• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • tjolahopp81

kajsaliten: Skönt att höra dina ord! Känns som du börjar se ljuset skymta långt där borta Ibland är det så skönt när någon annan (i ditt fall kuratorn) kan sätta ord på det man inte klarar själv, samt att det kan leda till att sambon börjar inse att en depression faktiskt kan smärta både fysiskt och psykiskt och att sambons roll är oerhört viktig!

Hugo Boss: Hur gick det för dig idag?

Jag har haft enormt långa dagar på jobbet (förskola) denna vecka så jag känner ett stort behov av vila och sömn. Jag tycker att min förl.depr har lärt mig att enklare kunna lyssna på min kropp och sätta gränser därefter. Kommer ju ofta något postivt av allt negativt...

Kram och natti från tjejen i Skåne

• Frida och Pricken
    Svar på #220
    kajsaliten skrev 2008-10-02 19:43:23 följande:
    hur mår ni allihop? det känns som om vi känner varandra på sätt o vis, trots att vi aldrig mötts...eller ens vet vad vi heter! det är så skönt att denna tråd finns, jag brukar läsa den ofta ofta, gå tillbaka flera dgr i tiden o läsa t om.mår rätt ok idag! fattar ingenting; men har känt mej lugn o harmonisk faktiskt! o kunnat umgås med dottern, suttit o pratat med henne utan att bli stressad ellerkänt att jag spelar ett spel!!! var hos min kurator igår på fm samt bvc på em, o tror att de besöken gjorde att jag mår bättre idag - samt att jag förstås aldrig är ensam just nu. det kommer nog vara så ett tag framåt, jag måste få vila från det tyngsta ansvaret o låta mej själv landa som mamma o allt vad det innebär. bvc-sköterskan är helt underbar! hon sa igår att denna period är så kort i mitt liv, att jag mår dåligt alltså under mitt barns första tid,o att det är helt ok att tillåta sej själv vara svag o beroende av andra. det kändes så skönt...min sambo var med, tror hennes ord sjönk in i honom också. så idag har varit en bra dag - kanske har också medicinen börjat verka, hoppas det...imorgon är en ny dag, vet inte hur den blir. men jag ska försöka minnas idag o ta fram det minnet när ångesten griper tag i mej igen!
    Ååå, vad glad jag blir när jag läser detta, Kajsaliten!

Kram på er allihop!!!
  • K C J

Har inte läst igenom hela tråden men förstår precis hur ni mår eftersom jag själv varit där. Trodde inte att det var möjligt att må så dåligt!
    Jag känner att jag vill inflika lite positiv energi till er alla genom att säga att allt kommer bli jättebra!

Det handlar mycket om att acceptera sin depression. Inte lätt jag vet... Men den kan vara seglivad men kommer att ebba ut. Jag tog all hjälp jag kunde få (fick dock kämpa innan det blev rätt hjälp). Ville inte alls ta sobril, oxascand mm i början men min familj fick peppa mig. Samtidigt påbörjade jag min medicinering av antidepp. Så småningom gav den full verkan och jag behövde inte sobrilen längre (den var liksom mina kryckor under den jobbigaste tiden. Jag slutade tvärt att amma när min dotter var ca 3 månader och depressionen föll på. Var TVUNGEN att sätta mig själv i det främre rummet och ta medicin för att må bra. Ersättning fungerade toppen. Jag gick hos en psykolog via MVC och även en kvinna jag fixat privat. Jag blev dålig i juni 2006 och i början av oktober så kände jag att det hade vänt och började gå åt rätt håll. Sen blev det bara bättre och bättre och jag fick tillbaka mitt liv, helt underbart! Åh när jag mådde bättre så kom ju mammakänslorna också... Härligt! Började trappa ner min medicin våren 2007 och tog sista tabletten där på sommaren. Det gick jättebra! Nu har det gått över 1 år sen dess och jag känner inga spår av min depression. Det var ett helvete att gå igenom men jag lärde mig också mycket om mig själv. Nu vill vi ha ett barn till och att få känna den längtan känns helt fantastiskt eftersom det var helt uteslutet förut.

I dag är min dotter 2,5 år och det jag känner för henne går inte att beskriva i ord. Det är helt enkelt underbart att vara mamma.

Ville bara att ni ska veta att ni alla också kommer att nå dit! Men stressa inte fram något utan låt det ta sin tid.

