ok?

• MrsFreckles

Maste man rakna varje dag hur mycket fett/kolisar mm man ater eller racker det (iallafall tills man marker att man inte gar ner...) att ata enligt Annikas rekommendationer tror ni? Tycker det ar sa trist att halla pa att rakna.

Tycker vagen star stilla men som sagt, mar mycket battre, kanske tar ett tag innan kroppen staller om sig. Ater ju inte mycket rott kott och klarar bara inte av synligt fett pa kott, urk, sa antar att det ar OK att ata mer ost/gradde?!

• Smurfan 81
    MrsFreckles skrev 2008-09-30 09:09:21 följande:
    Maste man rakna varje dag hur mycket fett/kolisar mm man ater eller racker det (iallafall tills man marker att man inte gar ner...) att ata enligt Annikas rekommendationer tror ni? Tycker det ar sa trist att halla pa att rakna. Tycker vagen star stilla men som sagt, mar mycket battre, kanske tar ett tag innan kroppen staller om sig. Ater ju inte mycket rott kott och klarar bara inte av synligt fett pa kott, urk, sa antar att det ar OK att ata mer ost/gradde?!
    Hur åt du innan du började med LCHF? Jag läste en intressant artikel igår där det stod att om man gått på svältdiet innan kan man till och med gå upp i vikt i början eftersom du ökar i muskelmassa och organstorlek! För när man svältbantar minstar organen nämligen. För vissa kan det tydligen ta upp till ett halvår innan man börjar gå ner i vikt, men det är så klart väldigt individuellt.

Jag tänkte räkna nu i början mest för att få lite bättre kolla på vad man bör och inte bör äta, men sen kommer jag inte orka räkna. Det var ju däför jag gick över hit från ViktVäktarna för att slippa räkna! Jag mår också otroligt mycket bättre och är väldigt sällan hungrig och (hittills) aldrig sugen!
Svar på tråden LCHF tråden 3