• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Mie74

Idag använder jag.

Dagkräm från Dermoshop.
    Foundation från Mac
    Mineralpuder från i.d.
    Mineralroudge från i.d.
    Mascara från maxfactor
    Solpuder från Maybeilie
    har några ögonskuggor vet dock inte namnet på dem.

• TigerLinn

jag är inte så insatt i mineral smink men hoppas nån annan kan hjälpa dig :)

jag ska lyssna och lära

Mie74 skrev 2008-10-27 23:50:53 följande:
    Idag använder jag.Dagkräm från Dermoshop.Foundation från MacMineralpuder från i.d.Mineralroudge från i.d.Mascara från maxfactorSolpuder från Maybeiliehar några ögonskuggor vet dock inte namnet på dem.
  • trolltyg
    Mie74 skrev 2008-10-27 22:30:25 följande:
    Hej!Har läst runt lite i tråden och tittat in i olika gallerier, vilka fina ögonmakuper ni gör ser snygga ut får mej att känna mej som en grå mus som endast använder mascara.Undrar om man kunde få lite tips och råd på hur man lägger en makup med allt vad det innebär samt tips på bar produkter som ni har erfarenhet av.Häls Mie
    Du verkar ha ett bra basutbud och det du eventuellt vill/behöver kompletera med är ögonskuggor och någon form av eyeliner beroende på vilka färger du har idag och vilka du kan tänkas trivas med. En ögonskuggsprimer kan också vara bra för att få skuggan att fasta och hålla bättre. Finns många olika att välja mellan. Lumenes eyeprimer är populär i denna tråd men jag har själv inte testat den men den är inte så dyr.

När man är ovan med ögonskuggor är det enklast att börja med en över hela ögonlocket i någon bra basfärg, kanske en beige-aktig ögonskugga med lite lite simmer i så som FACE pearl #7 och gnugga lite eyeliner/kajapenna i fransrötterna och mascara.

Enklaste sättet tycker jag då jag applicerar min kajapenna i fransroten är att göra det underifrån. Alltså lyfta lite på den övre fransrade genom att lite pressa ögonlocket upp mot ögonbrynet och måla kajal på fransoten med den andra handen. Lite svårt att förklara, hoppas du förstår ändå

Sedan då du är varm i kläderna så kan du testa en ytterliggare ögonskugga som du applicerar i yttersta ögonvrån och lite in i ögonglobslinjen. Enklast är om du har en något rundformat ögonskuggspensel när du gör detta. Färgen på ögonskuggan är helt valfri men någon mörkare än den bas du har i ex FACE pearl #7. Sedan är det bara att exprementera och leka lite för att öva upp lite olika tekniker och färger. Lycka till och ha kul. Det ska vara roligt att sminka sig  
    Melvin 051219 och Ian 071127
  • Tesssi

Nu har jag varit på MUS-lektion. Jag bad om att få den sminkningen jag vill ha till nyårsbalen. En sminkning a la Marilyn Monroe på 50-talet.

Det blev en ljus ögonmakeup, eyeliner med vinge och riktigt klarrött läppstift. Det blev såå snyggt!
    Trivdes riktigt bra i det!! Så nu gäller det att öva.

Dock blir det inte den röda balklänning jag trodde - tyget räckte inte..

Så nu funderar jag på att köpa en vintageklänning från 50-talet. Borde bli toppen!!

(Kan dessutom tala om att jag vant mig med de förlängda naglarna nu, de är så fina. )

• Fridapida
    Tesssi skrev 2008-10-28 08:20:05 följande:
    Nu har jag varit på MUS-lektion. Jag bad om att få den sminkningen jag vill ha till nyårsbalen. En sminkning a la Marilyn Monroe på 50-talet.Det blev en ljus ögonmakeup, eyeliner med vinge och riktigt klarrött läppstift. Det blev såå snyggt! Trivdes riktigt bra i det!! Så nu gäller det att öva.Dock blir det inte den röda balklänning jag trodde - tyget räckte inte.. Så nu funderar jag på att köpa en vintageklänning från 50-talet. Borde bli toppen!! (Kan dessutom tala om att jag vant mig med de förlängda naglarna nu, de är så fina. )
    Åh, vad snyggt med Marilyn Monroe-mejk. Den är klassisk. Jag är själv ett väldigt stort fan av eyeliner men de röda läpparna har jag svårt att bära upp. Jag är lite för feg. Jag tror jag har i mitt galleri här en bild när jag har Devil från MUS på läpparna.
    Du får lägga ut bilder på hur det blir. Kul att de blev nöjd med naglarna. Jag tycker att det är ursnyggt med byggda naglar.
  • Tesssi
    Fridapida skrev 2008-10-28 09:14:59 följande:
    Åh, vad snyggt med Marilyn Monroe-mejk. Den är klassisk. Jag är själv ett väldigt stort fan av eyeliner men de röda läpparna har jag svårt att bära upp. Jag är lite för feg. Jag tror jag har i mitt galleri här en bild när jag har Devil från MUS på läpparna.Du får lägga ut bilder på hur det blir. Kul att de blev nöjd med naglarna. Jag tycker att det är ursnyggt med byggda naglar.
    Kanske kan prova att fota vid något testförsök. Och sedan vid balen såklart.

Hade china red från MUS på läpparna i torsdags... Snacka om förarbete för att få det snyggt! Men jag har inte valt röd färg än, efetrsom jag måste hitta en vintage-klänning först. Men china red ligger bra till.
  • truelove 4 ever

Har kollat i några galleri inne hos er i tråden och bloggarna och såg att en del av er har 2 olika ögonskoggor på locken,hur gör man för att applicera det? är inte det svårt

• Fridapida
    Tesssi skrev 2008-10-28 09:35:48 följande:
    Kanske kan prova att fota vid något testförsök. Och sedan vid balen såklart.Hade china red från MUS på läpparna i torsdags... Snacka om förarbete för att få det snyggt! Men jag har inte valt röd färg än, efetrsom jag måste hitta en vintage-klänning först. Men china red ligger bra till.
    Ja, rött läppstift är nog det svåraste att ha. Först så ska lparna inte vara torra, sedan ska det grundas o så ska färgen stämma.
    Men vad sa de om att ha läpp-primer? Är det till hjälp när man har läppstift? Jag vet ju att det är bra när man har gloss men det kanske blir för torrt?

Jag tror att Knott är en läppstiftanvändare. Kolla med hur hon gör för bättre tips. Jag är urusel på läppstift.
  • truelove 4 ever

Idag får jag nog hem liglosset som ska förstora läpparna lite,ska bli himla intressant att se om det funkar

• Fridapida

truelove 4 ever skrev 2008-10-28 10:10:48 följande:

Idag får jag nog hem liglosset som ska förstora läpparna lite,ska bli himla intressant att se om det funkar
    Du får säga vad du tycker. Jag har aldrig fastnat för det.
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!