• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Alogotsmamma
    Bobbenn skrev 2008-09-27 22:09:24 följande:
    Tack Jo jag hoppas verkligen det blir bättre. Gud vad man skäms för att inte känna nått. Jag försöker desperat att visa upp en fasad för andra medans man blir så ledsen för att det känns som alla andra mår så bra *kram tbx*
    Jodå. Jag vet precis vad du menar. Skam och tabu... Men för varje gångvi talar om det, kanske en person till får förståelse för detta. Att det inte är oss det är fel på. Om jag bryter benet, inte tvekar jag om att ta emot hjälp och gipsa. Men när det kommer till mammarollen, då vi ska vara så j-la starka och duktiga. När käsnlorna sviker och vi inte kan förmå oss själva, hur mycket vi än vill och försöker, då är vi dåliga. Jag vet!!!

Min fasad har krossats. Jag tog slut helt enkelt. Måste ta mig tillbaka, om inte för mig själv så för mina barn.
  • tjolahopp81
    Svar på #175
    Alogotsmamma skrev 2008-09-27 22:08:26 följande:
    Ingen fara. Sertralin heter de. Har inte börjat med dem än...
    Sertralin är en mycket vanlig anti-depr medicin. Jag tog den också i början, men eftersom den "bara" påverkar serotonin så räckte inte det för min depr. Därför fick jag byta till Efexor depot som påverkar både serotonin och noradrenalin. I de flesta fall hjälper visst typer som Sertralin. Just nu känns min medicin som min livlina!
  • tjolahopp81

Det här med amning och depression:

Jag tror att det är så himla olika hur man känner inför beslutet att lägga ner amningen eller kämpa för att bibehålla det. Jag hade behövt mycket mer stöd de första dagarna för att känna mig säker på rätt teknik m.m., frågade om hjälp varenda gång Skruttan skulle äta, men ingen förstod att min oro hade vunnit över mig Jag känner mammor som i samråd med läkare har kommit överens om att fortsätta amma trots behandling med medicin (i detta fall rör det sig om Sertralin och Efexor depot)! Detta diskuterades med en överläkare från vuxenpsyk. Själv så orkade jag inte kämpa för att öka mitt självförtroende så att jag kunde fortsätta få bukt med amningen. Efter såriga bröstvårtor med bakterier och antibiotika och litervis med tårar i samband med amning och pumpning fick jag tabletter som avslutade min mjölkproduktion. Ni må tro att det skär långt in i själen på mig än idag (dottern är 13 månader) när jag tänker på det här, men samtidigt blev jag så mycket gladare av att slippa mjölken. Känslan av att kapa av brösten försvann också... Och ja, tro det eller ej, men min Skrutta är den goaste prinsessa jag känner, hon mår bra och utvecklas som hon ska. Mor-dotterbandet är minst lika starkt som hos en ammande mamma, tror jag i alla fall!

• Jossan p

Hej.
    hade med förlossningsdepression.
    men kom ur det genom att snacka med hon som jag träffade när jag va på bvc och träffade chefen på forlossningen eftersom det va så jobbig förlossning.
    läs gärna min blogg om ni vill veta mer.
    står det viktigaste som hände.
    lycka till och hoppas att dte löser sig

• lisadragon
    tjolahopp81 skrev 2008-09-27 23:00:20 följande:
    Det här med amning och depression:Jag tror att det är så himla olika hur man känner inför beslutet att lägga ner amningen eller kämpa för att bibehålla det. Jag hade behövt mycket mer stöd de första dagarna för att känna mig säker på rätt teknik m.m., frågade om hjälp varenda gång Skruttan skulle äta, men ingen förstod att min oro hade vunnit över mig Jag känner mammor som i samråd med läkare har kommit överens om att fortsätta amma trots behandling med medicin (i detta fall rör det sig om Sertralin och Efexor depot)! Detta diskuterades med en överläkare från vuxenpsyk. Själv så orkade jag inte kämpa för att öka mitt självförtroende så att jag kunde fortsätta få bukt med amningen. Efter såriga bröstvårtor med bakterier och antibiotika och litervis med tårar i samband med amning och pumpning fick jag tabletter som avslutade min mjölkproduktion. Ni må tro att det skär långt in i själen på mig än idag (dottern är 13 månader) när jag tänker på det här, men samtidigt blev jag så mycket gladare av att slippa mjölken. Känslan av att kapa av brösten försvann också... Och ja, tro det eller ej, men min Skrutta är den goaste prinsessa jag känner, hon mår bra och utvecklas som hon ska. Mor-dotterbandet är minst lika starkt som hos en ammande mamma, tror jag i alla fall!
    Amningen är en stor bov :(..
    Först blev jag hemskt deppig av att amma, sen när jag la ner amningen så höll jag på att köra av vägen för att avsluta livet för att jag inte kunde tänka klart..

Sen en vecka tillbaka så har jag helt slutat amma, jag har blivit så glad att jag inte känner igen mig själv?!
    Jag som varit nere och deprimerad LÄNGE.. Men sen amningen upphörde så är jag nästan hög på glädje :S..
     Sonen är strax över 8 veckor, depressionen började v.22 och togs sen över av en rejäl förlossningsdepression och nu känner jag mig levande, snygg, glad, strålande osv!! Är helt säker på att amningen har en stor del i det som gjorde mig deprimerad efter förlossningen!!
    Att ge ersättning räddade förmodligen mitt liv.

Hade gott // Lisa!!
  • Ellinor Doolittle

Åhhhh vad jag har hört detta mycket nu, att amningen är boven i dramat, både här på FL men framförallt i verkliga livet.

Jag tror absolut att det kan vara så!

För vissa är det MYCKET BÄTTRE för förhållandet mellan barn och mamma om man SLUTAR amma och börjar ge ersättning istället.

Det som är bra för mamma är bra för barnet.

Hellre en glad mamma med ersättning, än en ledsen mamma med bröstmjölk.

• Bobbenn

STORA KRAMAR TILL ER ALLA!!

Min dotter är 6 månader och ammar numera inte så mkt, på morgonen innan vi går upp sen ca 2-3 ggr under dagen/kvällen sen får hon mat men jag försöker desperat klänga mig fast vid det lilla Patetiskt?

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • tjolahopp81

Min mening var absolut inte att starta en anti-amnings-kampanj, bara ge min syn på det hela...sorry! (För en del förlossningsdeprimerade är det ju själva amningen som gör att man orkar fortsätta kämpa...)

• Bobbenn
    tjolahopp81 skrev 2008-09-28 13:56:39 följande:
    Min mening var absolut inte att starta en anti-amnings-kampanj, bara ge min syn på det hela...sorry! (För en del förlossningsdeprimerade är det ju själva amningen som gör att man orkar fortsätta kämpa...)
    Det förstod jag Sen är det precis lika ok att välja att inte amma
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • tjolahopp81
    Svar på #189
    Bobbenn skrev 2008-09-28 14:16:27 följande:
    Det förstod jag Sen är det precis lika ok att välja att inte amma
    puh, skönt! trodde jag blivit missförstådd...
Svar på tråden Förlossningsdepression