• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Kenzie

Smurfan 81: Ja absolut 33 gram fungerar för många så det kanske är alldeles lagom för dig. Ang kinamat så får du passa dig lite, det är mycket socker, majsstärkelse och smakförstärkare (fast det kanske du inte utesluter). Jordnötssåsen innehåller garanterat socker och biff med bambuskott är säkerligen redd med majsstärkelse. Kyckling i röd/grön currysås brukar finnas och det kan vara okej, möjligen lite för mycket kolhydrater om dom använt cocosmjölk istället för cocosgrädde.Jag skulle köra på kycklingspett och wokade grönsaker och sen fetta till det med ost och smör innan eller efter.

Olimpia: Dra ner lite på mjölkprodukterna och öka på med smör, det brukar sätta fart på förbränningen hos de flesta. Men ja det kan ta ett bra tag innan man går ner, speciellt om man bantat mycket innan. Ett tips är att mäta dig istället för att väga dig, resultaten syns ofta snabbare där.

• MrsFreckles

Smurfan - har levt pa mycket kolhydrater i(pasta, brod mm) innan men har inte bantat alls det senaste 1.5 aret da jag varit gravid och sedan ammat mycket sa svultit har jag inte

Kenzie - jo jag har matt mig ocksa och hade minskat 2 cm pa midjan sa visst har dety hant nagot, man ar val lite otalig kanske. ska man alltsa ha mer smor i sasen an gradde da? eller kanske sadana grejer som persiljesmor?

Tack for input!

• annbom

I jordnötssåsen kan det vara ganska mycket socker, i alla fall om du äter tai.

Smurfan 81 skrev 2008-09-30 08:56:53 följande:

KenzieOk. Jag låg på 33g kolhydrater igår. Får se hur det blir idag! Man lär sig väl så småningom vad som är "bäst" att äta. Men jösses vad mycket ägg det blir! Igår åt jag totalt 5,5 ägg! Och inte behövde jag den där korvbiten med brie igår kväll, det var rent okynnesätande! Men å andra sidan behövde jag det för att inte hamna på 7% kolhydrater så det kanske var nödvändigt ändå... 1996 kcal blev det igår. Har egentligen ingen aning om det ska ligga (om man räknar kcal alltså) men det känns ändå som att det var rätt bra.Idag ska jag äta lunch med en kompis på kinaresturang, vi ska ta buffén. Något speciellt man ska akta sig för? Riset förstås! Hade tänkt ta typ biff med bambuskott och wokgrönsaker och sånt. Jordnötssås och kycklingspett måste väl vara ok?
  • Kenzie

Olimpia: Somliga är känsliga för mjölkprodukter och går inte ner i vikt p.g.a det. Om man inte tappar något kan det därför vara en idé att utesluta mjölkprodukterna och se ifall det händer något. Ett kryddsmör på köttet istället för gräddsås är mums

• Smurfan 81

Är det nån som har gjort Fiberhusk-brödet i ugnen och vet gradtal och tid?
    Jag gillar inte att göra brödi micron och dessutom har jag ingen bra form som passar i micron.

Åt precis OE Polarbröd med smör och prickig korv. Ruskigt gott var det! Smakade precis som en prickig korv-macka! Nu är ju inte prickig korv det bästa kanske, men inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Ska köpa hem skinka nästa vecka när jag storhandlar så kan jag äta skinkmackor. (en BabyBel slank ner efter mackan också!) Så nu är jag redo att äta lunch ute!

• tru

de sista dagarna har jag legat på 70% -79 %fett 20-30% protein 5-7 % kolhydrater. tycker att de är en bra fördelning mende blir ju en 27 gram kolhydrater ibland uppemot 40 gram kolhydrater om jag festat till det med en apelsin eller choklad eller nötter. vilket jag gör på helgen.

jag räknar kalorier enligt annica dalqist metod, hon menar att en kaloribegränsing kan göras.

• tru

och enligt skaldeman ska en gravt överviktig äta upp till 27 gram kolhydrater.

• Smurfan 81

Usch vilken dålig kinaresturang! Inga wokgrönsaker, inga kycklingspett, ingen jordnötsås (inte för att jag tänkte ta nån, men det fanns inte ens). Det fanns ingen mat som inte låg i sås! Jag tog bigg med bambu får det måste vara bättre än kyckling i sötsur sås i alla fall! Till det åt jag vitkålssallad och oliver (samt ett litet smörpaket). Så trist när man känner att man börjar komma igång! Hur ska jag registrera den lunchen på minmat nu då?

Svar på tråden LCHF tråden 3