Umm Elias skrev 2008-08-11 22:36:05 följande:
Nej om ni inte är intresserade är det förmodligen fel på adoptivföräldrarna som inte gjort er intresserade av ert ursprung och er härkomst. De flesta (om inte alla) borde vara intresserade av att veta var de kommer från och vilka de är.
Men var man är född gör ju inte vem man är? Jag är inte adopterad och vet var jag rent geografiskt är född (inte i Sverige) men är inte intresserad av det. Jag lever här och nu och det räcker för mig, kan det inte räcka för adopterade också? Jag känner en hel del vuxna adopterade och bara ett fåtal är intesserade av sitt ursprung. Alla anser de sig ha underbara föräldrar. Däremot tycker en tjej att hennes underbara mamma tjatat FÖR mycket om Korea och hur fantastiskt landet är...
Alla är olika. Mina barn är ännu små men ändå olika intresserade av sin adoption. Den ena pratar jag dagligen med, tittar på bilder, minns resan (mina barn har adopterats som lite äldre) medan det andra barnet mest vill spela fotboll. Ska jag tvinga det barnet att se på bilder och prata hämtresa också tycker du? Det tycker nämligen jag vore rätt respektlös men jag är alltid öppen för förslag.