• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • tjolahopp81
    Svar på #160

Hugo Boss skrev 2008-09-27 14:16:08 följande:
    de som kontaktade mig var psykologerna på bvc...mer än så vet jag inte..idag har min lillasyster vart här (sambon är iväg och spelar golf)...hon fick med mig ut en sväng..köpte massa saker som egentligen inte behövs..men jag tycker det är roligt att handla ändå =)Men det är upp å ner lite fram å tillbaka och sådär...det pendlar väldigt mycket...vill att det iaf ska vara torsdag nu så jag får komma till läkaren och prata med henne. (svammligt inlägg som vanligt)
    Ja, visst är det kul att handla...och så ser man att det finns ett "vanligt" liv bortanför småbarnstiden! Jag köpte mig ett par svarta stövlar idag med en liten kilklack, blir nog bra både till vardags och fest. Handlade du till dig eller sonen?
  • Hugo Boss
    tjolahopp81 skrev 2008-09-27 17:05:58 följande:
    a, visst är det kul att handla...och så ser man att det finns ett "vanligt" liv bortanför småbarnstiden! Jag köpte mig ett par svarta stövlar idag med en liten kilklack, blir nog bra både till vardags och fest. Handlade du till dig eller sonen?
    Det blir för det mesta alltid till sonen numer när jag handlar...liksom lagt mig själv på hyllan där också..tycker det är jobbigt att prova, se sig i spegeln osv..så jag lever i mina gamla paltor och försöker se hyffsad ut ändå..
    Det är inte alltid lätt..
  • tjolahopp81
    Svar på #162

Hugo Boss skrev 2008-09-27 17:23:19 följande:
    Det blir för det mesta alltid till sonen numer när jag handlar...liksom lagt mig själv på hyllan där också..tycker det är jobbigt att prova, se sig i spegeln osv..så jag lever i mina gamla paltor och försöker se hyffsad ut ändå..
    Låter precis som mig Fast nu när jag börjat jobba känner jag att jag måste se ordentlig ut! Men jag älskar verkligen att kolla in barnkläder, gärna Lindex, NameIt/Exit...

Du kan väl unna dig en tidning att läsa iaf? (förbjudet med föräldratidningar!)
  • Alogotsmamma

Vad glad jag blir över den här tråden! Vad skönt att läsa om fler mammor vars babylycka inte vill infinna sig... Skönt att se att jag inte är ensam, och att jag ine behöver känna tabu över mitt mående. *pust*

Fick mitt/vårt andra bran för 3 1/2 månad sedan, en Lea. Har sedan förlossningen insett att kärleken till henne fattas mig, har inte greppat mig... ÄN!! Vill så gärna, men förmår mig inte.

Har via BVC träffat psykolog samt läkare. Kommer nästa vecka börja med medicin (NEJ, jag är inte sjuk i huvudet eller dum i knoppen, jag behöver bara lite hjälp på traven att få balans av serotoninet i hjärnan!!)

Men att komma till denna punkt, att jag erkänner mig besegrad, har tagit hårt på kropp och själ. Att inse att jag faktiskt inte klarar detta själv, det är tuft... Finns inga direkta ord att förklara.

Vågar inte, vill inte eleer bör inte vara ensam med barnen - vilken skam för en mamma... En mamma ska ju klara ALLT. Nej du, inte denna mamma iaf, inte just nu. För just NU, nu ska jag komma över denna tröskel och snart kunna känna lycka över min vackra dotter, inte bara över hennes bro.

Tack för att Ni vågar och orkar visa Ert problem här. Ni betyder mycket för mig just nu.

