• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • MrsFreckles

Vagen har statt ganska stilla har med men har ju bara gatt 7 dagar an - hoppas pa 4 kilo pa en manad, da ar jag nojd! Tror pa langsam nedgang sa man haller det sedan, och sa hoppas jag pa att detta blir mer en livsstil sedan. Men tanker nog introducera lite mer kolhydrater nar jag natt idealvikten, kan nog bli lite enformig annars.

Styrkekram - grattis!!! maste kannas skont!

• Smurfan 81

Sötningsmedel värre än socker?
    www.kostdoktorn.se/

Citat:
    "Jag har sett ett par studier på människor som visar tydlig viktökning (och ökad risk för diabetes mm) ju mer läsk personer dricker, och då har man inte sett någon skillnad när det gäller lighläsk - det verkade alltså ge samma effekt. Vad det beror på behövs det mer forskning om. Men mycket tyder på att man inte så lätt “lurar” kroppen. Den söta smaken kan göra att vi förväntar oss socker, och när det ej kommer blir vi kanske hungriga/sötsugna och äter mer av annat."

Enligt den texten är sötningsmedlet farligt för att du äter mer, inte sötningmedlet i sig. Det visste jag redan! Precis som när jag började med P-spruta sa min barnmorska att det kan öka hungerskänslan och därför kunde jag gå upp i vikt. Efter den sprutan gick jag ner 10 kilo! Alltså tror JAG (vill jag tro...) att lightläsken inte är "farlig" så länge du känner till konsekvenserna.

Svårt att gå ner i vikt?
    www.kostdoktorn.se/
    Här läste jag att man till och med kan gå upp i vikt i början om man tidigare svältbantat...  De 10 kilona jag gått ner tills nu är genom svältdieter så då kanske jag får räkna med att jag kanske går upp lite i början, jobbigt... Men jag trivs bättre med deen här kosten hittills, jag HATAR att gå omkring och vara hungrig hela tiden! Men jag vill ändå ner de där sista 2,5 kilona, och helst nu under hösten i alla fall...

• JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 20:51:37 följande:

Sötningsmedel värre än socker?www.kostdoktorn.se/Citat:"Jag har sett ett par studier på människor som visar tydlig viktökning (och ökad risk för diabetes mm) ju mer läsk personer dricker, och då har man inte sett någon skillnad när det gäller lighläsk - det verkade alltså ge samma effekt. Vad det beror på behövs det mer forskning om. Men mycket tyder på att man inte så lätt ?lurar? kroppen. Den söta smaken kan göra att vi förväntar oss socker, och när det ej kommer blir vi kanske hungriga/sötsugna och äter mer av annat."Enligt den texten är sötningsmedlet farligt för att du äter mer, inte sötningmedlet i sig. Det visste jag redan! Precis som när jag började med P-spruta sa min barnmorska att det kan öka hungerskänslan och därför kunde jag gå upp i vikt. Efter den sprutan gick jag ner 10 kilo! Alltså tror JAG (vill jag tro...) att lightläsken inte är "farlig" så länge du känner till konsekvenserna. Svårt att gå ner i vikt?www.kostdoktorn.se/Här läste jag att man till och med kan gå upp i vikt i början om man tidigare svältbantat...  De 10 kilona jag gått ner tills nu är genom svältdieter så då kanske jag får räkna med att jag kanske går upp lite i början, jobbigt... Men jag trivs bättre med deen här kosten hittills, jag HATAR att gå omkring och vara hungrig hela tiden! Men jag vill ändå ner de där sista 2,5 kilona, och helst nu under hösten i alla fall...
    Då så En konsekvens av sockertriggande är ju som du skriver att man luras att bli hungrig när man kanske inte är det. Om du då klarar att inte äta mellan målen för mycket så är det ju inget större bekymmer. Men många med sockerbehov klarar inte det minsta avsteg för då börjas det med småätande av helt fel sort.
    Jag är som du, klarar av avsteg och vet själv att stanna vid små intag istället för att balla ur helt och bara frossa.
  • Elliebelli

Ni som har hållit på ett tag. Är man i ketos hela tiden? Om man inte fuskar förstås.

• Elliebelli

Tränar du också?

Styrkekram skrev 2008-09-28 20:10:34 följande:
    Herregud! Vägde mig hos svägerskan idag. -4 kg på EN vecka (å med lite fusk). Mest vatten säkert men ändå!
  • Hägris
    Svar på #2409
    borde väl vara ok?
    Men SUUUUUUUG!
  • Smurfan 81

Försöker få minmat.net att funka, men jag fattar inte! Nu har jag lagt in mozzarella under min mat, men när jag ska välja den så har den gjort om alla mina siffror! Hur får jag den att inte göra det? Jag har skrivit in allt under 100g och då t.ex 1g kolhydrater och 19g fett. När jag sen ska välja mozzarella kommer det upp 2g kolhydrater och 24g fett! Kan nån förklara detta?

• Tristanya

detta med cola light, kollar man på minmat så står det att det är 0,10 kolhydrater o 0,10 protein, alltså 50%/50%, o dricker man då drickan så drar det ju upp procenten för hela dagsintaget ganska rejält också!

kollar man på vanlig cola så är det 10,50 kolhydrater det blir 100% kolhydrater om man slår ut enbart det..

så blir ju ganska mycket som man måste kompensera upp med om man dricker "lite läsk!

men jag tror iaf att sötningsmedel är mycket värre än vanligt socker, oftast är ju sötningsmedel ihoppackat socker, alltså mycket sötare..

jag klarar mig iaf på enbart vatten o te! har inte alls något sug efter läsk! o då drack jag ALDRIG nästan vatten förut!

• Mrs Vader
    Elliebelli skrev 2008-09-28 21:18:14 följande:
    Tränar du också?
    Nä inget alls. Men jag har ett ganska fysiskt arbete. Lyfter tungt och är aldrig stilla. Vet inte om det har hjälpt nåt.
    Vacker utan schampo
  • Mrs Vader
    MrsFreckles skrev 2008-09-28 20:43:30 följande:
    Styrkekram - grattis!!! maste kannas skont!
    Ja =) tack
    Vacker utan schampo
Svar på tråden LCHF tråden 3