• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Elli47

Man vänjer sig vid olika ljud. Själv har jag bott granne med en kyrka och kyrkklockor låter minsann också men efter ett tag vande man sig och reagerade inte ens.

• Rataxes

Bygga moskeer kan de väl få göra om de själva finansierar byggande och drift av dem. Inga böneutrop däremot, det är illa nog att behöva genomlida alla dessa klockringningar från kyrkorna. Kan de inte skicka SMS till sina anhängare istället när det är dags för bön?

• NenneN

Absolut en bra ide...=)

Rataxes skrev 2008-07-29 16:37:39 följande:
    Bygga moskeer kan de väl få göra om de själva finansierar byggande och drift av dem. Inga böneutrop däremot, det är illa nog att behöva genomlida alla dessa klockringningar från kyrkorna. Kan de inte skicka SMS till sina anhängare istället när det är dags för bön?
  • gutegirl
    Andrea skrev 2008-07-29 07:28:47 följande:
    Men gud.Bara för att jag gillar kebab betyder inte det att vill äta det fem gånger om dagen.Böneutrop är trevligt. I Turkiet. Inte i Sverige.
    Är kebaben bara trevlig där också, tycker du?
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • sunmaid78

tja...för antar jag. Det finns ju många med den religionen här så de borde väl få utöva det som hör till den.

• Bevabus

Men skulle du stå ut med att höra det där ljudet dundra över staden fem gånger per dag, ink. på natten?
    Eller föredrar du att dom som vill höra böneutropen sätter på radion där dom sänder det 5 gånger per dag, så du slipper höra det?

sunmaid78 skrev 2008-07-29 18:15:08 följande:
    tja...för antar jag. Det finns ju många med den religionen här så de borde väl få utöva det som hör till den.
  • bebbe made in italy

nej fy faan för att bli väckt av böneutrop det tycker jag absolut inbte skall få förekomma, varför skall dom få störa andra människor?

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • PD77

o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 16:49:47 följande:

Är kebaben bara trevlig där också, tycker du?
    Jamen... Hur mycket stör en kebab? De är inte speciellt högljudda. Eller?
  • sunmaid78
    Bevabus skrev 2008-07-29 19:36:14 följande:
    Men skulle du stå ut med att höra det där ljudet dundra över staden fem gånger per dag, ink. på natten?Eller föredrar du att dom som vill höra böneutropen sätter på radion där dom sänder det 5 gånger per dag, så du slipper höra det?
    ja jag tror inte jag skulle ha nå problem med det. Men det lät ju även som ett bra förslag med radion.
  • bebbe made in italy

måtte dom inte tillåta böneutrp alltså, det får fan finnas gränser fär vad vi skall gå med på!

Mamma till världens sötaste lilla docka
Svar på tråden Störande böneutrop!