• elvinaOstefan

Skulle du köpa ut?

Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör". 

Devin, det finaste vi har ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut?
  • Majsan70
    LAV0LINA skrev 2008-09-15 12:30:36 följande:
    Jag är kluven. Vet faktiskt inte hur jag skulle göra. Jag tycker 15-16 är på tog för ung ålder för att dricka alkohol, jag började dricka då jag var 17. Min pappa har köpt ut åt mig då jag var 17-19. I och för sig hade jag pojkvän då (som jag fortfarande än idag är ihop med) och det kan ju ha varit en trygghet för mina föräldrar att veta att jag alltid hade någon med mig. Jag har också alltid varit skötsam av mig och har alltid haft den vetskapen och den tyggheten att kunna vara öppen med hur mycket jag dricker och var jag är osv. Jag vet att jag ALLTID kan komma hem, hur full jag än är. Jag har druckit för mycket en gång. Jag var 17 och det kommer jag aldrig mera göra om. Jag spydde som en gris och det är den första och enda gången det hänt (kommer då aldrig göra om det medvetet iaf). Som sagt, jag är kluven. Jag ser hellre att mina barn kan ha den öppna dialogen om alkohol och fest som jag hade än som det blev för en kompis - ett evigt smusslande och ett helt nätverk av lögner varje gång det vankades fest. En gång blev denna kompis på tok för full så min sambo (som den kvällen var nykter) skjutsade hem henne till hennes föräldrar som blev alldeles chockade av att deras lilla flicka hade druckit, men såklart tacksamma över att vi körde hem henne... Hon förlät mig aldrig.
    Bara för att man har nolltolerans och inte köper ut åt sina barn innebär de inte automatiskt att de behöver smussla och smyga o känner att de inte kan komma hem.

Mina barn vet min inställning till alkohol. De vet att de har ett eget ansvar att gå efter och de vet vad de riskerar om de bryter vår överenskommelse. Däremot vet de att de alltid kan ringa hem oavsett vad som hänt. Jag blir heller aldrig arg om jag får veta sanningen direkt o det vet de med.
  • LAV0LINA
    Svar på #92
    Menar inte att det behöver vara så heller, var kanske lite otydlig.
    Kan ju bara skriva utifrån min egen erfarenhet och som sagt - jag är kluven, vet inte alls hur jag skulle göra den dagen mina barn frågar om jag kan köpa ut.
    Den dagen, den sorgen. Tur att jag har några år på mig att fundera i alla fall
  • Majsan70
    LAV0LINA skrev 2008-09-15 14:21:42 följande:
    Svar på #92Menar inte att det behöver vara så heller, var kanske lite otydlig.Kan ju bara skriva utifrån min egen erfarenhet och som sagt - jag är kluven, vet inte alls hur jag skulle göra den dagen mina barn frågar om jag kan köpa ut.Den dagen, den sorgen. Tur att jag har några år på mig att fundera i alla fall
    Jag tog saken i egna händer och talade om min ståndpunkt redan innan de trädde in i tonåren. Så de vet exakt vad som gäller, vilken morot de har och alternativen om de väljer att bryta mot avtalet. På så vis behöver jag aldrig få frågan ens.
  • LAV0LINA

Ja, jag har några år på mig som sagt - mina barn är inte ens födda ännu.
    Och jag tror absolut att det är en bra idé att ta upp frågan tidigt.

Majsan70 skrev 2008-09-15 14:26:31 följande:
    Jag tog saken i egna händer och talade om min ståndpunkt redan innan de trädde in i tonåren. Så de vet exakt vad som gäller, vilken morot de har och alternativen om de väljer att bryta mot avtalet. På så vis behöver jag aldrig få frågan ens.
  • Einstein

ALDRIG!!!!

I helgen såg jag en lapp på en affärsdörr men uppmaning att anmäla de som langar alkohol till minderåriga. En bra lapp tycker jag, det var en stor och tydlig lapp med lokalt telefonnummer till polisen. jag antar att den även satt på fler affärsdörrar i samhället, men jag var bara in i denna. Kan tillägga att det i helgen var en marknad i byn och då brukar det vara mycket ungdomsfylla.

• jannajamtland

Jag är väldigt kluven i den här frågan, skulle aldrig falla för hot från mina barn till att börja med.
    Men vet jag att det finns HB lätttilgängligt då skulle jag överväga att köpa ut, hade en klasskompis som drack väldigt dåligt HB och avled och det är det jag har i åtanke.

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • Einstein
    jannajamtland skrev 2008-09-15 14:42:59 följande:
    Jag är väldigt kluven i den här frågan, skulle aldrig falla för hot från mina barn till att börja med.Men vet jag att det finns HB lätttilgängligt då skulle jag överväga att köpa ut, hade en klasskompis som drack väldigt dåligt HB och avled och det är det jag har i åtanke.
    finns det tillgång till HB så kommer de dricka det ändå och speciellt om föräldrarna gett dem tillåtelse till att dricka alkohol! Köpa ut = ge tillåtelse! Det vet man väl själv hur det är om drickat är slut och man vill ha mer! Dessutom litar jag mer på ett nyktert barns omdöme än på ett onykterts!
  • Takhiza

De beror på från barn till barn för det första. Hur ansvarstagande mitt barn varit etc
    Hade han/hon hotat med att "köpa HB istället" hade dom åkt in på sitt rum ögonaböj för HOT kommer man inte långt med i min värld. Men köpa ut... tja, de beror på! Jag var färdig med mitt festande i 18års ålder så jag har varit full innan det och aldrig råkat i trubbel eller blivigt för full och omdömmes lös.

• Takhiza

och en sak till, klart att man kan "ställa krav" som tex "om du låter bli så betalar jag körkotet" etc, men realistiskt, hur många tonåringar smyger inte bakom ryggen på sina föräldrar med både det ena o de andra? Många tänker säkert "men MIN lilla ängel gör inte så" och de trodde nog era/mina föräldrar med

Takhiza skrev 2008-09-15 15:14:20 följande:
    De beror på från barn till barn för det första. Hur ansvarstagande mitt barn varit etc Hade han/hon hotat med att "köpa HB istället" hade dom åkt in på sitt rum ögonaböj för HOT kommer man inte långt med i min värld. Men köpa ut... tja, de beror på! Jag var färdig med mitt festande i 18års ålder så jag har varit full innan det och aldrig råkat i trubbel eller blivigt för full och omdömmes lös.
Svar på tråden Skulle du köpa ut?