• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • mammatillvictor
    Umm Elias skrev 2008-08-11 20:26:51 följande:
    Fast här kommer vi till en annan sak då, jag har en vän som har bott här i druga 30 år, hennes alla barn är födda här och känner sig svenska men blir definitivt inte behandlade som något annat än vad cissi ansåg om "invandrare", dvs de är här för att vara kriminella o leva på soc (eller ngt sånt). De är födda här, vilket inte adopterade är. Skillnaden är inte stor om man tänker efter, förutom att min väns barn växt upp med både den svenska och föräldrarnas hemkultur.Så det vi egentligen behöver bekämpa är folks attityder mot utländska namn och utseenden så att både adopterade/invandrare och svenskfödda kan få leva ett likvärdigt liv med dem som ser svenska ut och har svenska namn.
    Vi behöver bekämpa sådana som har sådana åsikter som stämplar alla adopterade i ett fack att vi måste behålla våra namn etc. Det är så fel så fel! Det är också farligt att någon som inte alls har särskild kunskap mer än några vänner som verkar må rätt dåligt, om det är för att de är adopterade eller ej vet jag inte men det är långt ifrån alla som känner så här!
  • Milkina cerka

Allmänt - För min del ses jag oftast som konstig när jag i n t e känner mig helyllesvensk. Jag är varken eller o. hör inte hemma någonstans :( istället.

• Umm Elias

ja, det håller jag med om. Adopterade är precis som jag försökt säga precis som alla andra och bör därför inte tvingas byta namn som bebisar. Vill de får de precis som alla andra byta i vuxen ålder. Att adoptivföräldrarna byter namn på sina bya bebisar är ren egoism.

Har man ett namn ska man få behålla det namnet först och främst (om möjligt).

mammatillvictor skrev 2008-08-11 20:32:56 följande:
    Vi behöver bekämpa sådana som har sådana åsikter som stämplar alla adopterade i ett fack att vi måste behålla våra namn etc. Det är så fel så fel! Det är också farligt att någon som inte alls har särskild kunskap mer än några vänner som verkar må rätt dåligt, om det är för att de är adopterade eller ej vet jag inte men det är långt ifrån alla som känner så här!
  • mammatillvictor
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 20:33:30 följande:
    Allmänt - För min del ses jag oftast som konstig när jag i n t e känner mig helyllesvensk. Jag är varken eller o. hör inte hemma någonstans :( istället.
    jobbigt att känna så
  • Umm Elias

Jag kan inte förstå varför folk tycker att du ska känna dig som svensk när du faktiskt inte är det i ursprunget! Du hör hemma på båda platserna (om dina föräldrar tillåtit detta och inte försökt gömma ursprungskulturen för dig).

Milkina cerka skrev 2008-08-11 20:33:30 följande:
  • mammatillvictor
    Umm Elias skrev 2008-08-11 20:42:00 följande:
    Jag kan inte förstå varför folk tycker att du ska känna dig som svensk när du faktiskt inte är det i ursprunget! Du hör hemma på båda platserna (om dina föräldrar tillåtit detta och inte försökt gömma ursprungskulturen för dig).
    Att du inte ger dig.....Det låter som en sektmedlem pratar och ältar samma övertygelse hela tiden...
  • Milkina cerka
    mammatillvictor skrev 2008-08-11 20:40:19 följande:
    jobbigt att känna så
    Det är det, man passar inte riktigt in på ngtdera stället.
    Här pga utseende o. hur man blivit behandlad, där iom att man inte har ngt språk kvar(läs språket man hade blev inte underhållet).
    Tyvärr är jag nog ganska bitter .
  • Umm Elias

Tyvärr är det nog så att det inte är jag som är hjärntvättad utan andra som inte förstår var de kommer ifrån :(

mammatillvictor skrev 2008-08-11 20:44:44 följande:
    Att du inte ger dig.....Det låter som en sektmedlem pratar och ältar samma övertygelse hela tiden...
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-11 20:46:22 följande:
    Tyvärr är det nog så att det inte är jag som är hjärntvättad utan andra som inte förstår var de kommer ifrån :(
    Men om utlandsadopterade känner sig som svenskar,så är dom svenska!
    Varken du eller någon annan har rätt att välja vilken nationalitet de känner samhörighet med!
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

samma sak med dem som invandrat med hela familjer el i vuxen ålder?

Thalis skrev 2008-08-11 20:53:10 följande:
    Men om utlandsadopterade känner sig som svenskar,så är dom svenska!Varken du eller någon annan har rätt att välja vilken nationalitet de känner samhörighet med!
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?