• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Ung kvinna

Vad heter dessa ord på engelska?

fastmaska
    Stolpe
    Luftmaska
    halvstolpe
    dubbelstolpe

och vad är avmaska?

• pucken

har gjort klart mitt överkast nu =) har en bild på det i galleriet. har dessutom börjat på en liten duk som virkas med bandvirkning. titta gärna in på mina nya verk =)

• Ung kvinna

Snälla kan någon hjälpa mig!

Jag håller på och virkar baby-tossor och har nu fastnat på varv 7. Jag har virkat mig fram till tårna, men förstår sen inte riktigt hur jag ska göra.

Vad menas med detta:

Rnd7: ch 1, sc to toes, (find center sc at toes) counting center sc,
    count 7 sc, (sc next 2 together) 6 times, sc around, sl st.

Alltså när jag översätter blir det.... "räkna 7 fm, ( fm ihop nästa 2) 6 ggr, fm runt, sm.

Vaddå räkna 7 fastmaskor?
    fastmaska ihop nästa 2 ?

• Ainaaearwen

Det här såg ut som en trevlig tråd, jag syr mest iofs inte så mycket för att sticka och virka men finns det någon som är lite mer sömnadsintresserad och kan tipsa om ett bra mönster på amningsvänlig "singolla"?

• Fru Indosaurie

Ung kvinna:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
    Men att du bara orkar översätta från engelska! =D
    Jag har MASSOR med mönster på engelska men vet inte om jag någonsin kommer orka översätta dom så jag kan sticka dom..
    Får skaffa ett översättningsprogram till datorn tror jag =)

• Ung kvinna

Snälla Fru indosaurie:

Vet du hur man halvstolpar ihop två fastmaskor?

Jag har fastnat och håller på att bli tokig!

*lägger mig på golvet och surar*

• Fru Indosaurie

ung kvinna:

Jag har inte virkat på.. massor med år, jag är inte ens säker på att jag kommer ihåg hur man håller i en virknål =)

Tyvärr.. jag har ingen aning..

• Ung kvinna

Det ordnade sig med virkningen tillslut.

Jag orkade dock endast göra ena tofflan =)

Men har idag gjort ett par andra tossor från ett annat mönster som jag lyckades översätta! (bild finns i mitt galleri, om nån vill se.)

Dom blev jättebra! *stolt*

Jag ska försöka göra en bok/häfte med alla ordlistor på engelska/svenska och beskrivningar på hur man gör olika maskor.
    Än så länge har jag dock massa kladd-papper utspritt över hela lägenheten, men ska skriva rent det sen. Det är ju ett projekt det med. =)

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad