• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • mammatillvictor
    Manchester skrev 2008-08-12 20:39:04 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-12 11:51:29 följande: Nu börjar det bli rundgång i din argumentation. Trist, för sådana argument går inte att försvara sig emot.Ungefär så här upfattar jag din ståndpunkt:Antingen så är adopterade berövade sin identitet och sitt ursprung av okänsliga och dumma föräldrar. Då känner de sig rotlösa och kan endast bli hela igen om de hittar sin biologiska familj och får veta mer om sitt ursprung. Eller så TROR de att de har det rätt bra som adopterade, men det beror i så fall bara på att de blivit berövade sin identitet och sitt ursprung av okänsliga och dumma föräldrar. Om de bara haft tillgång till hela sin bakgrund och kunnat återknyta banden med sin biologiska familj skulle de INSE att det är vad som behövs för att må bra och att de bara inbillade sig att allt var bra förut.Hur ska en adopterad kunna diskutera med dig på de premisserna? Antingen håller hon med dig och då bevisar det att du har rätt. Eller så håller hon inte med dig och då är DET ett bevis på att du har rätt.Det är ett gammalt beprövat retoriskt grepp, men inte särskilt renhårigt.
    Amen!
  • Bibimbap

Tack Manchester! Bra sammafattning av det omöjliga i att argumentera när viljan att lyssna på argument och om dessa är goda revidera sin uppfattning, inte finns.

För det som är intresserad av en fundamentalt annan syn på frågan om identitet och ursprung kan jag rekommendera
    "Adoptert identitet" av Geir Follevåg (utgiven på norska på spartacus förlag, spartacus.no). Geir är själv adopterad till Norge från sydkorea.

Så här står det på bokens baksida (min översättning från norskan):
    "Många adopterade får dagligen höra att det är synd om dig. Du saknar något för att du inte har det biologiska bandet till föräldrar som alla andra har.
    Denna bok kritiserar tanken om att man kan finna sin identitet genom att söka sina biologiska föräldrar. Med hjälp av sin egna livshistoria, filosofen Nietzsche och amerikanska tecknade serier skisserar Geir Follevåg en alterantiv bild av identitet. Identitet är inte detsamma som biologiskt ursprung, det är något vi hela tiden behöver konstruera"

• mammatillvictor
    Bibimbap skrev 2008-08-12 22:02:24 följande:
    Tack Manchester! Bra sammafattning av det omöjliga i att argumentera när viljan att lyssna på argument och om dessa är goda revidera sin uppfattning, inte finns.För det som är intresserad av en fundamentalt annan syn på frågan om identitet och ursprung kan jag rekommendera"Adoptert identitet" av Geir Follevåg (utgiven på norska på spartacus förlag, spartacus.no). Geir är själv adopterad till Norge från sydkorea.Så här står det på bokens baksida (min översättning från norskan):"Många adopterade får dagligen höra att det är synd om dig. Du saknar något för att du inte har det biologiska bandet till föräldrar som alla andra har.Denna bok kritiserar tanken om att man kan finna sin identitet genom att söka sina biologiska föräldrar. Med hjälp av sin egna livshistoria, filosofen Nietzsche och amerikanska tecknade serier skisserar Geir Follevåg en alterantiv bild av identitet. Identitet är inte detsamma som biologiskt ursprung, det är något vi hela tiden behöver konstruera"
    Låter som en bra och tänkvärd bok!
  • Umm Elias

Och om ni gör detta varför spenderar ni så mkt tid till att argumentera EMOT mig och det jag skriver?

mammatillvictor skrev 2008-08-12 16:48:22 följande:
    Men då borde ju du fått fram ditt budskap och kunna lämna tråden eller?! Vi ger ju våra barn MÖJLIGHETEN att söka sina rötter och bli intresserade av sitt ursprung, vi behåller ju deras namn och de kan VÄLJA vilket namn de vill ha, vi har sparat alla dokument som finns och ger MÖJLIGHETEN att söka sina rötter och göra återresor och MÖJLIGHETEN att lära sig sitt ursprungsspråk men om de inte vill detta så kan man väl inte säga att vi är hemska föräldrar som rånar sina barn på sin bakgrund?!
  • Umm Elias

Öh, det är ju precis vad jag skriver. Att ens namn har betydelse och kommer att ha det?

