• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:37:45 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:35:27 följande:Nej men du missförstår mig. Sötningsmedel ger ju inga kolhydrater öht men kroppen tolkar det som att det är kolhydrater. Säg att det finns 50 gram sötningsmedel i 100 gram lightläsk så tror kroppen att du får i dig 50 gram kolhydrater. Förstår du? Det har inget att göra med det vanliga näringsinnehållet utan det handlar om att kroppen luras.
    Jaha... usch då... Men då KOMMER det skita sig för mig för jag klarar mig inte utan lightläsken! Men menar du då att det skulle vara bättre att dricka vanlig läsk med 10,5g kolhydrater än att dricka lightläsk utan kolhydrater???
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:

Jaha... usch då... Men då KOMMER det skita sig för mig för jag klarar mig inte utan lightläsken! Men menar du då att det skulle vara bättre att dricka vanlig läsk med 10,5g kolhydrater än att dricka lightläsk utan kolhydrater???
    Nej alltså mängden sötningsmedel i lightläsk har jag ingen aning om, tog bara exempel för att förklara. Det enda jag vet är att många inte kan dricka lightläsk eftersom kroppen reagerar som om det vore vanlig läsk. Och KLART du klarar dig utan läsk tjejen. Vatten är supergott och man kan smaksätta det på en massa sätt. Jag är beroende av smaksatt mineralvatten. Kan jag så kan du.
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:

Nej, samma "katastrof" det. Försök sluta Inte lätt, förstår det men du kommer att må bättre när du är av med sockerbehovet för lightläsken tillfredsställer sockerbehovet även om den är "sockerfri".
  • JewelGirl

Är det någon som har koll på romanesco? Det är ju en typ av broccoli men hittar den inte på tex livsmedelsverkets hemsida, håller på att kolla KiF nu.

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:44:54 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:Nej alltså mängden sötningsmedel i lightläsk har jag ingen aning om, tog bara exempel för att förklara. Det enda jag vet är att många inte kan dricka lightläsk eftersom kroppen reagerar som om det vore vanlig läsk. Och KLART du klarar dig utan läsk tjejen. Vatten är supergott och man kan smaksätta det på en massa sätt. Jag är beroende av smaksatt mineralvatten. Kan jag så kan du.
    JewelGirl skrev 2008-09-28 19:44:55 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:Nej, samma "katastrof" det. Försök sluta Inte lätt, förstår det men du kommer att må bättre när du är av med sockerbehovet för lightläsken tillfredsställer sockerbehovet även om den är "sockerfri".
    Asså, visst skulle jag KUNNA vara utan lightläsken, men grejen är att jag VILL inte! Då är det svårare att sluta!

Men lightläsken skulle ju skapa ett socker behov inte tillfredställa det sägs det ju, eller hur? Och om jag håller alla annan mat under 5g kolhydrater då? Fast kah måste erkänna att jag överhuvudtaget är lite skeptisk till den här kosten... Vägde mig nu och det var inte roligt men jag ska vänta till imorgon bitti för jag brukar väga mig på morgonen så att det blir mest rättvist. Sen är det ju så att jag har bara 2,5 kilo att gå ner, och det är vad JAG tycker att jag ska gå ner. Den här kosten kanske inte funkar på mig då! Men jag ska ge det åtminstone en eller två veckor, lite beroende på vad som hände rmed vikten. Skjuter den i höjden så kommer jag nog inte våga fortsätta.
  • Mrs Vader

Herregud! Vägde mig hos svägerskan idag. -4 kg på EN vecka (å med lite fusk). Mest vatten säkert men ändå!

Vacker utan schampo
  • Pess
    Styrkekram skrev 2008-09-28 20:10:34 följande:
    Herregud! Vägde mig hos svägerskan idag. -4 kg på EN vecka (å med lite fusk). Mest vatten säkert men ändå!
    Helt otroligt. Hur har det känts i kroppen? Har du kännt dig 4 kilo smalare eller kom det som en överraskning?

Jag ska väga mig i morgon....2 veckor med LCHF
  • Mrs Vader
    Pess skrev 2008-09-28 20:15:24 följande:
    Helt otroligt. Hur har det känts i kroppen? Har du kännt dig 4 kilo smalare eller kom det som en överraskning?Jag ska väga mig i morgon....2 veckor med LCHF
    Jo jag är smalare (känns ju på kläderna och sysn på magen och rumpan) så jag blev inte HELT överraskad men 4 kilo är ju ganska mycket =)
    Vacker utan schampo
  • Mrs Vader
    Pess skrev 2008-09-28 20:15:24 följande:
    Helt otroligt. Hur har det känts i kroppen? Har du kännt dig 4 kilo smalare eller kom det som en överraskning?Jag ska väga mig i morgon....2 veckor med LCHF
    Lycka till imorgon!!
    Vacker utan schampo
  • Pess

Tack, men jag känner mig INTE 4 kilo smalare Möjligen 1 (men jag gick ner 1,5 förra så det får i såfall duga)

Svar på tråden LCHF tråden 3