• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Bevabus

Jo det har du rätt i. Dock så hade jag ju gärna behållit alla andra ljud som fågelkvitter och musik och gjort mig av med mopparna
    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:47:55 följande:

Ja fy fan, mopedister utanför fönstret är skitjobbiga. Men hellre att de kör och stör än att allt bara är dött, stagnerat och stilla, alltid.
  • Free Spirit
    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:46:40 följande:
    Free Spirit skrev 2008-07-29 00:45:14 följande:Vad fan åkte du då till Turkiet för?
    Men hallo?? Hva er ditt problem?
  • idiblon yes

Free Spirit skrev 2008-07-29 00:53:20 följande:

Men hallo?? Hva er ditt problem?
    Folks bristande självinsikt när de uttalar sig.
  • Siili
    Free Spirit skrev 2008-07-29 00:42:47 följande:
    Tror ikke det, for det kom der i fra..
    Ok. Det var konstigt eftersom det, som sagt, är förbjudet med böneutrop utanför moskéer i Sverige.
    Gabba Gabba Hey!
  • Velour

Men Free Spirit,

du svarade ej på mig fråga: Anser du böneutrop vara ett hot?

• NenneN

Finns ändå inte en chans att det kommer att bli bönrutrop här.
    Skönt tycker jag.

• Bevabus

Jag tyckte att det var helt underbart land och planerar att åka dit igen. Men det var ju knappast för böneutroparnas skull som jag åker dit igen. Jag har sagt det förut och säger det IGEN OCH FÖR SISTA GÅNGEN. Det var inte alls farligt att vara där i två veckor då man till o med vande sig litegrann vid bönerna. MEN jag skulle aldrig vilja leva med det för resten av mitt liv. Om dom tog hit minareter till västerås så skulle jag vara tvungen att flytta!

Mina föräldrar reagerade på samma sätt som mig men dom kände säkert till böneutroparna innan vi åkte dit. Pappa har som jag skrev förut, svårt att sova djupt så han vaknar för minsta lilla ljud. Därför så var det ytterst jobbigt för honom att vakna varje natt av det där ljudet som dånade över hela staden.
    Förstå om han skulle vara tvungen att stå ut med det under resten av sitt liv?? Han skulle inte orka ta sig till jobbet till slut ju!!

När man åker och "kollar in" ett land så åker man dit för att se landet. Det finns alltid små negativa saker med varje land, men dom sakerna ser man förbi, annars så skulle man ju inte komma nån vart här i livet.
    Det är som att säga "Jag vågar inte smaka på maten nån algat åt mig för TÄNK så är den för salt???" Fånigt ju. Men att leva med salt mat hela sitt liv vill man ju inte, eller hur? Förstår du min poäng nu?

Velour skrev 2008-07-29 00:50:35 följande:
    Jaså var du bara 12?Har du rest dit nån mer gång, eller är du avskräckt för resten av ditt liv?Hur reagerade dina föräldrar? Som dig? Eller på annat sätt?
  • Andrea

Men gud.

Bara för att jag gillar kebab betyder inte det att vill äta det fem gånger om dagen.
    Böneutrop är trevligt. I Turkiet. Inte i Sverige.

• Siili
    Free Spirit skrev 2008-07-29 00:42:47 följande:
    Tror ikke det, for det kom der i fra..
    Jag kan inte släppa det här. Menar du verkligen att du har bott mitt emot Uppsalamoskén och där hört böneutrop från moskén flera gånger och till och med har vaknat av utropen?

Mitt emot moskén finns endast ett studentområde. Har du hört något kan det möjligtvis vara en granne eller några studenter som spelat dig ett spratt/lyssnat på utropet i sitt hem. Tror du verkligen inte att de som sköter moskén skulle "åka dit så det visslar om det" om de trotsade förbudet mot böneutrop utanför moskén? Är du säker på att det inte är i Oslo du har varit och vaknat av böneutropet som tydligen sker där inför fredagsbönen?

Kanske är det en idé att kontakta Uppsalamoskén och höra om de har haft utrop i en kulturell/religiös demonstration för allmänheten. En demonstration sopm pågått 5 ggr per dygn i flera dagar...
    Gabba Gabba Hey!
  • Siili

Ändrar första och sista stycket:

Menar du verkligen att du har bott mitt emot Uppsalamoskén och där har hört ett böneutrop som du har blivit väckt av?

Mitt emot moskén finns endast ett studentområde. Har du hört något kan det möjligtvis vara en granne eller några studenter som spelat dig ett spratt/lyssnat på utropet i sitt hem. Tror du verkligen inte att de som sköter moskén skulle "åka dit så det visslar om det" om de trotsade förbudet mot böneutrop utanför moskén? Är du säker på att det inte är i Oslo du har varit och vaknat av böneutropet som tydligen sker där inför fredagsbönen?

Kanske är det en idé att kontakta Uppsalamoskén och höra om de har haft utrop i en kulturell/religiös demonstration för allmänheten. En demonstration som pågått på en tid på dygnet så människor riskerar att väckas av ljudet.

Siili skrev 2008-07-29 08:37:07 följande:
    Jag kan inte släppa det här. Menar du verkligen att du har bott mitt emot Uppsalamoskén och där hört böneutrop från moskén flera gånger och till och med har vaknat av utropen?Mitt emot moskén finns endast ett studentområde. Har du hört något kan det möjligtvis vara en granne eller några studenter som spelat dig ett spratt/lyssnat på utropet i sitt hem. Tror du verkligen inte att de som sköter moskén skulle "åka dit så det visslar om det" om de trotsade förbudet mot böneutrop utanför moskén? Är du säker på att det inte är i Oslo du har varit och vaknat av böneutropet som tydligen sker där inför fredagsbönen?Kanske är det en idé att kontakta Uppsalamoskén och höra om de har haft utrop i en kulturell/religiös demonstration för allmänheten. En demonstration sopm pågått 5 ggr per dygn i flera dagar...
    Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Störande böneutrop!