• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Nellee

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:12:54 följande:

superbra inlägg!!!!
    Tack
  • Elis mamma

Nej nej och åter nej, inga böneupprop i detta land, då flyttar jag härifrån.

• MsBeauty

Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.

• gutegirl
    saknad skrev 2008-07-29 20:15:27 följande:
    Nej nej och åter nej, inga böneupprop i detta land, då flyttar jag härifrån.
    De blir säkert jätteglada i det land du flyttar till
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:16:18 följande:
    Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.
    jag har varit i turkiet och jag sov inte en hel natt på hela den veckan, bara för att du inte vaknade eller störde dig betyder inte det att resten av sveriges befolkning sover gott när en gubbe vrålar ut  böner genom en mistlur Skrikandes
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Elinore

Jga tycker att det låter vackert när dom ropar till bön----
    Men.. man kanske skulle kunna kompromissa lite..och bara ha böneropen en gång/dag och 5 grg på fredagarna?
    Tex...

• MsBeauty

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:18:19 följande:

jag har varit i turkiet och jag sov inte en hel natt på hela den veckan, bara för att du inte vaknade eller störde dig betyder inte det att resten av sveriges befolkning sover gott när en gubbe vrålar ut  böner genom en mistlur
    det är ju inte bara jag som störs. Det bor massor av folk i muslimska länder som inte störs av dem, man vänjer sig.
    När min mamma flyttade brevid en kyrka stördes hon av klockorna, men nu är hon van och "kopplar bort" ljudet.
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:22:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:18:19 följande:det är ju inte bara jag som störs. Det bor massor av folk i muslimska länder som inte störs av dem, man vänjer sig.När min mamma flyttade brevid en kyrka stördes hon av klockorna, men nu är hon van och "kopplar bort" ljudet.
    Men kan du inte förstå att många inte vill ha religion i vardagen sådär? Oavsett om det är böneutrop eller kyrkklockor.
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:22:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:18:19 följande: det är ju inte bara jag som störs. Det bor massor av folk i muslimska länder som inte störs av dem, man vänjer sig.När min mamma flyttade brevid en kyrka stördes hon av klockorna, men nu är hon van och "kopplar bort" ljudet.
    vi skall inte behöva vänja oss för det kommer inte godkännas, andra människor skall inte tvingas lyssna på sånt mot sin viljs...
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Hoppentoss

Kan inte muslimerna hitta till mosken utan att någon måste ropa in dem?

Bara en fråga som kommer när jag läser denna diskution?

Svar på tråden Störande böneutrop!