• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • bebbe made in italy

jag gillar kyrkklockor för jag tycker det e vackert men skulle dom ta bort dom skulle jag inte sakna dom, det kan vara störande om man bor nära en kyrka, det skulle jag inte vilja göra och höra ding donganet kl 9 en söndagmorgon, vill heller absolut inte behöva höra en gubbe som galer i en högtalare om en massa saker som inte intresserar mej ett dyft...

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • MsBeauty
    anarkokapitalist skrev 2008-07-29 20:29:54 följande:
    Varför tar du för givet att alla som inte vill ha böneutrop gillar kyrkklockor? Sverige är ett modernt land, väldigt få är intresserade av religion.
    för att det inte finns någon tråd om störande kyrkklockor...
  • MsBeauty
    Hoppentoss skrev 2008-07-29 20:28:31 följande:
    ok...Klocka kanske..eller mobil att ställa in tiden? Det är fruktansvärt störande med en böneutropare
    jo, det är ju så vi gör nu.
  • MsBeauty

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande:

det är skilnad på att ha grannar och bli påprackad massa böner som man absolut inte vill höra....
    på vilket sätt? Jag tvingas att lyssna på något (timmar i sträck) som jag inte vill...
  • ramlander

jag skulle flytta om man var tvungen att höra bönerop hela tiden.

• anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:34:51 följande:
    för att det inte finns någon tråd om störande kyrkklockor...
    Bygger du hela din världsbild efter trådstarter?
    Bara för att det inte finns någon om tråd om så är alla här kyrkklockälskande kristna?
    För en vecka sen fanns det ingen tråd om böneutrop, älskade alla böneutrop då menar du?
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:36:02 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande: på vilket sätt? Jag tvingas att lyssna på något (timmar i sträck) som jag inte vill...
    men du kan inte göra något åt att du har medmänniskor, då får du väl flytta tille tt hus i skogen då där du inte störs av andra människor, det e skilnad på att sätta upp en enorm högtalare där en gubbe skriker ut böner som alla tvingas höra på. Grananr finns ju om man bor bland folk men man behöver ju inte göra samhället förjävligt genom att störa andra med en mistlur...
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • janne j

inget böneutrop om jag får bestämma

• Bevabus

Jag vet inte hur många gånger jag har berättat om min pappa nu men han sover jättelätt...och är knappast den enda i Sverige som gör det. HAn vaknar för minsta lilla fotsteg och när vi var i Turkiet så vaknade han vareviga natt. Som sagt, ALLA ska inte behöva lyssna på det där om dom inte vill. Återigen, en radiokanal som sänder ut bönerna är det jag hejar på...

Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:36:02 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande:på vilket sätt? Jag tvingas att lyssna på något (timmar i sträck) som jag inte vill...
    Jag håller med dig än en gång, men bara för att äganderätten och den personliga friheten har dåligt stöd i lagen så betyder det inte att vi ska göra det ännu sämre för att göra det mer "rättvist".
    Du som religiös borde förstå att man får fler sympatier om man inte trycker ner saker i folks ansikte hela tiden utan drar sig undan med sin religion och låter dom nya anhängarna söka upp en.
Svar på tråden Störande böneutrop!