• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • idiblon yes

Free Spirit skrev 2008-07-29 00:41:20 följande:

Vel vær sin irritasjon eller hur..Det er jo ikke forbudt å skrive Norsk her en då..
    Nej, tyvärr är det ju inte det. Men hur fan man som norsk kan gå in och tycka om hur folk bör ha det i Sverige, det är för mig en gåta.
  • Bevabus

Tänk för att jag inte läser om landets religion när jag är 12 år gammal....
    Det gör jag nu för tiden i vilekt fall som helst aldrig ändå så. Man bor ju där bara i två veckor!
    Det jag säger är att jag tyckte det var helt okej att bo där den korta tiden, men att leva med det resten av mitt liv skulle jag aldrig klara av.

Velour skrev 2008-07-29 00:42:52 följande:
    Men vad gjorde du där då om du inte tål "bröl"? Hade du missat att er destination även bestod av detta fenomen?
  • Free Spirit
    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:43:38 följande:
    Free Spirit skrev 2008-07-29 00:41:20 följande:Nej, tyvärr är det ju inte det. Men hur fan man som norsk kan gå in och tycka om hur folk bör ha det i Sverige, det är för mig en gåta.
    Så det er der "hunden ligger begravet"

Jeg har da selv vert i Sverige og synest heller ikke noe om det når jeg er der..
    Holder det for deg..?Flört
  • Bevabus

Håller helt med. Mopeder stör mig betydligt mer och oftare än både kyrkklockor och minareter!

LillaZ skrev 2008-07-29 00:42:08 följande:
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:22:00 följande:
    HejsanJag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!Det kör en helvetes massa mopeder här utanför, det tycker jag är störande. Och det är inte bara fem gånger om dagen i några minuter. Och som "Beverly" så fint påpekade, så vänjer man sig ju efter ett tag och tycker att det inte är så farligt. :)Föresten så vill jag bara klargöra att Sverige inte har någon religion, här råder religionsfrihet. Det betyder att kyrkklockor och böneutropare har lika mycket rätt att höras. Men vem ifrågasätter kyrkklockorna? (Ok, såg en tråd om det, som jag inte läst, här på FL, antar att det var ett mothugg till denna).
  • Bevabus

Håller helt med. Mopeder stör mig betydligt mer och oftare än både kyrkklockor och minareter!

LillaZ skrev 2008-07-29 00:42:08 följande:
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:22:00 följande:
    HejsanJag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!Det kör en helvetes massa mopeder här utanför, det tycker jag är störande. Och det är inte bara fem gånger om dagen i några minuter. Och som "Beverly" så fint påpekade, så vänjer man sig ju efter ett tag och tycker att det inte är så farligt. :)Föresten så vill jag bara klargöra att Sverige inte har någon religion, här råder religionsfrihet. Det betyder att kyrkklockor och böneutropare har lika mycket rätt att höras. Men vem ifrågasätter kyrkklockorna? (Ok, såg en tråd om det, som jag inte läst, här på FL, antar att det var ett mothugg till denna).
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:43:35 följande:
    Kallade du just böneutroparna för vackra och personliga röster?....det är inte vackert för fem öre. Hellre skulle man ju lyssna på nån sitta o sjunga än o höra ett enda stort brölande...idiblon yes skrev 2008-07-29 00:42:02 följande:
    Jag tycker det är vackert. Men som jag skrev tidigare i tråden så är volymen det som skulle oroa mig. Dock tål jag inte idiotargument som tex att "Vi är i SVERIGE" och "så har det alltid varit" och "vi skulle aldrig få göra så i deras länder", etc.
  • idiblon yes

Free Spirit skrev 2008-07-29 00:45:14 följande:

Så det er der "hunden ligger begravet"Jeg har da selv vert i Sverige og synest heller ikke noe om det når jeg er der..Holder det for deg..?
    Vad fan åkte du då till Turkiet för?
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:45:55 följande:
    Ja fy fan, mopedister utanför fönstret är skitjobbiga. Men hellre att de kör och stör än att allt bara är dött, stagnerat och stilla, alltid.
  • Bevabus

Håller helt med, jag har egentligen inget problem med själva böneutropen..bara det att det dånar ju över hela staden!!

idiblon yes skrev 2008-07-29 00:46:15 följande:

Jag tycker det är vackert. Men som jag skrev tidigare i tråden så är volymen det som skulle oroa mig. Dock tål jag inte idiotargument som tex att "Vi är i SVERIGE" och "så har det alltid varit" och "vi skulle aldrig få göra så i deras länder", etc.
  • Velour

Jaså var du bara 12?

Har du rest dit nån mer gång, eller är du avskräckt för resten av ditt liv?
    Hur reagerade dina föräldrar? Som dig? Eller på annat sätt?

Bevabus skrev 2008-07-29 00:44:41 följande:
    Tänk för att jag inte läser om landets religion när jag är 12 år gammal....Det gör jag nu för tiden i vilekt fall som helst aldrig ändå så. Man bor ju där bara i två veckor!Det jag säger är att jag tyckte det var helt okej att bo där den korta tiden, men att leva med det resten av mitt liv skulle jag aldrig klara av.
Svar på tråden Störande böneutrop!