• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • MsBeauty
    anarkokapitalist skrev 2008-07-29 20:23:30 följande:
    Men kan du inte förstå att många inte vill ha religion i vardagen sådär? Oavsett om det är böneutrop eller kyrkklockor.
    Jo det kan jag förstå. Men ska det inte vara tillåtet med böneutrop, ska det inte heller vara tillåtet med kyrkklockor. För de stör lika mycket om man inte är van vid det.
  • MsBeauty
    Hoppentoss skrev 2008-07-29 20:24:35 följande:
    Kan inte muslimerna hitta till mosken utan att någon måste ropa in dem? Bara en fråga som kommer när jag läser denna diskution?
    det är en påminnelse till bönen. Inte för att man ska hitta dit. Men det är bäst att be i moskén om man har möjlighet.
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:25:09 följande:
    Jo det kan jag förstå. Men ska det inte vara tillåtet med böneutrop, ska det inte heller vara tillåtet med kyrkklockor. För de stör lika mycket om man inte är van vid det.
    Nej det håller jag med dig om, religion ska inte tryckas upp i ansiktet på folk. Jag skulle bli oerhört glad om alla kyrkklockor plockades ner.
  • bebbe made in italy
    Hoppentoss skrev 2008-07-29 20:24:35 följande:
    Kan inte muslimerna hitta till mosken utan att någon måste ropa in dem? Bara en fråga som kommer när jag läser denna diskution?
    ja man undrar ju, jag accepterar aldrig att behöva lyssna på nåt sånt!
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • MsBeauty

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande:

vi skall inte behöva vänja oss för det kommer inte godkännas, andra människor skall inte tvingas lyssna på sånt mot sin viljs...
    Precis som kyrkklockor...

Jag stör mig på när mina grannar festar med balkongdörren öppen på helgerna, eftersom det stör oss som vill sova. Men eftersom det är lagligt får jag snällt stå ut. Mot min vilja...
  • Hoppentoss

ok...Klocka kanske..eller mobil att ställa in tiden?

Det är fruktansvärt störande med en böneutropare

MsBeauty skrev 2008-07-29 20:26:07 följande:
    det är en påminnelse till bönen. Inte för att man ska hitta dit. Men det är bäst att be i moskén om man har möjlighet.
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:27:17 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande: Precis som kyrkklockor...Jag stör mig på när mina grannar festar med balkongdörren öppen på helgerna, eftersom det stör oss som vill sova. Men eftersom det är lagligt får jag snällt stå ut. Mot min vilja...
    det är skilnad på att ha grannar och bli påprackad massa böner som man absolut inte vill höra....
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:27:17 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande:Precis som kyrkklockor...Jag stör mig på när mina grannar festar med balkongdörren öppen på helgerna, eftersom det stör oss som vill sova. Men eftersom det är lagligt får jag snällt stå ut. Mot min vilja...
    Varför tar du för givet att alla som inte vill ha böneutrop gillar kyrkklockor? Sverige är ett modernt land, väldigt få är intresserade av religion.
  • Pyris

Nej, nej, nej.
    Det är otroligt störande och jobbigt att lyssna på.

• anarkokapitalist

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande:

det är skilnad på att ha grannar och bli påprackad massa böner som man absolut inte vill höra....
    Egentligen inte, störande objekt som störande objekt.
Svar på tråden Störande böneutrop!