• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Fru Indosaurie

Ung kvinna:

Vad bra! =) Härligt att det ordnade sig till slut..
    Vet verkligen hur det känns när man nästan vill slita av sig håret i frustration =)

ska kolla galleriet nu, är jätteintresserad!

• Fru Indosaurie

Ung kvinna:

Vilka söta =)

Dom hade jättefina garner billigt på ica maxi sist vi var där men jag visste inte vad jag skulle göra av det.. Hade varit perfekt att ha till sånna där småsaker..

• Sammet

Jag stickar och syr mycket.
    Jag har 5-6 stickningar på gång samtidigt och flera syprojekt.
    Jag är VÄLDIGT bra på att köpa på mig snygga tyger och fina garner
    Är det någon som provat tvåändsstickning?
    Det är så himla roligt!

• fifo

Jag har testat tvåändsstickning, men har nog inte det rätta tålamodet. Tror att jag började på en vante, men det blev inte mer än bara början...

Däremot gillar jag nålbindning. Jag har gjort några par vantar och funderar på om jag ska våga mig på en liten barnjacka. Tror att det kan bli bra om man filtar den. Nån som har erfarenhet?

Jag har också talang för det där med att köpa på mig garner. Vissa garner bara måste man ju äga, även om man inte vet vad man ska göra av dem... Lovade mig själv för ett tag sen att inte köpa mer garn det här året utan bara sticka av "lagret" men det höll inte så länge tyvärr. Rea på Debbie Bliss-bomullsgarn i jättefina förger som inte gick att motstå...

• Sammet

Jag ääälskartvåändsstickning!!!

Nålbindning vill jag prova! Har försökt genom att titta på bilder i en bok, helt lönlöst.
    Jag måste ha någon som visar live...

Det blir nog jättefint med en liten nålbunden och filtad barnjacka!

Jag har köpt på mig vitt bomullsgarn i härvor som jag ska färg själv, lite batikaktigt som Regnbågsgarn, om du vet?
    Jag har färgat ett blå-vitt, jättefint, ska nog bli en mössa till vännens bebis.

Endel härvor är ju fina som de är; i härvor, det är ju synd att nysta dem och sticka av dem

• Majblomma12

Sammet, jag stickar JÄMT! Älskar det. Har ju stickat till till både Hugo, Stjärnblås och Emelie plus till guddottern, förstås. Hur går tvåändsstickning till? Har aldrig hört talas om det förut.

• fifo

Kul att färga själv, det har jag inte provat. Än! Vad använder du för färg?

Jag gick en liten kurs i nålbindning och trots att jag vet hur man gör så tycker jag det är svårt att förstå när jag tittar i böcker. Det lämpar sig nog bäst för live-instruktioner.

• Sammet

Iors syster:
    Jag försöker förklara på ett ungefär.
    Man stickar nästan bara rundstickning, med två trådar som man "slänger" över stickan om vart annat med höger hand.
    Även om man stickat enfärgat så har man två trådar av samma färg. Det blir en fastare och tätare stickning.
    Man kan göra mönster med "aviga" maskor om man har trådarna framför stickorna istället. Eller varannan framför och varannan bakom.
    Svårt att beskriva men det blir väldigt fint!

Ska försöka lägge in bilder i mitt galleri om en stund, men jag kan inte lova att jag klarar det

Det är ett gammalt sätt att sticka på och jag tror att det finns mest fynd från Dalarna och åt det hållet.

fifo:
    Jag får väl leta på en kurs i nålbindning då

Jag har använt vanlig Herdins klädfärg och färgat i en plastbalja med så hett vatten som går.
    Ska prova riktig batikfärg nästa gång så att man kan få färgerna att gå in i varann, jag är inte så säker på att Herdins beter sig så.

Åh, nu blev jag sugen på att färga

• Majblomma12

Ja, nu vet jag! Om man ska göra t.ex en jacka i mosstickning kan man välja att göra tvåvägsstickning för att göra den tjockare!

• Sammet

Kanske... vet inte riktigt hur du menar.
    Men om man stickar vanlig rät tvåÄNDSstickning( ) så ser det ut som vanlig rätsticknig från framsidan och på baksidan har man snott de två trådarna om varandra.

Titta i mitt bildgalleri, tvåändsstickade strumpskaft och en liten provlapp med olika mönster, "krus".
    Du ser ju inte hur man gör men hur det kan se ut!

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad