• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Fridapida
    Kianas Mami skrev 2008-11-20 16:54:30 följande:
    Oki men är det isf bättre om man har lite brun utan sol i ansiktet och sedan id mineral veil (transparent), sedan ids fondation och slutligen mineral veil igen?
    Alltså... det är ju olika vad man tycker är snyggt. Jag tycker att det ser illa ut när man har en foundation eller puder som gör att man får en mörkare ton i ansiktet än vad man egentligen har. Brun utan sol är kanske bättre men jag vet inte... Varför inte vara som du är? Persnligen tycker jag att man är finare om man är ljus i ansiktet om man är (som jag) en blekfis. Det är bättre att ha en ljus bas och lägga bronzer för att få liv i ansiktet. Skulle jag vilja få lite mer färg i ansiktet hade jag faktiskt hellre solat solarium (jag vet... inte bra). Men jag skulle inte sola mig brun utan bara sola väldigt sällan med spf i ansiktet. BUS kan nämligen lägga sig i porerna och det är inte vackert.

Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man ska ha den hudtonen man är född med... En naturlig bränna är alltid vacker men jag gillar inte solariebränna eller BUS-bränna. Men det är MIN åsikt. Tycker du annorlunda så ska du naturligtvis gå efter det. Smaken är som baken...

Fråga till ALLA: Brun eller blek? Är jag ute och cyklar?
  • Fluffguf

Jag har själv börjat vänja mig vid min ljusa hy, så jag håller med dig fridapida! Det ser bäst ut när det är naturligt. Förr solade jag så mycket som möjligt och försökte bli riktigt brun, men jag har insett att jag bara får acceptera att jag är en blekfis
    Jag solar solarium nån gång ibland, men nu var det över ett år sedan...

Angelzezzans officiella fanclub: www.familjeliv.se/Forum-5-154/m38328751.html
  • Kianas Mami
    Fridapida skrev 2008-11-20 17:17:16 följande:
    Kianas Mami skrev 2008-11-20 16:54:30 följande:
    Alltså... det är ju olika vad man tycker är snyggt. Jag tycker att det ser illa ut när man har en foundation eller puder som gör att man får en mörkare ton i ansiktet än vad man egentligen har. Brun utan sol är kanske bättre men jag vet inte... Varför inte vara som du är? Persnligen tycker jag att man är finare om man är ljus i ansiktet om man är (som jag) en blekfis. Det är bättre att ha en ljus bas och lägga bronzer för att få liv i ansiktet. Skulle jag vilja få lite mer färg i ansiktet hade jag faktiskt hellre solat solarium (jag vet... inte bra). Men jag skulle inte sola mig brun utan bara sola väldigt sällan med spf i ansiktet. BUS kan nämligen lägga sig i porerna och det är inte vackert.Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man ska ha den hudtonen man är född med... En naturlig bränna är alltid vacker men jag gillar inte solariebränna eller BUS-bränna. Men det är MIN åsikt. Tycker du annorlunda så ska du naturligtvis gå efter det. Smaken är som baken... Fråga till ALLA: Brun eller blek? Är jag ute och cyklar?
    Oki men jag är överdrivet, blek. Alla komenterar det. Jag har hittat en jätte bra brun utan sol som min hudterapeft rekomenderar som inte lägger sig i porerna...Det är Hyronemus egna märke.
    Har ID någon bornzer? Hur blir resultatet om man har veil+fondationen + bronzer? och i vilken ordning ska man lägga dom isf?
  • Imperialiss

Jag är jätteblek och har alltid avundats dom som ser sådär bruna och fräsha ut, men har insett att det blir sååå mycket finare att använda en foundation i min egen färg och sen svepa en guldig skimrande bronzer (Hittade en perfekt på everydayminerals) över hela ansiktet för att avsluta med ett lätt rosa rouge på kinderna och liiiite lite ovanför ögonbrynen och hakan.

Visst, jag ser fortfarande blek ut, men så mycket fräschare än om jag hade använt en mörk foundation. Det ser bara påmålat och flammigt ut. Speciellt efter några timmar.
    Men det är som sagt bara min erfarenhet :)

Och förresten, även om jag nästan aldrig skriver här så är jag inne varje dag och läser. Ni är såå himla duktiga allihopa. Era sminkningar är jättefina verkligen!
    Ni fick mig att testa rosa ögonskugga, och det blev faktiskt bättre än vad jag trodde. Tack för all inspiration!

• Imperialiss

Förresten, måste fråga er som vet. Jag har precis upptäckt vilken enorm skillnad det blir när man använder kabukis och andra lite dyrare borstar, än de billigare som jag haft förut. Helt otroligt!

Har hittat ett prisvärt set med borstar nu som ser helt okej ut, men då står det att det är sobelhår och grävlingshår.
    Hur står sig såna borstar mot kabukiborstar?
    Använder enbart mineralsmink och då borstarna liksom är halva grejen så frågar jag er innan jag slår till :)

ursäkta min dubbelpostning.

