• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Åsa

Med tanke på att folk börjat klaga på att kyrkklockorna stör(japp, inlaga till kommunen om det i Ystad härom året åtminstone), att båtarna drar upp svall som märks i nybyggda hus precis vid kajkanten, vindkraftverk orsakar långa protestlistor trots ljud lägre än bakgrundsljudet i en ordinär villaförort, nyinflyttade grannar klagar på tuppars galande på landet etc etc har jag svårt att tro att ev böneutropare får tillstånd att föra ljud.
    Personligen tror jag att jag skulle störas mindre av böneutrop än av morgontrafik.

• Free Spirit
    Siili skrev 2008-07-29 00:06:42 följande:
    Varför var du inne i moskén då? Såvitt jag vet och har fått förklarat för mig när jag varit där på studiebesök så får de inte ha böneutrop som hörs utanför moskén. Jag har heller aldrig hört det utanför moskén och jag bor ändå här i Uppsala...
    Nei var INTE innom moskèn, men bode i nærheten..faktisk var den over gaten for der jeg bode. Dette var ikke så langt fra gamle Uppsala.
  • Siili

Och du hörde då böneutropet? Du vet att det är inte är tillåtet att ha det utanför moskén?

Gabba Gabba Hey!
  • gutegirl
    Free Spirit skrev 2008-07-28 23:45:21 följande:
    Som jef skrev i en annen tråd, så er klokkene bare lyd..og det er anerledes når det er folk som roper på et uforståelig språk og på en slik tråkig måte..
    Jaa, ungefär som folk som inte skriver på svenska på ett svenskt forum då...
    Det finns ungefär en miljard människor på jorden som förstår vad böneutroparen säger. är inte det ganska många?
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • idiblon yes

o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:13:11 följande:

Jaa, ungefär som folk som inte skriver på svenska på ett svenskt forum då... Det finns ungefär en miljard människor på jorden som förstår vad böneutroparen säger. är inte det ganska många?
    Exakt min poäng, men den gick tydligen inte fram tidigare.
  • gutegirl
    Åsa skrev 2008-07-29 00:07:12 följande:
    Med tanke på att folk börjat klaga på att kyrkklockorna stör(japp, inlaga till kommunen om det i Ystad härom året åtminstone), att båtarna drar upp svall som märks i nybyggda hus precis vid kajkanten, vindkraftverk orsakar långa protestlistor trots ljud lägre än bakgrundsljudet i en ordinär villaförort, nyinflyttade grannar klagar på tuppars galande på landet etc etc har jag svårt att tro att ev böneutropare får tillstånd att föra ljud.Personligen tror jag att jag skulle störas mindre av böneutrop än av morgontrafik.
    Jisses vad folk gnäller!!
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Free Spirit
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:13:11 följande:
    Jaa, ungefär som folk som inte skriver på svenska på ett svenskt forum då... Det finns ungefär en miljard människor på jorden som förstår vad böneutroparen säger. är inte det ganska många?
    Men desse millioner bor inte i Sverige vel? Flört
  • Free Spirit
    Siili skrev 2008-07-29 00:12:04 följande:
    Och du hörde då böneutropet? Du vet att det är inte är tillåtet att ha det utanför moskén?
    Nei jeg visste ikke det..men jo jeg hørte det..for det vekket meg tidlig om morgonen..
  • Spicy woman
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-28 22:18:28 följande:
    Tycker du att de som sjunger opera borde förbjudas göra det eftersom det låter illa i dina öron?
    De sjunger väl inte i högtalare så att allmänheten hör det. De brukar vanligtvis sjunga i konserthallar som folk betalar för att lyssna på.
  • Bevabus

Hejsan
    Jag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.
    Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.
    Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!

Svar på tråden Störande böneutrop!