• tjolahopp81
    Svar på #164
    Alogotsmamma skrev 2008-09-27 18:30:51 följande:
    Vad glad jag blir över den här tråden! Vad skönt att läsa om fler mammor vars babylycka inte vill infinna sig... Skönt att se att jag inte är ensam, och att jag ine behöver känna tabu över mitt mående. *pust*Fick mitt/vårt andra bran för 3 1/2 månad sedan, en Lea. Har sedan förlossningen insett att kärleken till henne fattas mig, har inte greppat mig... ÄN!! Vill så gärna, men förmår mig inte. Har via BVC träffat psykolog samt läkare. Kommer nästa vecka börja med medicin (NEJ, jag är inte sjuk i huvudet eller dum i knoppen, jag behöver bara lite hjälp på traven att få balans av serotoninet i hjärnan!!)Men att komma till denna punkt, att jag erkänner mig besegrad, har tagit hårt på kropp och själ. Att inse att jag faktiskt inte klarar detta själv, det är tuft... Finns inga direkta ord att förklara. Vågar inte, vill inte eleer bör inte vara ensam med barnen - vilken skam för en mamma... En mamma ska ju klara ALLT. Nej du, inte denna mamma iaf, inte just nu. För just NU, nu ska jag komma över denna tröskel och snart kunna känna lycka över min vackra dotter, inte bara över hennes bro.Tack för att Ni vågar och orkar visa Ert problem här. Ni betyder mycket för mig just nu.
    Vad duktig du är på att skriva ner dina tankar, Algotsmamma! Det tror jag är en bra typ av bearbetning, i alla fall har det varit det för mig...samt att våga öppna sig och berätta för andra om hur jag mår. Snart kommer medicinen att hjälpa dig in på rätt spår och kärleken kommer komma fram med stormsteg. Den finns ju redan inom dig, men har fått hinder på vägen. Om du har några frågor om känslor, medicinen eller annat som rör denna jobbiga och känslomässiga tillvaro försöker jag gärna svara dig! kram
  • Alogotsmamma
    tjolahopp81 skrev 2008-09-27 19:43:48 följande:
    Svar på #164 Vad duktig du är på att skriva ner dina tankar, Algotsmamma! Det tror jag är en bra typ av bearbetning, i alla fall har det varit det för mig...samt att våga öppna sig och berätta för andra om hur jag mår. Snart kommer medicinen att hjälpa dig in på rätt spår och kärleken kommer komma fram med stormsteg. Den finns ju redan inom dig, men har fått hinder på vägen. Om du har några frågor om känslor, medicinen eller annat som rör denna jobbiga och känslomässiga tillvaro försöker jag gärna svara dig! kram
    Tack!

Jo det här med medicin ja, det känns på två sätt. Ska bli skönt att förhoppningsvis, inom kort, kunna känna att tillvaron är ok. Samtidigt skrämmer den mig. Rädslan för bieffekterna är överhängande. MER ångest, TYDLIGARE depression och STARKARE tvångstankar.... Vill inte! Orkar jag det? Eller snarare, klarar jag det? Klart är iof att alla inte drabbas av dessa effekter men kanske händer det mig. Då tappar jag kanske kontrollen helt....!??
    Ändå ska det bli skönt. Om några veckor kanske jag kan ta i min dotter och känna att hon är en del av mig. Kanske kan jag känna det där omtalade pirret i magen och hjärtat när hon ler mot mig. Vill inte längre känna att hon är en börda, vi som kämpade så hårt för att få henne. *gråter*

Just nu, i denna minut, så ångrar jag allt, fast ändå inte. Ja, lite flummigt, men jag tror att Ni kanske förstår vad/hur jag menar. Jag vill bara börja om från början. En ny förlossning - samma barn.
  • Bobbenn

Ingen som vill svara mig

Man är den man är och så är det med det
  • lollo1246

hej,
    jag läser era insändare och bara håller håller med! näe min son föddes så uteblev lyckan. jag vill bara att alla ska veta att allt är som det ska vara! nyfödda barn gråter en del. mest för att de vill ha mjölk. ni är inte dåliga mammor...
    ta det lugnt. ta en paus. pumpa ur mjölk, eller visa var ersättningen står och gå ut en stund. på promenad elle hem till mamma, eller nåt annat lugnt. men komihåg detta, era barn älskar er....

• Alogotsmamma
    Bobbenn skrev 2008-09-27 13:27:15 följande:
    *tittar in i er tråd* Jag ska till BVC psykologen för första gången på tisdag. Känner ni att det har hjälpt er? Går ni bara på samtal eller äter ni några tabletter? Jag vill helst inte göra det..
    Jag kände precis som du. Ville inte heller börja med medicin....  Psykologen är bra. Medicnen, vet ännu inte. Har receptet, medicinen är beställd. Just nu, för min del, så vill jag bara bli bra. Känslan är " Jag gör vad som helst - jag vill känna för mitt barn."
  • Bobbenn
    Alogotsmamma skrev 2008-09-27 21:53:20 följande:
    Jag kände precis som du. Ville inte heller börja med medicin....  Psykologen är bra. Medicnen, vet ännu inte. Har receptet, medicinen är beställd. Just nu, för min del, så vill jag bara bli bra. Känslan är " Jag gör vad som helst - jag vill känna för mitt barn."
    Tack. Jo jag förstår men för mig innebär det att sluta amma. Vet det låter sjukt men det känns som det enda som knyter mig och dottern samman just nu
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Svar på tråden Förlossningsdepression