• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Fru Indosaurie

Ni som stickar bebiskläder vad brukar ni sticka med för garn, vilket material alltså?
    Kan man sticka i 100% bomull eller blir det för hårt?

• Fru Indosaurie

Okej, ni som virkar, pucken tex.

Lust att översätta någon mening till mig?
    Chain 8, turn, sc in each chain. Fasten end.

och sen:
    Chain 12, join to make a circle in 6th chain, sc in each remaining chain to end. Fasten end.
    Seam cast on and bind off rows together. You will now have a long narrow tube.

• linda87

gu så söta saker, ångrar mig bittrt att jag inte lärde mig mer än rättiga &aviga (stickning & virkning) när jag bodde hemma :-P lite svårt att reda ut ett mönster då *S* fattar NOLL när jag titta på nåt, har dock sparat en hel pärm med mönster fårn typ 70-80 början av 90 som min mamam skulle slänga ut men som jag tänkt lära mig tillämpa nån gång *S* uhhh hur går man tillväga för att lära sig mer än halsdukar och grytlappar? *S* Skulle vilja testa såndär mormorsfils med små rutor kantade i svart garn om ni vet vd jag menar hitta nån sida är på fl med beskrivning men lost it *fundilurar*

• Fru Indosaurie

linda87:

mm visst gör alla så fina saker, jag kommer ingen vart känns det som. tusen påbörjade projekt ;)
    Jag fattar inte så mkt jag heller, men det brukar lösa sig =) inatt har jag dock försökt översätta ett stickmönster från engelska, ska nog ge mig på det till veckan får se vad det kommer likna.
    Min farmor hade tusentals virkmönster när hon levde, ingen aning om var dom befinner sig idag då farfars kompis packade ihop allt när han skulle flytta.. =/

tror pucken skrev en länk till mig i den här tråden med mönster till mormorsrutor.

• linda87

Jo såg det ovan, rena grekiskan juh *S*

haha jag har inte ens kommit till att köpa mig ett par stockor kan ju låna av morsan iofs men ändå *S* äger ETT lila bomulsgarnnystan *S* patetiskt ja vet men käns som om det är onödigt att köpa nått innan man vet vadman vill göra specielt då jag är pankare än en kyrkoråtta *S* :P

Blir å kika runt lite, u har annars inget tips på nåt litet nybörjargrej man kan göra, funderar på en mössa till mig i vinter? om jag börjar NU bör den vara fördig tills snön kommer juh *S*
    Har tänktmig en varannan rätta varnnan aviga så dte blir resårig (vet ej vad det heter) och som en strut eller va jag ska säga med en lång "svans" typ modern gucklarmössa *S*

• Fru Indosaurie

linda87:

Haha det var inga dåliga krav du har ;)
    Jag har tänkt brodera en adventskalender till sambon i adventspresent, började i januari men har nu lagt ner det, tänkte att den skulle bli klar till jul men det ser mörkt ut ;)
    varannan rät, varannan avig heter resårstickning enkelt nog.
    har dock inget sånt mönster på lager..

Jag äger bara 2 par stickor och 1 miljon virknålar (efter min älskade farmor).
    Har precis tagit upp stickningen efter massor med års uppehåll. På tradera kan man ju fynda saker minsann.
    Ska försöka mig på mönstret som jag översatte bara jag får stickorna jag har köpt på tradera ;) Sen behöver jag ett tjusigt garn också.
    *suck* det är verkligen ett dyrt nöje och jag borde verkligen inte köpa sånt när vi har sån ekonomi som vi har nu..

• linda87

haha ja vet men har vart sugen sen förra vintern på dne där mössan *S* dne rockar i mitt lilla huvud man blirlixom lycklig av att "titta på den" *garvar* måste låta lite störd nu men ändå *S*
    haha om jag får barn nån gång så har jag tänkt att göra en kalender med små saker som pressenter hihi men det lär dröja så jag har gott om tid på mig *fniss*

haha ibland kan det vara så enkelt *S* resårstickning haha...
    Jo det blir väll så kan jag tänka mig, tänkte ta en tur på myrorna och kolla vad de har för stickor, vad kostar Nya stockor vet du dte ca pris? vet att det finns bambustickor (mamma köpte nån gång) va kostar dem? vet att de var dyrare men har som sagt nollkoll på pris.....
    haha sk akolla runt på tradera med sen, något specielt man kan fynda typ mönster, garn?

• Fru Indosaurie

linda87:

bambu brukar ju vara billigare än metall.
    Ca pris på vanliga stickor 35 cm långa 3mm är 25kr, köpte 4mm idag på coopforum för 29 kr. Samma fast bambu kostar kanske 20 kr.

Jag brukar köpa stickor, mönster (i mängder!!) och ska nog ge mig på garn snart också.

• pucken

fru
    ska se om jag kan lösa ditt problem =)

Chain 8, turn, sc in each chain. Fasten end.

8 luftmaskor, vänd och gör 1 fastmaska i varje luftmaska (borde bli 7 fm, tror inte att man kan göra nån i lm närmast nålen). fäst tråden!

och sen:
    Chain 12, join to make a circle in 6th chain, sc in each remaining chain to end. Fasten end.
    Seam cast on and bind off rows together. You will now have a long narrow tube.

12 luftmaskor och gör en cirkel genom att göra en smygmaska i den 6:e luftmaskan (från nålen, tror jag) och gör 1 fastmaska i varje lm som är kvar (borde väl bli 6 då då). fäst tråden.
    sen vet jag inte vad de menar med resten. vad är du virkarför nåt? kanske kan klura ut vad de menar =)

• Fru Indosaurie

pucken:

tack så mycket! =)
    Fast det var ju en annan fråga jag hade ställt för några sidor sen i tråden som jag menade i din gb, men det här duger också ;)

Det där virkade ska bli typ ben och antenner.
    Så det som står där är allt som det ska vara.
    Små korta korvar eller nåt ;)

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad