• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    annbom skrev 2008-09-29 09:44:40 följande:
    Det är ju vatten i också och det måste väl räknas? Jag förstår inte heller hur det kan bli 50/50Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:
    Det blir det inte helt enkelt... Det är 0,1% kolhydrater och 0,1% proteiner, och eftersom det inte är något fett i alls så ser det ut på diagrammet som att du fått i dig 50/50 menså fort du börjar lägga in annan mat med fett och protein i så ser man att kolhydraterna är nära med noll. Självklart är det massa vatten i (bl.a.)!
  • Smurfan 81

Nån osm har koll på det här med hur man lägger in sin egen mat i minmat.net? Jag försökte ju lägga in mozzarella igår men när jag skulle skriva upp att jag ätit det kom det upp massa andra siffror än de jag hade skriv it in!

• Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-29 17:18:32 följande:

Nån osm har koll på det här med hur man lägger in sin egen mat i minmat.net? Jag försökte ju lägga in mozzarella igår men när jag skulle skriva upp att jag ätit det kom det upp massa andra siffror än de jag hade skriv it in!
    Hmm hur menar du? Att du lagt in ett eget livsmedel alltså? Har du lagt in det på 100 gram så ändras ju siffrorna beroende på hur mycket du ätit (fast det kanske inte är så simpelt ).
  • MrsFreckles

Nagon mer som blivit battre fran sin PMS sedan ni borjade med LCHF? Jag har matt jattebra denna veckan sa trodde nastan inte det var pa gang; brukar moffa i mig kolhydrater annars veckan innan och fa jattesvullen mage - och denna veckan ingen svullen mage trots veckan fore mens!

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-29 17:52:49 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-29 17:18:32 följande:Hmm hur menar du? Att du lagt in ett eget livsmedel alltså? Har du lagt in det på 100 gram så ändras ju siffrorna beroende på hur mycket du ätit (fast det kanske inte är så simpelt ).
    Jag la in det på 100g (under min mat där man kan lägga till sånt som inte finns med) och sen när jag bara ställde mig på livsmedelts namn, utan att skriva in vikt, så blev det andra siffror! Jätteskumt!
  • Smurfan 81
    Tildalina skrev 2008-09-29 18:48:31 följande:
    En enkel snabb fråga, kan man äta fläsksvålar?
    Vad jag förstått ska man kunna det!
  • Livshlädje
    Tildalina skrev 2008-09-29 18:48:31 följande:
    En enkel snabb fråga, kan man äta fläsksvålar?
    Inte vilka som helst, men det finns nåt märke som funkar - läs innehållsförteckningen!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Smurfan 81

5:e dagen idag och det kommer antagligen landa så här:
    6% kolhydrater
    20% proteiner
    74% fett

Det är väl ganska bra? Jag vet att ketchupen till middagen förstörde en del, men jag landar ju rätt bra ändå tycker jag! (och lägger jag till 250ml cola light, för Power King finns inte, så ändras inte procentalet över huvudtaget!)

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-29 17:52:49 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-29 17:18:32 följande:Hmm hur menar du? Att du lagt in ett eget livsmedel alltså? Har du lagt in det på 100 gram så ändras ju siffrorna beroende på hur mycket du ätit (fast det kanske inte är så simpelt ).
    Nu fick jag det att funka! Jag hade först skrivit varans egentliga vikt och sen ändrat till 100g, men det kunde man tydligen inte! Man måste registrera rätt från början för även om det står att produkten är ändrad så är den inte det!
Svar på tråden LCHF tråden 3