• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Hugo Boss
    kajsaliten skrev 2008-10-01 08:54:05 följande:
    tack för ditt tips - jag ska säga det till min sambo! risken är bara att jag då får ännu mer skuldkänslor...han har en tendens att liksom utan att mena det kunna säga bara några ord som biter sej fast i mej; typ om jag skulle säga det kanske "jaha det låter ju kul för mej"...jag är så himla känslig just nu, klarar inte sånt. han har ju bestämt sej för att jobba hemifrån måndagar o fredagar, men förstås varit "tvungen" att säga flera ggr att "du vet att du måste ta henne då, jag måste sitta o jobba - jag är här för att du inte ska behöva vara ensam" - men jag behöver ju avlastning! missförtro mej inte, han är jättefin min sambo...bara inte så van o bra på att prata om sånt här. just nu känns detta med mina skuldkänslor inför honom som ett jätteproblem, nästan värre än det jag känner för dottern!
    Åhh du sätter så bra ord på just det ja känner..inför sambon osv..

ghhaaaa blir ju tokig..

sonen ligger å gnäller och skriker om vart annat och jag orkar inte..känns som om min hjärna ska expodera...
    Men imorgon ska jag ju få komma till läkaren i alla fall..hoppas verkligen jag blir bemött på ett bra sätt, av någon som vill hjälpa mig!!
    Än har ju inte den andra psykologen på bvc ringt heller...ska jag hinna försöka ta livet av mig? *ARG*
    Det är inte alltid lätt..
  • kajsaliten

visst är det skitjobbigt, hugo boss?! man måste ju kunna prata med sin sambo, vem annars ska kunna förstå??
    vill ge dej ett tips inför morgondagens besök hos läkaren: säg PRECIS som det är!!! o "överdriv" gärna!!! jag menar, försök inte vara stark - visa dej så svag du kan! jag tycker själv det är jättejobbigt att göra det, men ibland måste man...
    min mamma sov här inatt, just nu går hon o tittar till dottern som faktiskt sover - annars är hon nästan jämt vaken:( så skönt att ha nån här som tar över....jag lider med dej, förstår precis hur du känner för detta skrikande o gnällande:det är VIDRIGT!! men det kommer gå över, både skrikandet o att vi mår dåligt!kram!

• Guido

Åh - det är RIKTIGT svårt ibland, känner så igen mig i det ni beskriver. Är nu sjukskriven på deltid from idag för att kunna bryta lite och komma igång. Men ni som sover dåligt - det finns ju både ångestdämpande och sömntabletter som man kan ta trots amning. Det gör jag när jag känner att det drar igång på kvällen eller natten. Jag vaknar ändå och kan amma så man blir inte alls helt utslagen av tabletterna. Och beroende blir man inte heller tycker jag. Min läkare säger att just sömnen är så viktig så den ska prioriteras framför allt annat, annars har man ingen chans att reparera sig om man har ständig grav sömnbrist. Dessutom så orkar man ju kanske då ta en natt då och då om man får sova andra nätter. Det där med ångest är ju svårt - jag tar oxascand när det är jobbigt och tycker det hjälper bra. Tror det är viktigt precis som ngn annan sa att när man är med barnet att det inte blir så laddat med negativa upplevelser. Inte för barnets skull utan för mig själv. Om jag klarar och tycker om att ta hand om mitt barn och äter lite ångestdämpande - so what?

• Hugo Boss
    Guido: Ja oxascand har hjälpt mig innan. Men dessvärre är det ju inte alla läkare som vill skriva ut denna tablett eftersom den innehåller Benzo...så jag får väl se. Det är iaf den tablett som jag vet funkar, har testat så många olika i mina dar...

Fast sömntabletter vill jag inte ta helst..inte med min bakgrund..tyvärr..allt för riskabelt att ha hemma för min del..så jag får "lära" mig sova ändå..
  • Guido

Oj - det tänkte jag tyvärr inte på, du har rätt förstås angående tabletterna. Bra att du säger det och vet om det. Undrar om du prövat lugnande som inte är beroendeframkallande? Typ atarax eller lergigan? Jag tycker Lergigan faktiskt fungerar hyfsat, tar det när jag ska sova. Vidare undrar jag hur du känner inför massage och liknande? Kan ju vara så att man inte alls gillar det - men jag för min egen del blir väldigt avspänd och ganska lugnad när min man masserar mina fötter eller axlar. (det är ju kanske inte alla förunnat att ha en man som ställer upp på det förstås).
    Jaja - det är minsann inte lätt för oss mammor. Herregud vilka krav och förväntningar det finns i samhället och inom oss själva att vi inte duger och att vi bara MÅSTE tycka det är underbart att bara ta hand om sin bebis. Det är ju liksom inte det det handlar om - det är jag som inte mår bra och det har egentligen inte så mycket med min bebis att göra. För mig är det nog så att kontakten med mitt barn osv väcker min egen smärta som troligen handlar om undangömda minnen frånmin egen barndom som jag inte kan hantera....min lilla bebiskille går det iaf ingen nöd på. Han har ju sin pappa och han har faktiskt mig också fastän jag tycker att jag inte är tillräckligt bra;)

