• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Fru Indosaurie

pucken:

wow, vad smart du är då =)

Borde kanske sticka klart dopklänningen, den är ju i virkgarn, får se om det blir något över.
    Känns avlägset dock.

Men garnerna jag har är typ restgarner, iaf öppnade nystan så jag kan inte se på dom.
    Men jag köper kanske nåt fint på rea på ica istället. Eller kollar mm där, är väl ungefär lika.

• pucken

men nu ska jag sova, måste upp 5 imorgon *jobbigt* tur att det bara är 3,5 veckor tills jag slutar jobba!!!

god natt lilla fru =)

• Fru Indosaurie

Nu har jag hittat ett jättegulligt mönster på en filt!

Kommer förhoppningsvis på posten imorrn, då ska jag sätta igång! =)

Har också köpt rundstickor idag så jag kan fortsätta på dopklänningen utan att belasta axlarna allt för mkt..

• Fru Indosaurie

Åh vad roligt det var att börja virka! =)

MEN sen.. gick allt åt skogen och jag fattade i stort sett ingenting av vad jag höll på med.
    aaargh.

• pucken

men fru då... kan jag hjälpa till innan jag går till affären?

• Fru Indosaurie

pucken:

Men jag fattar verkligen ingenting =) eller jo nånting..
    Men jag ser typ inte vad som är maska och inte.

Först fick sambon lära mig hur man gör en ögla och luftmaskor, för det kunde han, haha.

Man ska virka 4 l, sluta till en ring med 1 sm i 1:a lm.
    Så långt är jag med.
    sen ska man virka 8 fm runt ringen..
    men jag ser typ inte vad som är maskor och inte..
    slut v med 1 sm i v första sm.
    SEN ska man virka 2(!) fm i varje fm v runt. (ööh va?).

• pucken

fru
    men på första varvet, behöver du inte se några maskor, det är bara att virka runt ringen (med det fixade du eller hur?). på andra varvet kan det vara klurigt att se vilka som är maskor, för det brukar vara smått och pilligt i början. =) om det är VÄLDIGT kringelkrokigt och dant (alltså svårt att se) kan det vara bra att riva upp och börja om. eller öva på att göra maskor och på att se vad som är vad!

• Fru Indosaurie

pucken:

Men behöver man inte? Då tar jag bara nåt och gör runt? =)

Vad jag inte fattar är hur man gör 2 st fm i varje fm..
    helt oklart för mig.

Har ingen aning om jag har rätt nål till rätt garn heller.
    Det är garnrester..
    Sen är det massa olika nr på nålarna, typ nån heter 4, sen finns 11 och den är mindre än 4..

eeh.

• pucken

fru
    nä, de 8 fm påp första varvet gör du genom att ta upp garnet genom ringen. och att göra 2 fm i samma maska är inte svårt alls! när du gjort den första, sticker du in nålen i samma maska en gång till!

min sketna stickning gick upp... förbannade strumpstickor!!! hittade intevanliga i nån affär, stockhol måste ju ha specialaffärer till allt... *muttrar*

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad