• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Spicy woman
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:26:46 följande:
    Ja, men iblande övar de hemma i sina lägenheter med fönstret öppet. Och ibland sjunger de på friluftskonserter så att alla som går förbi tvingas lyssna. Det borde verkligen inte vara tillåtet att låta överhuvudtaget, och om de sjunger på tyska så får vi skicka dem till tyskland där de nog hör hemma, så att folk kan förstå vad de sjunger.
    Hur ofta händer det då? Skulle det bli tillåtet med böneutropare. Fick man lyssna på det varje dag i resten av sitt liv.
  • Siili
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:26:46 följande:
    Ja, men iblande övar de hemma i sina lägenheter med fönstret öppet. Och ibland sjunger de på friluftskonserter så att alla som går förbi tvingas lyssna. Det borde verkligen inte vara tillåtet att låta överhuvudtaget, och om de sjunger på tyska så får vi skicka dem till tyskland där de nog hör hemma, så att folk kan förstå vad de sjunger.
    Och tänk alla som går omkring och sjunger på engelska. Var ska vi göra av dem egentligen? Fundersam
    Gabba Gabba Hey!
  • gutegirl
    Spicy woman skrev 2008-07-29 00:31:17 följande:
    Hur ofta händer det då? Skulle det bli tillåtet med böneutropare. Fick man lyssna på det varje dag i resten av sitt liv.
    Och tillslut skulle du inte tänka på det längre,eftersom ljudet skulle bli en vana.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Bevabus

Det var ju inte riktigt så jag menade, är trött så jag uttrycer mig väl lite knäppt kanske.
    Det jag menade var att, självklart så ska folk få ha sina religioner...jag har inget emot religioner alls. MEN när det handlar om sådant som STÖR jättemånga människor, alltså böneutrop, så borde det inte få utövas.
    Ska dom få muslimerna som är i Sverige få störa resten av befolkningen 5 gånger per dygn med ett massa brölande så skulle jag bli skogstokig!!

Jag tycker förslaget om att ha böneutrop på radion är ett superbra förslag från en person i denna tråd!

bitte67 skrev 2008-07-29 00:28:09 följande:
    Du vet att det finns svenska muslimer va? Ska inte de ha rätt att utöva sin tro i sitt eget land?
  • gutegirl
    Siili skrev 2008-07-29 00:32:20 följande:
    Och tänk alla som går omkring och sjunger på engelska. Var ska vi göra av dem egentligen?
    Ja, säg det du! T o m Charlotte Perelli har gjort det har jag hört.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Bevabus

Jag var i turkiet i två veckor som jag skrev...jag vet hur det är att leva med ljudet dag ut och dag in. Ja, man vande sig en hel del...men man vande sig knappast helt och hållet.
    Och tänk er alla som sover dåligt redan som det är.
    Min pappa vaknar bara av att man tassar på tårna utanför sovrumsdörren.
    När vi var i Turkiet så vaknade ahn varenda gång dom där minareterna satte igång och brölade!! Fatta va hemskt det skulle bli för folk som sover lätt. Helt seriöst.
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:32:22 följande:

Och tillslut skulle du inte tänka på det längre,eftersom ljudet skulle bli en vana.
  • Siili
    hbprincess skrev 2008-07-28 16:38:38 följande:
    Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också? Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen. Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?
    Jag glömde ju fråga ts också... Vilka har snackat om böneutropare?
    Gabba Gabba Hey!
  • bitte67
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:32:33 följande:
    Det var ju inte riktigt så jag menade, är trött så jag uttrycer mig väl lite knäppt kanske.Det jag menade var att, självklart så ska folk få ha sina religioner...jag har inget emot religioner alls. MEN när det handlar om sådant som STÖR jättemånga människor, alltså böneutrop, så borde det inte få utövas.Ska dom få muslimerna som är i Sverige få störa resten av befolkningen 5 gånger per dygn med ett massa brölande så skulle jag bli skogstokig!!Jag tycker förslaget om att ha böneutrop på radion är ett superbra förslag från en person i denna tråd!
    Konstigt att du inte stör dig på kyrkklockor då. Det gör jag nämligen och många fler med mig. De ringer i tid och otid, var och varannan dag. För att inte tala om söndagarna då alla kyrkor ringer samtidigt, brrr.
  • Velour

Undrar vad ni klagade på då? "de där blattarna och deras allah. Kom nu så går vi till stranden och tar oss ett dopp i havet"

Bevabus skrev 2008-07-29 00:34:38 följande:
    Jag var i turkiet i två veckor som jag skrev...jag vet hur det är att leva med ljudet dag ut och dag in. Ja, man vande sig en hel del...men man vande sig knappast helt och hållet.Och tänk er alla som sover dåligt redan som det är.Min pappa vaknar bara av att man tassar på tårna utanför sovrumsdörren.När vi var i Turkiet så vaknade ahn varenda gång dom där minareterna satte igång och brölade!! Fatta va hemskt det skulle bli för folk som sover lätt. Helt seriöst. o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:32:22 följande:
Svar på tråden Störande böneutrop!