• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Fru Indosaurie

Gonzo:

Mja det är väl ingen dinofilt, men det ska bli =)

Det är ett hemmagjort mönster på en dinosaurie, jag tänkte bara sticka in det i en filt.
    Men det var så många färger och man skulle byta färg precis hela tiden så jag blev helt yr i huvudet.
    Sen visste jag inte riktigt hur jag skulle göra filten heller.. det var ett fasligt sjå =)

Hade en bild uppe förut och den kanske kommer igen.

• FluffyTina

Fru I: Nej jag har inte tagit några kort men jag får försöka att göra det också.
    Nja, att vara vänterhänt och sticka är inte så svårt... Vi stickar från vänster till höger...som man skriver. Men om man ska göra jobbiga mönster är det rätt så jobbigt eftersom man får läsa mönster baklänges. (och de kan vara jobbiga att förstå även för en högerhänt)
    Hade en tanke innan att skriva en bok om "stickning för vänsterhänta". HAHA!! :)

• enilorac

Jag tittar in här efter ett tips av Fru Indosaurie.... Har precis lärt mig sticka men har ändå fått ihop några saker. (Finns i mitt galleri. Filten är virkad och på bilden vikt någon gång. Det blev visst en sån där stor lekfilt man kan ha på golvet.

Jag skulle så gärna vilja göra en dopklänning, en väldigt enkel sådan. Någon som vet något bra mönster.

Bra tråd !

Kram C

• FluffyTina

så nu har jag lagt upp lite som jag har stickat i mitt bildgalleri. :)

• Fru Indosaurie

FluffyTina:

Men gud vilka fina saker du har stickat!
    Du har verkligen legat i ;)

Älskade dom rosa hängselbyxorna! Säg till om du känner för att dela med dig av mönstret =)

• Fru Indosaurie

enilorac:

Jättekul att du tittade in! =)

Fina saker du har gjort! Fast det har jag ju redan sagt.

Jag har ju ett mönster på en dopklänning men det är ganska mkt pyssel med den. Inte väldigt enkel. Inte ens enkel =)

Älskar dina tossor.

• FluffyTina

Fru I: Jag ska nog kunna fixa mönstret på byxorna. Jätteenkla att göra! Där finns ett helt set man kan göra med kofta och sockar. :) Där man även kan brodera blommor på men det gjorde inte jag på mina. Jag ska fixa in det någon dag. Meddela när jag gjort det!

• Fru Indosaurie

FluffyTina:

Jätte enkel låter som ett bra ord tycker jag ;)
    Precis vad jag behöver nu.

Har idag börjat på filt nr 3 och hoppas att jag ska bli nöjd och slippa repa upp den här gången ;)
    Vill verkligen sticka ett klädesplagg, har inte gjort något än. Byxorna vore en perfekt start!
    Kofta och sockar till också? åh. Bedårande =)

Vilken storlek brukar du sticka kläderna i?

• FluffyTina

Fru I: jag stickar nästan allt för 3-6 månader. De är ju så söta plagg och dessutom går det fort och sånt gillar jag. :) Men jag får nog börja tänka mig lite större storlekar nu eftersom om man skulle bli på smällen nu blir det ju ett sommarbarn och det kan ju bli lite väl varmt i tjocka koftor. :)

Ja den där koftan som man stickar till byxorna gör man i ett stycke så där är inga komplicerade avmaskningar.
    jag har faktiskt aldrig stickat någon filt.... där syr jag hellre :) lapptäcke eller nått.

• Fru Indosaurie

FluffyTina:

Ah jag tänkte också börja med 3-6 månader.
    Först för att bunkra upp så man har =) Men sen är det ju det där med att man vet ju aldrig om det blir en sommar eller vinterbebis..
    Har världens gulligaste mönster på en lurvig tomtedress. Den vill jag sticka =) fast det blir lite svårt innan man vet..

Jag har inte sytt på hur länge som helst. Har ingenstans att ha maskinen uppställd och då blir det så drygt att plocka fram och tillbaks *skratt*
    Har tänkt göra ett lapptäcke med hjärtan, nångång.
    Kalikå figurerna ligger också bra till.

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad