• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Oklok

Jag bor i Skövde och moskén kommer ju inte byggas mitt i centrum så där moskén ska va så kommer ju inte en böneutropare störa så värst många. Men jag själv skulle inte orka med att höra det 5 gånger om dagen varenda dag, så förstår att de som bor i närheten klagar. Men själva moskén tycker jag att de ska få bygga, men skipa böneutroparen

• Bevabus

håller helt med. det är en sak om det är på radion..det tycker jag är en jättebra idé....hela Sverige ska inte behöva stå ut med att höra det där när det inte ens är i närheten av hälften av alla svenskar som är muslimer...såvitt jag vet, men jag kan knappast tänka mig att halva sverige består av muslimer så...
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 19:41:41 följande:

måtte dom inte tillåta böneutrp alltså, det får fan finnas gränser fär vad vi skall gå med på!
  • GnomeFoot

låt dom uttrycka sin tro, stör mig lika mycket på böneutrop som jag stör mig på kyrkklockor.

• bebbe made in italy
    Bevabus skrev 2008-07-29 19:52:39 följande:
    håller helt med. det är en sak om det är på radion..det tycker jag är en jättebra idé....hela Sverige ska inte behöva stå ut med att höra det där när det inte ens är i närheten av hälften av alla svenskar som är muslimer...såvitt jag vet, men jag kan knappast tänka mig att halva sverige består av muslimer så...bebbe made in italy skrev 2008-07-29 19:41:41 följande:
    exakt, dom får gärna ha en egen radiokanal som man kan välja om man vill lyssna på men alla skall inte behöva lida för att en liten grupp vill höra detta, jag skulle aldrig stå ut med det...
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Oklok

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 19:54:45 följande:

exakt, dom får gärna ha en egen radiokanal som man kan välja om man vill lyssna på men alla skall inte behöva lida för att en liten grupp vill höra detta, jag skulle aldrig stå ut med det...
    speciellt inte när bönetiden infaller klockan 3 på natten eller klockan 5 på morgonen.. jag skulle inte orka höra det då iaf=)
  • bebbe made in italy
    Oklok skrev 2008-07-29 19:58:32 följande:
    speciellt inte när bönetiden infaller klockan 3 på natten eller klockan 5 på morgonen.. jag skulle inte orka höra det då iaf=)
    nä då skulle jag nog be någon oskadliggöra mistluren
  • Nellee

Jag svarade emot på detta. Inte att muslimer ska få moskeér för det är en självklarhet, tycker jag i alla fall. Alla har rätt till sina heliga byggnader. Men till böneutrop säger jag bestämt nej till. Av flera orsaker. Främst för att det faktiskt stör många icke-muslimer fem gånger per dag. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige, men det måste också betyda att de som inte tror slipper få religion upptryckt. Religion är och ska vara en privatsak. Sverige är numera separerade från kyrkan sedan några år. Varför låta en annan religion ta plats i vardagen. Det är som att välja mellan pest och kolera.

• Bevabus

Jag är visserligen ateist men tänker säga AMEN! till dina ord

Nellee skrev 2008-07-29 20:06:36 följande:
    Jag svarade emot på detta. Inte att muslimer ska få moskeér för det är en självklarhet, tycker jag i alla fall. Alla har rätt till sina heliga byggnader. Men till böneutrop säger jag bestämt nej till. Av flera orsaker. Främst för att det faktiskt stör många icke-muslimer fem gånger per dag. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige, men det måste också betyda att de som inte tror slipper få religion upptryckt. Religion är och ska vara en privatsak. Sverige är numera separerade från kyrkan sedan några år. Varför låta en annan religion ta plats i vardagen. Det är som att välja mellan pest och kolera.
  • bebbe made in italy
    Nellee skrev 2008-07-29 20:06:36 följande:
    superbra inlägg!!!!
  • Nellee
    Bevabus skrev 2008-07-29 20:09:11 följande:
    Jag är visserligen ateist men tänker säga AMEN! till dina ord Nellee skrev 2008-07-29 20:06:36 följande:
    Ha,ha Jag är katolik och troende men tycker att religion är en privatsak. Allmänheten ska INTE bli tvungna att ta del eller lyssna på den. Amen

Och för den som tänker fråga, säger jag samma sak om kyrkklockor..Religion är och ska vara en privatsak. Punkt.
Svar på tråden Störande böneutrop!