• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Milkina cerka

Har bara mig själv att utgå ifrån, men för min del fungerade inte detta med adoptionen. Det kommer att ta resten av mitt liv med terapi att ordna upp det.
    Så om man får det som jag haft det, säger jag instinktivt nej till internationell adoption trots att förnuftet naturligtvis säger ja.

Mara skrev 2008-08-11 21:57:38 följande:
    Menar du med det att du tycker att det vore bättre om fler barn växte upp på barnhem i sitt ursprunsland hellre än adopteras internationellt?
  • cissi24

Elias:Bara undrar återigen. Om man inte är intresserad av sitt ursprung eller biologisa syskon är det fel på oss då eller.

För när man läser det du skriver så verkar det som att vi inte får känna oss hel svenska

• Mara
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 22:02:41 följande:
    Har bara mig själv att utgå ifrån, men för min del fungerade inte detta med adoptionen. Det kommer att ta resten av mitt liv med terapi att ordna upp det.Så om man får det som jag haft det, säger jag instinktivt nej till internationell adoption trots att förnuftet naturligtvis säger ja.
    Okej, då förstår jag. Vad hade du, som adopterad, önskat att dina föräldrar hade gjort annorlunda?
  • Nericia

jag är så slö orkar bara inte läsa igenom hela tråden, hoppas det är ok.

svarar utifrån ts.

jag är adopterad, sen om andra ser mig som invandrare, så får dom göra det, jag känner mig inte som det. å nej jag har inte haft några problem här i sverige. har haft många kompisar.

jag är glad för att adoption finns, tänk om jag skulle ha blivit kvar i mitt land. å jag har inget intresse av landet eller att hitta mina "föräldrar". för jag har redan en mamma och pappa. så jag saknar ingen eller inget.

• Milkina cerka

Att min mamma hade behandlat mig bättre, att man inte varit ett uttalat andrahandsalternativ, att man fått vara sig själv, bra på helt andra saker än hon o. uppmuntrats till att utveckla sin talang. Att hela tiden känna sig otillräcklig är jobbigt i längden.
    Haft en mamma som sagt ifrån när "mormor" säger att jag inte är hennes barnbarn..

Hoppas det räcker.

Mara skrev 2008-08-11 22:05:16 följande:
    Okej, då förstår jag. Vad hade du, som adopterad, önskat att dina föräldrar hade gjort annorlunda?
  • Solvår H
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 22:11:13 följande:
    Att min mamma hade behandlat mig bättre, att man inte varit ett uttalat andrahandsalternativ, att man fått vara sig själv, bra på helt andra saker än hon o. uppmuntrats till att utveckla sin talang. Att hela tiden känna sig otillräcklig är jobbigt i längden.Haft en mamma som sagt ifrån när "mormor" säger att jag inte är hennes barnbarn..Hoppas det räcker.
    Detta önskar jag verkligen alla barn! Det gör ont i mig när jag läser detta men tack för att du delar med dig.
  • Mara
    Att min mamma hade behandlat mig bättre, att man inte varit ett uttalat andrahandsalternativ, att man fått vara sig själv, bra på helt andra saker än hon o. uppmuntrats till att utveckla sin talang. Att hela tiden känna sig otillräcklig är jobbigt i längden.Haft en mamma som sagt ifrån när "mormor" säger att jag inte är hennes barnbarn..Hoppas det räcker.
    Tack för ditt svar. Beklagar verkligen att du inte fick en bättre uppväxt.
  • Manchester
    Usch! Det låter verkligen som en instruktionsbok för hur man INTE bör vara som förälder. Hoppas att din pappa var bättre (du skriver bara om mamma) och att du får bra hjälp att bearbeta vad du gått igenom.
  • Milkina cerka

Svar på inl. 286-88: Pappa gav mig mina papper sedan mamma gått bort, han uppmuntrade mig från dag ett när jag berättade om att jag skickat in uppgifterna till programmet.
    Han var med ner första gången vi var nere.

Behöver jag säga ngt annat än att han är världsbäst?

• Umm Elias

Och de har föräldrar som har gett dem namn. Inte att glömma är deras biologiska föräldrar som faktiskt gjort, burit och fött barnet samt oftast gett denne sitt namn.

Ming S skrev 2008-08-11 21:56:18 följande:

Umm Elias skrev 2008-08-11 20:40:14 följande:
    Även en blind höna kan finna ett korn, lyder ett gammalt ordspråk. Adopterade är precis som alla andra - och precis som för alla andra ska det naturligtvis vara deras föräldrar som bestämmer deras namn.De flesta av oss föräldrar har på goda grunder valt att ge våra barn namn som har anknytning till oss själva, våra släkter eller traditioner. Det tror jag våra barn kommer att uppskatta när de blir vuxna.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?