Emeli skrev 2008-08-12 19:09:34 följande:
    Ett hittebarn har också med sig ett namn från ursprungslandet, även om det är en barnhemsföreståndare eller sjukvårdspersonal som har gett barnet namnet. Faktum är att detta namn kanske är det enda barnet har med sig från sin första tid i livet. Födelsedatum, bilogisk bakgrund, anledning till övergivandet - ALLT annat är raderat. I det läget kan det första namnet bli mycket viktigt. NÅGON har brytt sig om detta barn, gett det omvårdnad, mat, näring, kläder, kärlek och inte minst ett namn. Den man bryr sig om ger man ett namn!Att endast tillmäta ursprungsnamnet betydelse om det är en biologisk förälder som har gett barnet namnet är att betona det biologiska släktskapet enligt mitt sätt att se det hela. Får inte ihop det hela med själva adoptionsidén, som ju bygger på att man tar till sig ett barn som någon annan har fött och upptar det som sitt eget.
  • Esperando

För vi förstår inte...vi trögtänkta egoistiska adoptivföräldrar...Vi förtjänar inte din kunskap och dina sanna ord...

• Umm Elias

Du har uppfattat precis rätt. Och nej det är inget gammal beprövat knep utan sanningen.

Manchester skrev 2008-08-12 20:39:04 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-12 11:51:29 följande:
    Nu börjar det bli rundgång i din argumentation. Trist, för sådana argument går inte att försvara sig emot.Ungefär så här upfattar jag din ståndpunkt:Antingen så är adopterade berövade sin identitet och sitt ursprung av okänsliga och dumma föräldrar. Då känner de sig rotlösa och kan endast bli hela igen om de hittar sin biologiska familj och får veta mer om sitt ursprung. Eller så TROR de att de har det rätt bra som adopterade, men det beror i så fall bara på att de blivit berövade sin identitet och sitt ursprung av okänsliga och dumma föräldrar. Om de bara haft tillgång till hela sin bakgrund och kunnat återknyta banden med sin biologiska familj skulle de INSE att det är vad som behövs för att må bra och att de bara inbillade sig att allt var bra förut.Hur ska en adopterad kunna diskutera med dig på de premisserna? Antingen håller hon med dig och då bevisar det att du har rätt. Eller så håller hon inte med dig och då är DET ett bevis på att du har rätt.Det är ett gammalt beprövat retoriskt grepp, men inte särskilt renhårigt.
  • Esperando

Varför skulle vi be dig om det? Vi vill ju höra hur det är att vara adopterad.Vi sitter trots allt i samma båt fast i olika ändar

Milkina cerka skrev 2008-08-12 16:53:26 följande:
    Ni här gör ENORMT mycket mer för era barn än vad det gjordes för mig. Hoppas ni här tar det för det beröm det är .Flera av er har fått stå ut med mitt gnäll tidigare o. sanningen är den att jag är rätt förvånad över att ni inte bett mig hålla mun .
  • Thalis

Nu till den ursprungliga frågan...

Jag vet inte vad min dotter kommer att se sig som MEN jag gissar att hon kommer att vara både latinamerikan och svensk då hon uppfostras av en latinamerikan mamma och en svensk pappa.

Och även vår son som är född här i Sverige och ser "svensk" ut kommer nog att vara både ock...

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Esperando

Ja antagligen. Stackars vår lille pojk...Han blir internationell förhoppningsvis och inte förrvirrad av alla nationaliteter i vår familj

Thalis skrev 2008-08-13 23:04:54 följande:
    Nu till den ursprungliga frågan...Jag vet inte vad min dotter kommer att se sig som MEN jag gissar att hon kommer att vara både latinamerikan och svensk då hon uppfostras av en latinamerikan mamma och en svensk pappa.Och även vår son som är född här i Sverige och ser "svensk" ut kommer nog att vara både ock...
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?