• Linny
    Fridapida skrev 2008-11-20 17:17:16 följande:
    Alltså... det är ju olika vad man tycker är snyggt. Jag tycker att det ser illa ut när man har en foundation eller puder som gör att man får en mörkare ton i ansiktet än vad man egentligen har. Brun utan sol är kanske bättre men jag vet inte... Varför inte vara som du är? Persnligen tycker jag att man är finare om man är ljus i ansiktet om man är (som jag) en blekfis. Det är bättre att ha en ljus bas och lägga bronzer för att få liv i ansiktet. Skulle jag vilja få lite mer färg i ansiktet hade jag faktiskt hellre solat solarium (jag vet... inte bra). Men jag skulle inte sola mig brun utan bara sola väldigt sällan med spf i ansiktet. BUS kan nämligen lägga sig i porerna och det är inte vackert.Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man ska ha den hudtonen man är född med... En naturlig bränna är alltid vacker men jag gillar inte solariebränna eller BUS-bränna. Men det är MIN åsikt. Tycker du annorlunda så ska du naturligtvis gå efter det. Smaken är som baken... Fråga till ALLA: Brun eller blek? Är jag ute och cyklar?
    Jag tycker ju att jag är finare när jag har färg; men bara om det är naturlig färg. Kan enstaka gånger dock prova BUS, men inte i längden. Tycker som sagt det ser väldigt illa ut när någon är väldigt brun i ansiktet men blek på hals/urringning/armar och händer. Händerna har man ju ofta uppe vid ansiktet och då blir det så uppenbart att det inte är ens naturliga färg man har i ansiktet. Makeupartister säger ju också alltid att man ska ha foundation som går ton i ton med ens egna färg..
  • Linny
    Kianas Mami skrev 2008-11-20 17:41:18 följande:
    Oki men jag är överdrivet, blek. Alla komenterar det. Jag har hittat en jätte bra brun utan sol som min hudterapeft rekomenderar som inte lägger sig i porerna...Det är Hyronemus egna märke. Har ID någon bornzer? Hur blir resultatet om man har veil+fondationen + bronzer? och i vilken ordning ska man lägga dom isf?
    Men det kanske är för att du är blek i hela ansiktet? Då kan man ju se glåmigt blek ut. Riktigt ljus hy är vackert, speciellt om man har lite rosiga kinder. Förmodligen skulle Nars Orgasm (rouge) vara fint till din ljusa hy.

Annars kan du förstås lägga veil/foundation/veil och till sist bronzer (eller rouge eller båda..)
  • Linny
    Imperialiss skrev 2008-11-20 17:52:37 följande:
    Förresten, måste fråga er som vet. Jag har precis upptäckt vilken enorm skillnad det blir när man använder kabukis och andra lite dyrare borstar, än de billigare som jag haft förut. Helt otroligt!Har hittat ett prisvärt set med borstar nu som ser helt okej ut, men då står det att det är sobelhår och grävlingshår.Hur står sig såna borstar mot kabukiborstar? Använder enbart mineralsmink och då borstarna liksom är halva grejen så frågar jag er innan jag slår till :)ursäkta min dubbelpostning.
    Till mineralfoundation ska man ju ha kabuki och inga vanliga puderborstar. Så där är ju verkligen kabukin nödvändig. Kvaliteten på borstarna är viktiga, men konstigt nog har vi här i tråden enats om (uppfattar jag i alla fall) att den absoluta vinnaren i kvalitet är Everyday minerals olika kabukis (flat top och long handled kabuki). Dessutom är de löjligt billiga (ca 70 kronor). Slår lätt dyra borstar som Id osv..
  • Linny
    trolltyg skrev 2008-11-20 12:42:26 följande:
    Dagens make ligger i galleriet, det blev mörk blått och rosa idag, känns lite som jag har blåöga men jag är nog mest ovan med blått.
    Fint, kul att du vågar prova lite mer färger också
    Imperialiss skrev 2008-11-20 17:44:44 följande:
    Jag är jätteblek och har alltid avundats dom som ser sådär bruna och fräsha ut, men har insett att det blir sååå mycket finare att använda en foundation i min egen färg och sen svepa en guldig skimrande bronzer (Hittade en perfekt på everydayminerals) över hela ansiktet för att avsluta med ett lätt rosa rouge på kinderna och liiiite lite ovanför ögonbrynen och hakan.Visst, jag ser fortfarande blek ut, men så mycket fräschare än om jag hade använt en mörk foundation. Det ser bara påmålat och flammigt ut. Speciellt efter några timmar.Men det är som sagt bara min erfarenhet :)Och förresten, även om jag nästan aldrig skriver här så är jag inne varje dag och läser. Ni är såå himla duktiga allihopa. Era sminkningar är jättefina verkligen!Ni fick mig att testa rosa ögonskugga, och det blev faktiskt bättre än vad jag trodde. Tack för all inspiration!
    Vad roligt att du börjar skriva också Kul att du inspireras. Det gör jag också! När jag började hänga här använde jag typ fyra nyanser av brunt
  • Phantera
    Fridapida skrev 2008-11-20 16:47:02 följande:
    Kianas Mami skrev 2008-11-19 23:26:54 följande:
    Deras tainted MV? Heter den inte så? Jag är iofs motståndare till att försöka ge ansiktet färg genom att ha en mörkare bas... Jag tycker att det blir mkt bättre resultat om man använder en bronzer för att få en mer "solbrun" look. Pudret, dvs MVn har man i hela ansiktet och man vill ju vara så ljus som möjligt på vissa ställen som t.ex. på överläppen och under ögonen.
    Fridapida > När du skriver på överläppen, menar du då området ÖVER överläppen och under näsan?
    Jag tycker ofta att det ser knasigt ut om det är ljusare där än resten av ansiktet. Varför vill man ha ljust där?
    Visst, man vill ju inte vara mörk så det ser ut som man har mustasch heller...
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!