• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • kajsaliten

hej hugo boss o ni andra. jag bröt ihop idag på morgonen, fiffi började skrika o paniken kom. sambon var kvar, så det var första ggn han såg hur dåligt jag mår - han blev jätteorolig! men gick tilljobbet...jag känner mej helt förstörd, o övergiven. sa att jag skulle ut o gå med henne, hon brukar bli tystare då ju, så det var väl därför han gick.
    hur kunde han lämna mej?!? gårdagen var för jävlig på fm, hon skrek som en galning o blev ju tyst när min mamma tog henne, på em blev det så bra allting. hon sov, var så söt...mamma o syrran var här. var på bvc , allting bra. fick förklarat att hon gråter pga att jag luktar mjölk, o mammor är sämre på att trösta sina spädbarn pga detta! vi luktar så gott att vår bebis börjar tänka på mat o blir förvirrad o gråter ännu mer! mådde ganska bra...
    så vaknade hon kl 4, o jag kunde inte sova sedan. sambon sov som en stock...jag låg o försökte få henne att somna om. till sist gick det, men så kom morgonen. o nu är morgonen här, o jag måste överleva.

• Hugo Boss

Åhh va jobbigt!!!
    Min gubbe hade nog också bara gått iväg till jobbet, trots att han hade sett hur jag mått..vad är det med män och deras tankegångar?

men varför skriker då min unge??
    jag har ju ingen mjölk. Jag ger ju ersättning...men det är ju redan konstaterat att jag är en usel mamma..FAN!!

Hugo skrek och gnällde sig till sömns här nu...men ändå sitter jag som på helspänn, för snart vaknar han väl och ger tillbaka sjudubbelt..

Det är inte alltid lätt..
  • kajsaliten

hugo boss, det är inte bara mjölklukten som "triggar" igång bebisens skrik - det är tydligen det faktumet att vi luktar mamma som gör att dom vill ha mat, dom kopplar ihop det på nåt sätt. för mej känns det skönt att veta detta, att många bebisar gråter mer hos mamman - för då är det ju inte nåt fel på mej?! fast visst känner jag mej usel ändå....suck. men vi får försöka tänka på detta ok? att vi har en lukt som gör att dom vill ha mat o då blir dom förvirrade o skriker mer!!!
    mamma är här, det är underbart. var o klippte mej, kom hem o glömde bort att jag har en dotter som ligger o sover...fin mamma man är; borde ju ha längtat efter henne:(

• Hugo Boss

vi kom fram till NADA. hon tyckte inte att jag skulle ha med mig hugo. så då skulle hon be ngn annan att ringa, som har tider på fredagar då jag kan...denna tant skulle ringa imorgon eller ngn gång nästa vecka.

känns det som om dom tar mina problem på allvar?? NEJ!!

svammligt jag vet, men hoppas du förstår..

• K C J
    kajsaliten skrev 2008-09-24 21:31:55 följande:
    dagen som var så jävlig slutar snart, lite bättre på slutet. min mamma o syster kom, vi pratade mycket o jag tror dom börjar förstå hur jag mår. det var så hemskt idag på förmiddagen....blev rädd för mej själv. tänkte allvarligt att jag skiter i detta nu, jag hoppar framför tåget! o så kan det ju inte vara!!pratade med min sambo på em, sa äntligen till honom att jag inte kan vara ensam.han undrade hur vi ska lösa det, jag sa då att jag inte vet det(vågade inte be honom rent ut att ta föräldraledigt)men att jag helt enkelt inte kan vara ensam. är jag ensam får jag panik, o då raseras allt det lilla jag känner för mitt barn. ju mindre ansvar, direkt ansvar alltså, jag har för dottern ju mer ansvar klarar jag av att ta - låter konstigt eller hur?men om jag liksom "slipper"ansvaret så vågar jag närma mej henne mer omer. gårdagens gråt på em o morgonens på fm förstörde allt - o jag vill inte riskera att det blir ännu värre! därför har jag sagt till sambon ikväll också att JUST NU är det så här, o det jag behöver är en försäkran om att jag slipper vara ensam. imorgon ska jag prata med min mamma, vi får försöka pussla ihop allt o sambon får vara hemma också - jag måste bara våga be honom om det....
    Har varit precis där du är och det är jätteviktigt att du inte behöver vara ensam. Din sambo får ta ut föräldraledigt och du får bli sjukskriven. Så var det för mig. Min sambo var hemma i en månad med mig. Var livrädd när han skulle tillbaka men samtidigt började min medicin att verka ordenligt så jag kände mig mer stabil. Sen blev det bara bättre och bättre. Började även jobba 40% när min dotter var 6 mån och det var en stor räddning. Min sambo var då hemma 1 dag och sen var hon hos farmor o mormor 1 dag varannan vecka. Fungerade toppen! vi mådde alla bra av detta.
  • tjolahopp81
    Svar på #155

Hugo Boss skrev 2008-09-25 21:07:43 följande:
    vi kom fram till NADA. hon tyckte inte att jag skulle ha med mig hugo. så då skulle hon be ngn annan att ringa, som har tider på fredagar då jag kan...denna tant skulle ringa imorgon eller ngn gång nästa vecka.känns det som om dom tar mina problem på allvar?? NEJ!!svammligt jag vet, men hoppas du förstår..
    Hej hej! De som kontaktar dig, är de inriktade på just nyförlösta mammor eller folk i allmänhet?
  • Bobbenn

*tittar in i er tråd* Jag ska till BVC psykologen för första gången på tisdag. Känner ni att det har hjälpt er? Går ni bara på samtal eller äter ni några tabletter? Jag vill helst inte göra det..

Man är den man är och så är det med det
  • Hugo Boss
    tjolahopp81 skrev 2008-09-27 11:47:10 följande:
    ej hej! De som kontaktar dig, är de inriktade på just nyförlösta mammor eller folk i allmänhet?
    de som kontaktade mig var psykologerna på bvc...mer än så vet jag inte..

idag har min lillasyster vart här (sambon är iväg och spelar golf)...hon fick med mig ut en sväng..köpte massa saker som egentligen inte behövs..men jag tycker det är roligt att handla ändå =)

Men det är upp å ner lite fram å tillbaka och sådär...det pendlar väldigt mycket...vill att det iaf ska vara torsdag nu så jag får komma till läkaren och prata med henne.

(svammligt inlägg som vanligt)
Svar på tråden Förlossningsdepression