• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Umm Elias

Nej om ni inte är intresserade är det förmodligen fel på adoptivföräldrarna som inte gjort er intresserade av ert ursprung och er härkomst. De flesta (om inte alla) borde vara intresserade av att veta var de kommer från och vilka de är.

cissi24 skrev 2008-08-11 22:03:43 följande:
    Elias:Bara undrar återigen. Om man inte är intresserad av sitt ursprung eller biologisa syskon är det fel på oss då eller.För när man läser det du skriver så verkar det som att vi inte får känna oss hel svenska
  • Manchester
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 22:26:43 följande:
    Svar på inl. 286-88: Pappa gav mig mina papper sedan mamma gått bort, han uppmuntrade mig från dag ett när jag berättade om att jag skickat in uppgifterna till programmet.Han var med ner första gången vi var nere.Behöver jag säga ngt annat än att han är världsbäst?
    Skönt att höra om din pappa.
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-11 22:36:05 följande:
    Nej om ni inte är intresserade är det förmodligen fel på adoptivföräldrarna som inte gjort er intresserade av ert ursprung och er härkomst. De flesta (om inte alla) borde vara intresserade av att veta var de kommer från och vilka de är.
    Och det har du bestämt?
    Alltså att alla ska vara intresserade av ursprunget?
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Nericia

va???? blir helt paff. varför måste man vara intresserad av det. vi har ju våra föräldrar. vi bor i ett land. vi saknar inget. allt är bra. mina föräldrar har varit på mig flera gånger å frågat om jag inte vill veta mer om mitt hemland och kolla upp barnhem m m. men nä jag är inte ett dugg intresserad. jag har mitt liv här och mår och lever bra. Å JA jag vet vem jag är. sen att jag inte vet vem mina biologiska föräldrar är. det gör mig inget. jag har redan en mamma och pappa.
  • Solvår H

Men var man är född gör ju inte vem man är? Jag är inte adopterad och vet var jag rent geografiskt är född (inte i Sverige) men är inte intresserad av det. Jag lever här och nu och det räcker för mig, kan det inte räcka för adopterade också? Jag känner en hel del vuxna adopterade och bara ett fåtal är intesserade av sitt ursprung. Alla anser de sig ha underbara föräldrar. Däremot tycker en tjej att hennes underbara mamma tjatat FÖR mycket om Korea och hur fantastiskt landet är...

Alla är olika. Mina barn är ännu små men ändå olika intresserade av sin adoption. Den ena pratar jag dagligen med, tittar på bilder, minns resan (mina barn har adopterats som lite äldre) medan det andra barnet mest vill spela fotboll. Ska jag tvinga det barnet att se på bilder och prata hämtresa också tycker du? Det tycker nämligen jag vore rätt respektlös men jag är alltid öppen för förslag.
  • Thalis

Detta är väldig OT men jag är så nyfiken.

Umm Elias: Du verkar tycker att det är biologi och biologiskat ursprung som avgör nationalitet och etnicitet(det sista kan jag gå med på).

Låt mig ta min son som exempel!
    Han är född i Sverige,hans biologiska pappa(min man) är Isländsk/Svensk(fast han anser sig vara svensk). Sonen ser "svensk" ut.

Hans biologiska mamma(jag) är född på Dominikanska republiken av föräldrar födda på Dominikanska, men med mor- och farföräldrar som härstammar från Colombia/tyskland och Italien samt Spanien/Dominikanska republiken(en blandning av afrikan,europé och Indian).
    Var hör min son hemma enligt din teori?

• Thalis
    Thalis skrev 2008-08-11 23:07:40 följande:
    Detta är väldig OT men jag är så nyfiken.Umm Elias: Du verkar tycker att det är biologi och biologiskat ursprung som avgör nationalitet och etnicitet(det sista kan jag gå med på).Låt mig ta min son som exempel!Han är född i Sverige,hans biologiska pappa(min man) är Isländsk/Svensk(fast han anser sig vara svensk). Sonen ser "svensk" ut.Hans biologiska mamma(jag) är född på Dominikanska republiken av föräldrar födda på Dominikanska, men med mor- och farföräldrar som härstammar från Colombia/tyskland och Italien samt Spanien/Dominikanska republiken(en blandning av afrikan,europé och Indian).Var hör min son hemma enligt din teori?
    Verka tycka ska det stå
  • mammatillvictor
    Umm Elias skrev 2008-08-11 22:34:43 följande:
    Och de har föräldrar som har gett dem namn. Inte att glömma är deras biologiska föräldrar som faktiskt gjort, burit och fött barnet samt oftast gett denne sitt namn.Ming S skrev 2008-08-11 21:56:18 följande:
    Det är långt ifrån alla adopterade barn som fått sitt första namn från sina bioföräldrar! Vår son lämnades på trappan till ett sjukhus direkt efter födseln och sjukvårdarna gav honom ett namn!
  • Nericia

Umm elias: jag fick inget namn från mina biologiska föräldrar. för jag hittades och fördes till barnhemmet.

så det att du säger att biologiska föräldrar ger oss adopterade namn är helt fel.

• Milkina cerka

Umm Elias: För min del gav min mor mig mitt namn eftersom hon hade hand om mig mina 4 första månader i livet.
    Det betyder "minne" eller ngt liknande o. är idag oerhört viktigt för mig idag.
    När jag sa att det var Spomenka när min syster ringde till mig första gången grät hon av lycka - det är ju den jag är för alla där nere, det är ju j a g .

Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?