• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-11 21:15:35 följande:
    så vad menade du?
    Jag vill veta vad du menar med biologi i adoptionssammanhang?
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

bilogisk härkomst och biologiskt urspurng, vad trodde du? Läran om fossiler?

Thalis skrev 2008-08-11 21:17:18 följande:
    Jag vill veta vad du menar med biologi i adoptionssammanhang?
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-11 21:18:22 följande:
    Hur så är du paleontolog?
  • Umm Elias

Inte det minsta.

Thalis skrev 2008-08-11 21:22:25 följande:
    Hur så är du paleontolog?
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-11 21:23:58 följande:
    Inte det minsta.
    Förstår då inte din fråga om fossiler?
  • Milkina cerka

Menar du kanske som jag att arv är viktigare än miljö?
  • mammatillvictor
    Thalis skrev 2008-08-11 20:53:10 följande:
    Men om utlandsadopterade känner sig som svenskar,så är dom svenska!Varken du eller någon annan har rätt att välja vilken nationalitet de känner samhörighet med!
     Exakt!
  • mammatillvictor

För mig är miljö mycket viktigare än arv! Det är den som tar hand om mig, älskar mig, uppfostrar mig osv som är den viktigaste personen och den personen jag kallar för mamma, inte den som endast har fött mig, jag tvekar inte en sekund på att hon som födde mig lämnade bort mig av kärlek och inget annat men för mig blir hon aldrig mamma, jag har bara en mamma och pappa och de är mina fantastiska föräldrar som tagit hand om mig!

• Ming S

Umm Elias skrev 2008-08-11 20:40:14 följande:

Adopterade är precis som jag försökt säga precis som alla andra och bör därför inte tvingas byta namn som bebisar.
    Även en blind höna kan finna ett korn, lyder ett gammalt ordspråk. Adopterade är precis som alla andra - och precis som för alla andra ska det naturligtvis vara deras föräldrar som bestämmer deras namn.

De flesta av oss föräldrar har på goda grunder valt att ge våra barn namn som har anknytning till oss själva, våra släkter eller traditioner. Det tror jag våra barn kommer att uppskatta när de blir vuxna.
  • Mara
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 21:26:45 följande:
    Menar du kanske som jag att arv är viktigare än miljö?
    Menar du med det att du tycker att det vore bättre om fler barn växte upp på barnhem i sitt ursprunsland hellre än adopteras internationellt?
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?