• Hugo Boss
    Guido: Ja på psyk är atarax den första tablett man blir tilldelad. Enligt mig är den som sockerpiller..ren skit. Funkar säkert bra på vissa, men inte på mig. Sen funkar inte lergigan heller..eller jo, jag hade den när jag blev gravid..och den funkade mot illamåendet men inget annat där heller..
    Men jag ammar inte så för mig gör det inget om jag får något starkt eller så, bara jag kan få känna kärlek utan ångest osv..
    Massage hade varit toppen..älskar det..men som medicinen så går ju inte det på högkostnadskortet, vilket gör att det blir suuuuperdyrt i längden :( hade jag haft en man som inte hade kassa tummar så hade han gärna ställt upp och masserat :)
  • Bobbenn
    Hugo Boss skrev 2008-10-01 09:12:52 följande:
    Åhh du sätter så bra ord på just det ja känner..inför sambon osv..ghhaaaa blir ju tokig..sonen ligger å gnäller och skriker om vart annat och jag orkar inte..känns som om min hjärna ska expodera...Men imorgon ska jag ju få komma till läkaren i alla fall..hoppas verkligen jag blir bemött på ett bra sätt, av någon som vill hjälpa mig!!Än har ju inte den andra psykologen på bvc ringt heller...ska jag hinna försöka ta livet av mig? *ARG*
    Verkar ju inte klokt att do inte inger! Har du testat och ringt igen? Förstår om du inte orkar det.

Förstår era känslor inför era sambos/män. Min är bortrest i 2 veckor så jag står på bar backe Dottern tjuter i gåstolen just nu *suck* Det var iaf ett bra besök hos psykologen igår

Kram
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Bobbenn

Förlåt mitt tangentbord missar bokstäver

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Guido

Hugo Boss: tråkigt att massagen inte går att få till - det är iaf bra att du har något som du mår bra av, det är inte så lätt att hitta tycker jag. Försökte själv gå på yoga nu i förra veckan - utan bebis förstås - gjorde det under graviditeten och det kändes bra. Men nu är jag antingen mer känslig eller så är det för ingripande - fick ångest efter att jag varit där. Men jag ska försöka en gång till o se om det var tillfälligt - och också göra mer i min egen takt, inte vara duktig.
    Usch ja - det låter lite som om att du inte har så många vägar ut, lätt att fastna i att det inte finns någon hjälp eller lättnad, men ge inte upp! Det måste finnas hjälp och det blir bättre - eller hur? Och stå på dig med samtalskontakten, funkar inte den så ska du byta till en annan. Och så skriv av dig här inne - det tycker jag ofta känns bra. Att man inte är ensam med det här och att man kanske inte är så konstig ändå;)

• kajsaliten

hur mår ni allihop? det känns som om vi känner varandra på sätt o vis, trots att vi aldrig mötts...eller ens vet vad vi heter! det är så skönt att denna tråd finns, jag brukar läsa den ofta ofta, gå tillbaka flera dgr i tiden o läsa t om.
    mår rätt ok idag! fattar ingenting; men har känt mej lugn o harmonisk faktiskt! o kunnat umgås med dottern, suttit o pratat med henne utan att bli stressad ellerkänt att jag spelar ett spel!!! var hos min kurator igår på fm samt bvc på em, o tror att de besöken gjorde att jag mår bättre idag - samt att jag förstås aldrig är ensam just nu. det kommer nog vara så ett tag framåt, jag måste få vila från det tyngsta ansvaret o låta mej själv landa som mamma o allt vad det innebär. bvc-sköterskan är helt underbar! hon sa igår att denna period är så kort i mitt liv, att jag mår dåligt alltså under mitt barns första tid,o att det är helt ok att tillåta sej själv vara svag o beroende av andra. det kändes så skönt...min sambo var med, tror hennes ord sjönk in i honom också. så idag har varit en bra dag - kanske har också medicinen börjat verka, hoppas det...imorgon är en ny dag, vet inte hur den blir. men jag ska försöka minnas idag o ta fram det minnet när ångesten griper tag i mej igen!

Svar på tråden Förlossningsdepression