• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • tj0rvig

Åhh.... Min sambo vet att han inte har ngt o säga om julsakerna Men jag brukar hålla mig till 3-4 nya saker/år.
    Till saken hör att jag aldrig pyntat förut så där mkt, hade ljus i fönstret o inget. Mer tyckte det räckte att syrran pyntade hos sej, kring jul bodde jag ändå hos henne O så blev det dags för min o sambons första gemensamma jul o han blev tokig när han hörde att jag inte ens brukade ha gran hemma!! Han for o köpte plastgran åt mig och jag passade på att köpa lite pynt ("ska det pyntas ja då kan man lika gärna göra det ordentligt!") och idag är jag helt tokig i att pynta även hemma!! O allt är ju faktiskt sambons fel, för det var han som ville ha gran då den där gången.....

HW06 skrev 2008-10-04 21:52:48 följande:
    Jag får inte köpa fler julsaker, gubben tycker det räcker, vi kan ha 3 granar här hemma och alla skulle vara överfyllda säger han, så jag har shoppingförbud på julsaker i år
  • unclaf
    HW06 skrev 2008-10-04 21:52:48 följande:
    Jag får inte köpa fler julsaker, gubben tycker det räcker, vi kan ha 3 granar här hemma och alla skulle vara överfyllda säger han, så jag har shoppingförbud på julsaker i år
    Aha, men det är då man tar fram trumfkortet: "granen kan kläs i olika teman år från år". Dvs: man kan köpa på sig hur mkt pynt som helst (guldgran, silvergran, klassisk gran, kalle anka gran osv osv osv..möjligheterna är oändliga..)
  • Carola J
    bripoint skrev 2008-10-04 17:53:55 följande:
    Vi hade en hel kull kattungar en jul...vi fick binda fast granen i väggen. *skratt*
    He he, får nog försöka med något liknande, kanske funkar lika bra med elementet då den ska stå i vårat hörnfönster så att alla utanför kan se den oxå. Ska dessutom bli kul då det är första året som jag o sambon firar jul tillsammans

Tänkte passa på o fråga er som har balkong, hur brukar ni "pynta" den?
    Behöver lite idéer, brukar bara ha lite tråkiga ljusslingor o så, vill ha MER!
  • Gmml

Åh, denna tråd får mig verkligen att längta till jul!!

Ang gran så har vi oxå riktig gran, för känslans skull.
    Egentligen är det ju ganska jobbigt med alla barr o allt, men det mysiga överväger det.
    När jag växte upp hade vi alltid plastgran....var inte alls lika mysigt...

• Baronessan

Jag MÅSTE ha riktig gran annars får jag inte julkänslan alls. Kan inte ha kungsgran heller, hur fin den än är, för den doftar ju inte!

Jag har relativt mycket julgranspynt, färgsorterat i lådor, och oftast byter jag färg varje år.
    Förra året köpte jag en uschligt ful gran (note to self: Köp inte gran i mörkret i år!), men jag dolde de värsta skavankerna med obscent mycket pynt - det var mest rött och halm, men även lite guld, glitter, rosetter och polkagrisstänger. Den blev så täckt i pynt att jag efter ett tag kunde bortse från den fula granen under.

Julgran anno 2007
  • TereseA
    Baronessan skrev 2008-10-05 09:19:05 följande:
    Jag läste för flera sidor sen om nån som frågade efter fotokulor. Vet inte om denna nån redan fick tipset om "meddelande"-kulor från inreda.com? Hur som, här är en länk:  www.inreda.com/products_find.asp&vi...
    förra sidan el några bakåt finns det en hemsida med sådana julgranskulor...för mig dem var billigare oxå.
    Akiim är mitt liv 071004
  • DIFmamma

Vi ska ha en riktig gran ute på altanen i år (nyligen flyttat till radhus) så jag kan alltid gå ut dit och njuta och sniffa lite

Svar på tråden Vi som älskar julen!