• Hugo Boss
    tjolahopp81 skrev 2008-10-02 21:12:13 följande:
    kajsaliten: Skönt att höra dina ord! Känns som du börjar se ljuset skymta långt där borta Ibland är det så skönt när någon annan (i ditt fall kuratorn) kan sätta ord på det man inte klarar själv, samt att det kan leda till att sambon börjar inse att en depression faktiskt kan smärta både fysiskt och psykiskt och att sambons roll är oerhört viktig!Hugo Boss: Hur gick det för dig idag?Jag har haft enormt långa dagar på jobbet (förskola) denna vecka så jag känner ett stort behov av vila och sömn. Jag tycker att min förl.depr har lärt mig att enklare kunna lyssna på min kropp och sätta gränser därefter. Kommer ju ofta något postivt av allt negativt...Kram och natti från tjejen i Skåne
    Jag hade tid hos läkaren 10,15...naturligtvis så får jag inte komma in förrän 10,40 och jag bara känner att detta kommer gå åt skogen.
    Läkaren som möter mig är en norska, en kort blond tjej. "jag ser på dig att du mår dåligt" var det försts hon sa.
    Vi går in och sätter oss. Hon frågan en massa, och jag försöker vara så ärlig som möjligt. Sen fick jag medicin utskrivet. Jag fick hennes namn och nummer så jag kunde ringa närsom tills dess jag har fått kontakt på bvc (dom skulle ju ringt den här veckan..men icke än). Jag ska på återbesök till henne om två månader för att kolla ifall medicinen behövs höjas eller liknande.
    Så jag är väldigt nöjd med hur dagen fortskred igår. Sonen var hyffsat lugn när han passades i väntrummet av min kompis och han var rätt lugn resten av dagen också. Till skillnad från nu..men men..
    Det är inte alltid lätt..
  • Bobbenn
    kajsaliten skrev 2008-10-02 19:43:23 följande:
    hur mår ni allihop? det känns som om vi känner varandra på sätt o vis, trots att vi aldrig mötts...eller ens vet vad vi heter! det är så skönt att denna tråd finns, jag brukar läsa den ofta ofta, gå tillbaka flera dgr i tiden o läsa t om.mår rätt ok idag! fattar ingenting; men har känt mej lugn o harmonisk faktiskt! o kunnat umgås med dottern, suttit o pratat med henne utan att bli stressad ellerkänt att jag spelar ett spel!!! var hos min kurator igår på fm samt bvc på em, o tror att de besöken gjorde att jag mår bättre idag - samt att jag förstås aldrig är ensam just nu. det kommer nog vara så ett tag framåt, jag måste få vila från det tyngsta ansvaret o låta mej själv landa som mamma o allt vad det innebär. bvc-sköterskan är helt underbar! hon sa igår att denna period är så kort i mitt liv, att jag mår dåligt alltså under mitt barns första tid,o att det är helt ok att tillåta sej själv vara svag o beroende av andra. det kändes så skönt...min sambo var med, tror hennes ord sjönk in i honom också. så idag har varit en bra dag - kanske har också medicinen börjat verka, hoppas det...imorgon är en ny dag, vet inte hur den blir. men jag ska försöka minnas idag o ta fram det minnet när ångesten griper tag i mej igen!
    ååh vad glad jag blir för din skull!! Jag känner precis som du. Är ju iofs ny i tråden men ändå. Hoppas det bara går rakt upp för dig nu framöver! *kram*
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Bobbenn
    Hugo Boss skrev 2008-10-03 08:49:07 följande:
    Jag hade tid hos läkaren 10,15...naturligtvis så får jag inte komma in förrän 10,40 och jag bara känner att detta kommer gå åt skogen.Läkaren som möter mig är en norska, en kort blond tjej. "jag ser på dig att du mår dåligt" var det försts hon sa.Vi går in och sätter oss. Hon frågan en massa, och jag försöker vara så ärlig som möjligt. Sen fick jag medicin utskrivet. Jag fick hennes namn och nummer så jag kunde ringa närsom tills dess jag har fått kontakt på bvc (dom skulle ju ringt den här veckan..men icke än). Jag ska på återbesök till henne om två månader för att kolla ifall medicinen behövs höjas eller liknande.Så jag är väldigt nöjd med hur dagen fortskred igår. Sonen var hyffsat lugn när han passades i väntrummet av min kompis och han var rätt lugn resten av dagen också. Till skillnad från nu..men men..
    Vad skönt att du fick komma in och så. Men 2 månader till nästa besök är inte det lite långt? Hur går allt hemma med dig?
  • Hugo Boss
    Bobbenn skrev 2008-10-03 10:09:33 följande:
    Vad skönt att du fick komma in och så. Men 2 månader till nästa besök är inte det lite långt? Hur går allt hemma med dig?
    Enligt mig är inte två månader så långt..jag har vart med om längre tid förut. Men hon sa att jag kunde ringa om det var så att jag inte märkte ngn skillnad i måendet så fick jag ju komma dit tidigare i sånna fall.

Det går väl sådär hemma..nu har sonen vaknat efter att ha sovit en halvtimma..och strax efter lunch kommer sambon hem..from måndag kommer nog sambon vara hemma med oss på heltid..
    Det är inte alltid lätt..
  • Bobbenn
    Hugo Boss skrev 2008-10-03 10:30:47 följande:
    Enligt mig är inte två månader så långt..jag har vart med om längre tid förut. Men hon sa att jag kunde ringa om det var så att jag inte märkte ngn skillnad i måendet så fick jag ju komma dit tidigare i sånna fall.Det går väl sådär hemma..nu har sonen vaknat efter att ha sovit en halvtimma..och strax efter lunch kommer sambon hem..from måndag kommer nog sambon vara hemma med oss på heltid..
    aha ok. Jag ska gå 1 gång i veckan men jag äter inga tabletter. Underlättar dom för dig?

Vad skönt att sambon ska vara hemma så du får avlastning. Själv är jag hemma ensam till 12 oktober. Dottern tjuter i höga C just nu.. *suck*
  • MammaLillfis

Hej alla,
    Blev själv lämnad av sambon när sonen var 6 månader pga att jag fick en förlossningsdepression som tills slut släppte när sonen var kring 7 månader...

• Bobbenn
    Frup1 skrev 2008-10-03 10:37:29 följande:
    Hej alla,Blev själv lämnad av sambon när sonen var 6 månader pga att jag fick en förlossningsdepression som tills slut släppte när sonen var kring 7 månader...
    STOR kram til dig!
Svar på tråden Förlossningsdepression