• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Nericia

alla har vi olika behov. en del vill veta av sina rötter, och leta upp sin familj andra inte. man måste kunna acceptera att vi alla är olika och tycker och tänker olika.

• Milkina cerka
    Nericia skrev 2008-08-12 14:49:19 följande:
    alla har vi olika behov. en del vill veta av sina rötter, och leta upp sin familj andra inte. man måste kunna acceptera att vi alla är olika och tycker och tänker olika.
    Ja, vi är olika individer med olika behov, tyvärr känns det _för mig_som att detta med adopterade o. deras situation här i landet skönmålas väldigt mycket, men det är ju vad jag tycker .
  • Esperando

Måste bara fråga en sak...Hur kan man som oinsatt tycka det är okej att komma in i en tråd som handlar om nåt som inte har en susning om?
    Bara för att man känner några...?? Jag känner några troende...dom är heeelt blåsta ..inte fasen går jag in i en religionstråd och sätter mig och talar om för folk hur dom ska tycka och tänka bara för att jag känner några puckon som tror på nån dom inte sett (obs ta inte illa upp nån...bara exempel här! )??!! Mycket märkliga människor finns det....

• Thalis
    Milkina cerka skrev 2008-08-12 15:52:39 följande:
    Ja, vi är olika individer med olika behov, tyvärr känns det _för mig_som att detta med adopterade o. deras situation här i landet skönmålas väldigt mycket, men det är ju vad jag tycker .
    Jag vet att du förde diskussion med Nericia, men jag måste nog säga att jag upplever det som tvärtom.

Det mesta jag fått höra om adoption har varit negativt Under en tid så övervägde vi att inte adoptera alls eftersom vi blev rädda att vårt barn skulle ha alla dessa problem som många vi ge alla adopterade och vi trodde att vi skulle få ett barn som skulle hata oss i slutändan.

Tur för oss att vi också hade goda erfarenheter om adoption, annars hade vi inte haft vår dotter!
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Nericia
    Milkina cerka skrev 2008-08-12 15:52:39 följande:
    och jag tycker att det är åt andra hållet ibland. så fort någon får veta att man är adopterad så säger dom typ. nä men hur känns det då. har du sökt dina rötter m m.å man får känslan att bara för man är adopterad så ska man må " dåligt" över att man inte vet vems en riktiga föräldrar och och så är. å jag känner bara, varför ska jag göra det. men det är ju som sagt vi har alla olika behov och känner och tycker olika. tyckte att vissa skulle behöva höra det i denna tråd
  • Milkina cerka

Thalis o. Nericia: Kanske det verkar så för de flesta av oss som i någon mån varit inblandade, kanske känner det som att "den andra sidan" menar den med andra erfarenheter än de egna får komma mest tilltals?

• cissi24

Hoppas att Elias har insett att vi alla är olika och att hon ej kan betsämma hur vi adopterade känna det.

• Esperando

Tvivlar på det...

cissi24 skrev 2008-08-12 16:37:08 följande:
    Hoppas att Elias har insett att vi alla är olika och att hon ej kan betsämma hur vi adopterade känna det.
  • Gitani

Jag är adopterad från Sri Lanka och har aldrig sett mig som en invandrare. Inte för att det är något fel på att vara det. Men det har aldrig funnits i mitt tankesätt att jag skulle vara det. Jag letade efter mina bioföräldrar förra året och hittade dom tror jag. Helt säker kan jag inte vara, bara om jag åker ner till Sri Lanka. Men jag har släppt det, insåg att jag faktiskt inte bryr mig om dom där nere överhuvudtaget. Har ju mina föräldrar, bröder och familj här. Jag har inte råkat ut för så mycket rasism. Men dom gånger det har hänt har jag blivit både förbannad och ledsen.

• mammatillvictor
    Umm Elias skrev 2008-08-12 11:42:55 följande:
    Vem sjutton har pratat om att tvinga barnen till sitt ursprung? Jag pratar om att de ska ha MÖJLIGHETEN att få bli intresserade av sitt ursprung, en jävla skillnad tycker jag.Solvår H skrev 2008-08-11 22:55:18 följande:
    Men då borde ju du fått fram ditt budskap och kunna lämna tråden eller?! Vi ger ju våra barn MÖJLIGHETEN att söka sina rötter och bli intresserade av sitt ursprung, vi behåller ju deras namn och de kan VÄLJA vilket namn de vill ha, vi har sparat alla dokument som finns och ger MÖJLIGHETEN att söka sina rötter och göra återresor och MÖJLIGHETEN att lära sig sitt ursprungsspråk men om de inte vill detta så kan man väl inte säga att vi är hemska föräldrar som rånar sina barn på sin bakgrund?!
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?