• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Smulan1973

Umm Elias skrev 2008-08-12 12:32:37 följande:

Ditt hemland kanske känns som Sverige men glöm inte bort vem du är eller var du kommer ifrån, var du har ditt ursprung.Min mamma har samma attityd som du, hon tror dig vara svensk (hon är inte en gnutta svensk och kom hit i övre tonåren). Hon vill vara svensk och vägrar sitt ursprung, vägrar språk och vägrar allt som har m landet att göra. För mig är dte en förjävlig attityd även om d är lite skillnad när man kommer i hennes och din ålder.Man kan känna sig trygg och älska sin familj samtidigt som man söker eller lär sig om sitt ursprung. Jag tror precis som hos många jag pratat ,med att ni har en rädsla för att tycka om det biologiska bättre men det tror jag inte är någon risk faktiskt.
    Som sagt, du pratar inte alls bara om dom du känner. Kan du acceptera att människor är olika och släppa det här nu?
  • MariaOMarkus

Jag är adopterad och känner mig absolut inte som en invandrare..jag ADOPTERADES till Sverige inte invandrade hit.
    Jag känner mig svensk fast jag inte ser svensk ut.

• Umm Elias

Bra att du inte är rädd, om du läser vad jag skrev är det en känsla som många jag känner råkat ut för. (Omedvetet till en början som sedan förstärkts när de börjat söka).

Visst går det att diskutera detta med ickeadopterade, finns ingen skillnad på dig och mig, förutom att jag har ett sug att söka mina rötter och veta mer om mitt ursprung, vilket även mina föräldrar försökt dölja för mig.

Tycker synd om dig som inte verkar förstå, eller har förståelse för hur viktigt ursprunget är för självkänslan och identiteten. Vare sig du tror det eller ej så kommer din självkänsla höjas 100% (även om den är i topp idag) när du vet vem du är och var du kommer ifrån.

cissi24 skrev 2008-08-12 12:38:17 följande:
    Suck. Är inte rädd för mitt ursprung. Men varför ska jag vara intresserad av det för. Jag vet inget annat än sverige har inga minnen från när jag var liten innan jag kom hit. Detta bevisar att det går inte att disskutera detta men någon som inte är adopterad för du kan inte sätta dig in vad vi tänker eller känner även om du verkar tro att du kan det.Fast enligt dig så är vi väldigt många som det är fel på för att vi inte bryr oss om våra rötter. Men vi vet bättre och vi vet vad vi känner något du aldrig kommer att förstå.Tycker synd om dig för att du inte har mer förståelse. Inte lätt att vara så naiv och altid tro att man har rätt
  • cissi24

Du har så fel du bara kan ha. Alla behöver inte denna bekräftelsen som du verkar behöva. Ofta behöver man den om man känner sig osäker o otrygg något jag inte är.

Du kanske känner så här efter dina föräldrar försökt döja ditt ursprung. Detta har aldrig mina föräldrar försökt så nu kanske du förstår skillnaden mellan oss två.

• Smulan1973

Umm Elias skrev 2008-08-12 12:41:42 följande:

Tycker synd om dig som inte verkar förstå, eller har förståelse för hur viktigt ursprunget är för självkänslan och identiteten. Vare sig du tror det eller ej så kommer din självkänsla höjas 100% (även om den är i topp idag) när du vet vem du är och var du kommer ifrån.
    Och jag tycker synd om dig som inte förstår att alla människor är olika.
  • Umm Elias

klart att alla inte behöver den, men de allra flesta behöver veta sitt ursprung. Som jags krev tidigare är det väldigt få som accepterar en svart bakgrund (svart som i ett hål).

cissi24 skrev 2008-08-12 12:44:27 följande:
    Du har så fel du bara kan ha. Alla behöver inte denna bekräftelsen som du verkar behöva. Ofta behöver man den om man känner sig osäker o otrygg något jag inte är.Du kanske känner så här efter dina föräldrar försökt döja ditt ursprung. Detta har aldrig mina föräldrar försökt så nu kanske du förstår skillnaden mellan oss två.
  • Umm Elias

GAH, läs mina inlägg igen.

Smulan1973 skrev 2008-08-12 12:44:38 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-12 12:41:42 följande:
    Och jag tycker synd om dig som inte förstår att alla människor är olika.
  • Smulan1973

Umm Elias skrev 2008-08-12 12:47:14 följande:

GAH, läs mina inlägg igen.
    Nej tack, jag har tröttnat på tjatet.
  • Umm Elias

Bra, du verkar ändå inte förstå.

Smulan1973 skrev 2008-08-12 12:53:17 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-12 12:47:14 följande:
    Nej tack, jag har tröttnat på tjatet.
  • Namaste72
    Umm Elias skrev 2008-08-12 12:42:53 följande:
    Kan du acceptera att jag och cissi för en diskussion och du inte är inblandad?
    {*} Underpaid and overdressed {*}
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?