• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • gosetussen

Visst att det finns kyrkor även i arabländerna, men på många håll blir man tvingad att dölja håret eller bära slöja som turist, så varför ska dom få göra och väsnas med en massa böner här? Räcker väl att dom gör det inne i mosken??

• Alyssa
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-28 23:27:00 följande:

är det som är så farligt med det här egentligen? Det låter som att någon sjunger, ju.
    Tycker att det låter vackert! Skulle inte ha något emot att lyssna på..
  • Tusentand

Jag vill inte ha böneutropare som låter klagande och enformigt (ja, jag har varit och hört "riktiga")
    Jag vill inte ha gatumusikanter som glor och tigger pengar och spelar samma 3 låtar hela dagen utanför mitt fönster
    Jag vill inte ha hemglassbilar som får ungarna att skrika efter glass kl 20 på kvällen
    Jag vill inte ha musikskoleorkestern som övar marcshtakt ute på min gata varannan dag hela sommaren
    Jag vill inte ha mopeder eller motorcyklar som tydligen får låta hur jävla högt som helst dygnet runt och som mest glider runt i stan för det är kul
    Jag vill inte ha bilraggare med stereon på högst som kör i minus 5 km i timmen utanför krogen nedanför mitt fönster
    Jag vill inte ha grannar i högklackat som klapprar mitt i natten utanför min dörr

Däremot gillar jag kyrkklockan faktiskt.. trevligt harmoniskt ljud som känns naturligt..

• liv10
    gosetussen skrev 2008-07-28 23:33:29 följande:
    Visst att det finns kyrkor även i arabländerna, men på många håll blir man tvingad att dölja håret eller bära slöja som turist, så varför ska dom få göra och väsnas med en massa böner här? Räcker väl att dom gör det inne i mosken??
    men nu har du väl ändå missuppfattat omvärlden lite
    så om du måste bära slöja någonstans får inga böneutrop finnas här... för att vi har dagisrättvisa eller vad?!
    "han sa så- så då säger jag så"

vill du mötas av mer tolerans i andra länder kanske du bör börja med dig själv?
  • Hoppentoss

Håller med!!!

Tusentand skrev 2008-07-28 23:34:46 följande:
    Jag vill inte ha böneutropare som låter klagande och enformigt (ja, jag har varit och hört "riktiga")Jag vill inte ha gatumusikanter som glor och tigger pengar och spelar samma 3 låtar hela dagen utanför mitt fönsterJag vill inte ha hemglassbilar som får ungarna att skrika efter glass kl 20 på kvällenJag vill inte ha musikskoleorkestern som övar marcshtakt ute på min gata varannan dag hela sommarenJag vill inte ha mopeder eller motorcyklar som tydligen får låta hur jävla högt som helst dygnet runt och som mest glider runt i stan för det är kulJag vill inte ha bilraggare med stereon på högst som kör i minus 5 km i timmen utanför krogen nedanför mitt fönsterJag vill inte ha grannar i högklackat som klapprar mitt i natten utanför min dörrDäremot gillar jag kyrkklockan faktiskt.. trevligt harmoniskt ljud som känns naturligt..
  • Behemot

Det finns en hel del saker som är betydligt mer störande än böneutrop (och kyrkklockor för den delen):

- Indianerna som spelar utanför Åhlens
    - Skolbarn som övar inför avslutningen (brrr)
    - Studentflak
    - Smällare och fyrverkerier när det inte är nyår
    - Bilförare som tror att det hjälper att tuta i köerna
    - Telenorförsäljare
    - Välgörenhetsinsamlare (som vill ha autogiroinbetalningar)

Listan kan göras hur lång som helst. Varför är just böneutrop ett problem?

• gutegirl
    Tusentand skrev 2008-07-28 23:34:46 följande:
    Jag vill inte ha böneutropare som låter klagande och enformigt (ja, jag har varit och hört "riktiga")Jag vill inte ha gatumusikanter som glor och tigger pengar och spelar samma 3 låtar hela dagen utanför mitt fönsterJag vill inte ha hemglassbilar som får ungarna att skrika efter glass kl 20 på kvällenJag vill inte ha musikskoleorkestern som övar marcshtakt ute på min gata varannan dag hela sommarenJag vill inte ha mopeder eller motorcyklar som tydligen får låta hur jävla högt som helst dygnet runt och som mest glider runt i stan för det är kulJag vill inte ha bilraggare med stereon på högst som kör i minus 5 km i timmen utanför krogen nedanför mitt fönsterJag vill inte ha grannar i högklackat som klapprar mitt i natten utanför min dörrDäremot gillar jag kyrkklockan faktiskt.. trevligt harmoniskt ljud som känns naturligt..
    Oj, jag antar att du bor alldeles ensam ute i en skog med bara träd runtomkring dig.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • liv10
    margaritha skrev 2008-07-28 23:37:35 följande:
    Det finns en hel del saker som är betydligt mer störande än böneutrop (och kyrkklockor för den delen): - Indianerna som spelar utanför Åhlens - Skolbarn som övar inför avslutningen (brrr) - Studentflak- Smällare och fyrverkerier när det inte är nyår- Bilförare som tror att det hjälper att tuta i köerna- Telenorförsäljare - Välgörenhetsinsamlare (som vill ha autogiroinbetalningar) Listan kan göras hur lång som helst. Varför är just böneutrop ett problem?
    exakt!
  • gosetussen
    liv10 skrev 2008-07-28 23:36:44 följande:
    men nu har du väl ändå missuppfattat omvärlden lite så om du måste bära slöja någonstans får inga böneutrop finnas här... för att vi har dagisrättvisa eller vad?! "han sa så- så då säger jag så" vill du mötas av mer tolerans i andra länder kanske du bör börja med dig själv?
    Nej men det är sååå jäkla mkt förbud i många arabländer för kvinnor främst så varför ska vi alltid vara dom som bara blir trampade på och inte har något att säga till om?
  • NenneN

Tycker allt detta är störigt det med.

margaritha skrev 2008-07-28 23:37:35 följande:
    Det finns en hel del saker som är betydligt mer störande än böneutrop (och kyrkklockor för den delen): - Indianerna som spelar utanför Åhlens - Skolbarn som övar inför avslutningen (brrr) - Studentflak- Smällare och fyrverkerier när det inte är nyår- Bilförare som tror att det hjälper att tuta i köerna- Telenorförsäljare - Välgörenhetsinsamlare (som vill ha autogiroinbetalningar) Listan kan göras hur lång som helst. Varför är just böneutrop ett problem?
Svar på tråden Störande böneutrop!