• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Pess

-3 kilo nu efter 2 veckor med LCHF. (1,5 kilo vardera vecka) Det måhända inte går lika fort som andra, men det GÅR iaf

• Smurfan 81
    Tristanya
    Fast du kan ju inte säga att 0,1 och 0,1 på 100 gram blir 50/50 i procent! Den procentsatsen stämmer ju inte riktigt! Ja, det är lika delar kolhydrater och protein så visst är det 50/50, men 50%/50% hade det ju bara varit om det hade stått 50 GRAM kolhydrater och 50 GRAM protein på 100g totalt. Eller hur? Om du lägger upp massa annan mat samma dag och inte bara lägger upp 100g lightläsk så ser du ju att det blir annorlunda. Som exempel, lägg till 250g kokt ägg så blir kolhydraterna noll i diagramet och fortfarande 0,1 totalt.
  • annbom

Det är ju vatten i också och det måste väl räknas? Jag förstår inte heller hur det kan bli 50/50

Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:

TristanyaFast du kan ju inte säga att 0,1 och 0,1 på 100 gram blir 50/50 i procent! Den procentsatsen stämmer ju inte riktigt! Ja, det är lika delar kolhydrater och protein så visst är det 50/50, men 50%/50% hade det ju bara varit om det hade stått 50 GRAM kolhydrater och 50 GRAM protein på 100g totalt. Eller hur? Om du lägger upp massa annan mat samma dag och inte bara lägger upp 100g lightläsk så ser du ju att det blir annorlunda. Som exempel, lägg till 250g kokt ägg så blir kolhydraterna noll i diagramet och fortfarande 0,1 totalt.
  • Buttran

Hej då, nu lämnar jag er! Tack för peppning etc. men efter att ha gått upp närmare 2 kg på 2 veckor trots att jag strängeligen följt alla konstens regler, så ger jag upp. Uppenbarligen gör jag inget fel så det är väl helt enkelt så att metoden inte passar min kropp.

Dessutom har min mage nu stannat upp helt, jag hade en 2 timmar lång näradöden-upplevelse på toa i natt som jag helst vill slippa göra om...

Lycka till!

• MrsFreckles

Buttran - vad trist att det inte funkade!

kan det vara sa att man faktiskt gar upp i borja med eftersom kroppen staller om sig, for att sedan ga ner? nagon som vet?

8:e dagen idag for mig och har matte mig, har minskat 2 cm runt midjan, aven runt lar, armar och hoft men pa vagen marks inte sa mycket. som sagt, magen ser plattare ut sa ska val inte stirra mig blind pa vagen.

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:

TristanyaFast du kan ju inte säga att 0,1 och 0,1 på 100 gram blir 50/50 i procent! Den procentsatsen stämmer ju inte riktigt! Ja, det är lika delar kolhydrater och protein så visst är det 50/50, men 50%/50% hade det ju bara varit om det hade stått 50 GRAM kolhydrater och 50 GRAM protein på 100g totalt. Eller hur? Om du lägger upp massa annan mat samma dag och inte bara lägger upp 100g lightläsk så ser du ju att det blir annorlunda. Som exempel, lägg till 250g kokt ägg så blir kolhydraterna noll i diagramet och fortfarande 0,1 totalt.
    det jag menade var att dricker man en burk cola så kommer det ju dra upp procenthalten (över hela daxintaget) ganska rejält! för är ju endå, om man ENBART dricker cola 50%/50% kolhydrater/protein.. o med cola 100% kolhydrater.. så det jag menade var att det förstör ju mycket över hela daxintaget.. o sen som sagt, triggar det ju igång sockersuget!
  • fatsoo

Hej.
    Hoppar hit från de strikta LCHF för jag lider av sådan yrsel och övergångsbesvär. Tänkte lägga till lite grönsaker för att se om de blir bättre. Fler som drabbats av yrsel och vad gör ni för att må bättre? Jag dricker bra med vatten.

• Hägris
    Buttran skrev 2008-09-29 10:44:59 följande:
    Hej då, nu lämnar jag er! Tack för peppning etc. men efter att ha gått upp närmare 2 kg på 2 veckor trots att jag strängeligen följt alla konstens regler, så ger jag upp. Uppenbarligen gör jag inget fel så det är väl helt enkelt så att metoden inte passar min kropp.Dessutom har min mage nu stannat upp helt, jag hade en 2 timmar lång näradöden-upplevelse på toa i natt som jag helst vill slippa göra om... Lycka till!
    Då tror jag att du ätit för lite fett... då stannar magen ..
    Men SUUUUUUUG!
  • annbom

Äter du inga grönsaker?

fatsoo skrev 2008-09-29 13:52:22 följande:
    Hej.Hoppar hit från de strikta LCHF för jag lider av sådan yrsel och övergångsbesvär. Tänkte lägga till lite grönsaker för att se om de blir bättre. Fler som drabbats av yrsel och vad gör ni för att må bättre? Jag dricker bra med vatten.
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-29 12:08:20 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:det jag menade var att dricker man en burk cola så kommer det ju dra upp procenthalten (över hela daxintaget) ganska rejält! för är ju endå, om man ENBART dricker cola 50%/50% kolhydrater/protein.. o med cola 100% kolhydrater.. så det jag menade var att det förstör ju mycket över hela daxintaget.. o sen som sagt, triggar det ju igång sockersuget!
    Nä, du tänker fel. Slå in annan mat så ser du att det inte alls drar upp dagsintaget. Det blir 0,1g kolhydrater på 100g hur du än vänder och vrider på det!
    Det är inte 50%, det är bara lika delar protein och kolhydrater och inget fett, det är därför den säger 50/50 när du BARA skriver in cola light i minmat.
Svar på tråden LCHF tråden 3