• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • cissi24

Elias: när du skriver att det är fel på våra adoptivföräldrar så bevisar det hur FEL du har och hur LITE du vet.

Mina föräldrar har frågat mig flera gånger om jag inte vill veta mer eller kolla mer i papperna som jag fick med mig eller kolla mer på kortet jag fick med mig av mina biologiska föräldrar. Detta kort har visats för mig flera gånger men det intresserar mig inte då de är för mig 2 st helt okända personer.

Eller är jag lustig som inte bydde mig när min biologiska syster försökte kontakta mig. För mig är hon en okänd människa och ingen jag bryr mig om att lära känna. Har bara en syster och det är hon jag har växt upp med finns ingen annan för mig.

Så vad tycker du om detta??? Är det fel på mig eller?

• Umm Elias

Nej jag tror att det är mänskligt och naturligt att man vill veta vem man är.

Thalis skrev 2008-08-11 22:37:17 följande:
    Och det har du bestämt?Alltså att alla ska vara intresserade av ursprunget?
  • Umm Elias

Vem sjutton har pratat om att tvinga barnen till sitt ursprung? Jag pratar om att de ska ha MÖJLIGHETEN att få bli intresserade av sitt ursprung, en jävla skillnad tycker jag.

Solvår H skrev 2008-08-11 22:55:18 följande:

Umm Elias skrev 2008-08-11 22:36:05 följande:
    Men var man är född gör ju inte vem man är? Jag är inte adopterad och vet var jag rent geografiskt är född (inte i Sverige) men är inte intresserad av det. Jag lever här och nu och det räcker för mig, kan det inte räcka för adopterade också? Jag känner en hel del vuxna adopterade och bara ett fåtal är intesserade av sitt ursprung. Alla anser de sig ha underbara föräldrar. Däremot tycker en tjej att hennes underbara mamma tjatat FÖR mycket om Korea och hur fantastiskt landet är...Alla är olika. Mina barn är ännu små men ändå olika intresserade av sin adoption. Den ena pratar jag dagligen med, tittar på bilder, minns resan (mina barn har adopterats som lite äldre) medan det andra barnet mest vill spela fotboll. Ska jag tvinga det barnet att se på bilder och prata hämtresa också tycker du? Det tycker nämligen jag vore rätt respektlös men jag är alltid öppen för förslag.
  • Umm Elias

Nej, jag tror det var du som talade om nationalitet, jag pratar om etnicitet.

Din son hör väl hemma där han vill vara hemma? Under förutsättningen att han fått MÖJLIGHET att lära sig om sin härkomst.

Thalis skrev 2008-08-11 23:07:40 följande:
    Detta är väldig OT men jag är så nyfiken.Umm Elias: Du verkar tycker att det är biologi och biologiskat ursprung som avgör nationalitet och etnicitet(det sista kan jag gå med på).Låt mig ta min son som exempel!Han är född i Sverige,hans biologiska pappa(min man) är Isländsk/Svensk(fast han anser sig vara svensk). Sonen ser "svensk" ut.Hans biologiska mamma(jag) är född på Dominikanska republiken av föräldrar födda på Dominikanska, men med mor- och farföräldrar som härstammar från Colombia/tyskland och Italien samt Spanien/Dominikanska republiken(en blandning av afrikan,europé och Indian).Var hör min son hemma enligt din teori?
  • Umm Elias

Ja och om du läser mina inlägg så skriver jag om dem som fått sina namn från sina bioföräldrar.

mammatillvictor skrev 2008-08-12 06:08:13 följande:
    Det är långt ifrån alla adopterade barn som fått sitt första namn från sina bioföräldrar! Vår son lämnades på trappan till ett sjukhus direkt efter födseln och sjukvårdarna gav honom ett namn!
  • Umm Elias

Läs mina inlägg igen.

Nericia skrev 2008-08-12 08:18:52 följande:
    Umm elias: jag fick inget namn från mina biologiska föräldrar. för jag hittades och fördes till barnhemmet.så det att du säger att biologiska föräldrar ger oss adopterade namn är helt fel.
  • Smulan1973

Umm Elias skrev 2008-08-12 11:41:15 följande:

Nej jag tror att det är mänskligt och naturligt att man vill veta vem man är.
    Det finns många som vet vem dom är utan att behöva veta vilka deras biologiska föräldrar är, så jag förstår inte ditt tjat trotts att många adopterade i denna tråden har sagt upprepade gånger att dom inte är intresserade.
    Vissa är intresserade andra inte, kan du förstå och acceptera det nu?
  • Umm Elias

Jag förstår att det är viktiogt för dig. Som jag försökt skriva tidigare (trots att folk inte vill förstå mina ord) så ger föräldrarna namn till barnet och det betyder något för dem, det är inte alla adoptivbarn som lämnats på gatan etc, många har lämnats bort av tvång etc och i de fallen tycker jag att det är grymt att radera deras namn som berättar lite om deras ursprung.

Milkina cerka skrev 2008-08-12 08:41:37 följande:
    Umm Elias: För min del gav min mor mig mitt namn eftersom hon hade hand om mig mina 4 första månader i livet.Det betyder "minne" eller ngt liknande o. är idag oerhört viktigt för mig idag.När jag sa att det var Spomenka när min syster ringde till mig första gången grät hon av lycka - det är ju den jag är för alla där nere, det är ju j a g .
  • Umm Elias

Och jag pratar fortfarande om de jag har erfarenhet av, kan du förstå och acceptera det?

Smulan1973 skrev 2008-08-12 11:46:45 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-12 11:41:15 följande:
    Det finns många som vet vem dom är utan att behöva veta vilka deras biologiska föräldrar är, så jag förstår inte ditt tjat trotts att många adopterade i denna tråden har sagt upprepade gånger att dom inte är intresserade.Vissa är intresserade andra inte, kan du förstå och acceptera det nu?
  • Umm Elias

Ärligt så tycker jag att det verkar ganska kallt att göra på det sättet, om din biologiska syster vill veta vem du är etc så verkar det en aning kylig att snoppa av henne. Jag har fått en uppfattning om hur du fungerar och vad du tycker och ärligt talat tror jag att det är dina föräldrars fel att du känner och beter dig som du gör.

Självklart är det upp till dig om du är intresserad med dina adoptivföräldrar har haft ett antal år på sig att forma dig till den du är idag. (bara en tanke).

cissi24 skrev 2008-08-12 09:50:52 följande:
    Elias: när du skriver att det är fel på våra adoptivföräldrar så bevisar det hur FEL du har och hur LITE du vet.Mina föräldrar har frågat mig flera gånger om jag inte vill veta mer eller kolla mer i papperna som jag fick med mig eller kolla mer på kortet jag fick med mig av mina biologiska föräldrar. Detta kort har visats för mig flera gånger men det intresserar mig inte då de är för mig 2 st helt okända personer.Eller är jag lustig som inte bydde mig när min biologiska syster försökte kontakta mig. För mig är hon en okänd människa och ingen jag bryr mig om att lära känna. Har bara en syster och det är hon jag har växt upp med finns ingen annan för mig.Så vad tycker du om detta??? Är det fel på mig eller?
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?