• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:24:48 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:
    Grejen med lightläsk är att det inte är kolhydrater i men däremot sötningsmedel. Kroppen tolkar sötningsmedel som kolhydrater och du kan få insulinpåslag trots att du inte fått i dig några kolhydrater. Väldigt onödigt m.a.o
    Det var det jag försökte säga
  • Kenzie

Smurfan 81: Parmesanchips med guacamole är standardsnack här hemma. Frysta hallon mixade med turkisk yoghurt blir god glass. Fläsksvålar, kycklingchips (tunt skivad stekt kycklingfilé som torkas i ugnen) eller parmachips (parmaskinka torkad i ugnen) är andra alternativ. Eller bara en god bit brieost *mums*

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:24:48 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:Grejen med lightläsk är att det inte är kolhydrater i men däremot sötningsmedel. Kroppen tolkar sötningsmedel som kolhydrater och du kan få insulinpåslag trots att du inte fått i dig några kolhydrater. Väldigt onödigt m.a.o
    Jo visst, men det är fortfarande inom gränserna! Ta ketchup till exempel. Det innehåller socker och dessutom 18g kolhydrater, men nån tidigare nämnde att de bruakde ta lite ketchup i alla fall för "man tar ju så lite". I min värld kan det då inte spela nån roll om den 0,1 procenten är riktigt socker, sötningsmedel eller andra kolhydrater. Förstår ni hur jag menar?
  • Kenzie
    JewelGirl skrev 2008-09-28 19:27:23 följande:
    Det var det jag försökte säga
    Haha jag vet, kom bara med ett förtydligande (som iof inte var särskilt annorlunda än det du skrev )
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:27:31 följande:
    Smurfan 81: Parmesanchips med guacamole är standardsnack här hemma. Frysta hallon mixade med turkisk yoghurt blir god glass. Fläsksvålar, kycklingchips (tunt skivad stekt kycklingfilé som torkas i ugnen) eller parmachips (parmaskinka torkad i ugnen) är andra alternativ. Eller bara en god bit brieost *mums*
    Hur gör du parmesanchips? Lät spännande! Fläsksvålar köper man på påse va? Brie hade jag tänkt köpa i veckan, det är så gott till salami också så jag tänkte se om jag kunde hitta nån bra salami! Sen kom jag på avokadohalvor med creme fraiche och räkor, inte helt fel!
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:28:18 följande:

Jo visst, men det är fortfarande inom gränserna! Ta ketchup till exempel. Det innehåller socker och dessutom 18g kolhydrater, men nån tidigare nämnde att de bruakde ta lite ketchup i alla fall för "man tar ju så lite". I min värld kan det då inte spela nån roll om den 0,1 procenten är riktigt socker, sötningsmedel eller andra kolhydrater. Förstår ni hur jag menar?
    Nej men säg att du dricker en dl lightläsk. Kroppen kanske (jag vet inte riktigt hur kroppen fungerar här men det låter rimligt i mina öron iaf ) tolkar det som att du får i dig 100 gram rena kolhydrater och då blir det ju kaos.
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:31:34 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:28:18 följande:Nej men säg att du dricker en dl lightläsk. Kroppen kanske (jag vet inte riktigt hur kroppen fungerar här men det låter rimligt i mina öron iaf ) tolkar det som att du får i dig 100 gram rena kolhydrater och då blir det ju kaos.
    Nä! 0,1g per 100g är det ju! Så om jag dricker 1 dl lightläsk får kroppen i sig 0,1 g kolhydrater. Och det ÄR ju inte mycket!
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:30:01 följande:

Hur gör du parmesanchips? Lät spännande! Fläsksvålar köper man på påse va? Brie hade jag tänkt köpa i veckan, det är så gott till salami också så jag tänkte se om jag kunde hitta nån bra salami! Sen kom jag på avokadohalvor med creme fraiche och räkor, inte helt fel!
    Riv parmesan och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Kör i ugnen på 175 grader tills osten smält och blivit gyllenbrun. Passa så osten inte bränns bara, då smakar det inge vidare. När chipsen svalnat blir dom krispiga. Japp lykkas fläsksvålar finns på påse bland chipsen...men jag tycker att dom smakar r*v
    Lidl har bra salami har jag för mig att jag läst någonstans.
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:35:27 följande:

Nä! 0,1g per 100g är det ju! Så om jag dricker 1 dl lightläsk får kroppen i sig 0,1 g kolhydrater. Och det ÄR ju inte mycket!
    Nej men du missförstår mig. Sötningsmedel ger ju inga kolhydrater öht men kroppen tolkar det som att det är kolhydrater. Säg att det finns 50 gram sötningsmedel i 100 gram lightläsk så tror kroppen att du får i dig 50 gram kolhydrater. Förstår du? Det har inget att göra med det vanliga näringsinnehållet utan det handlar om att kroppen luras.
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:35:38 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:30:01 följande:Riv parmesan och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Kör i ugnen på 175 grader tills osten smält och blivit gyllenbrun. Passa så osten inte bränns bara, då smakar det inge vidare. När chipsen svalnat blir dom krispiga. Japp lykkas fläsksvålar finns på påse bland chipsen...men jag tycker att dom smakar r*v Lidl har bra salami har jag för mig att jag läst någonstans.
    Hahaha! Ja, det låter ju inte så gott med fettsvålar måste jag ju erkänna!
    Jo, tysk korv över huvudtaget är väl känt för att vara bra! Jag ska till Willys så jag ska kolla lite där vad de har. Har i alla fall tagit reda på att Göl korven (hittade inte rätt ö på tangentbordet ) är den bästa. Mest kött, mest fett och minst kolhydrater. Och godast är den också! Det var ett gammalt test i Vi Föräldrar som jag hittade på landet.
Svar på tråden LCHF tråden 3