Skulle du köpa ut?
Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör".
Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör".
Hell no.
Ja, jag har några år på mig som sagt - mina barn är inte ens födda ännu.
Och jag tror absolut att det är en bra idé att ta upp frågan tidigt.
ALDRIG!!!!
I helgen såg jag en lapp på en affärsdörr men uppmaning att anmäla de som langar alkohol till minderåriga.
En bra lapp tycker jag, det var en stor och tydlig lapp med lokalt telefonnummer till polisen.
jag antar att den även satt på fler affärsdörrar i samhället, men jag var bara in i denna. Kan tillägga att det i helgen var en marknad i byn och då brukar det vara mycket ungdomsfylla. ![]()
Jag är väldigt kluven i den här frågan, skulle aldrig falla för hot från mina barn till att börja med.
Men vet jag att det finns HB lätttilgängligt då skulle jag överväga att köpa ut, hade en klasskompis som drack väldigt dåligt HB och avled och det är det jag har i åtanke.
De beror på från barn till barn för det första. Hur ansvarstagande mitt barn varit etc
Hade han/hon hotat med att "köpa HB istället" hade dom åkt in på sitt rum ögonaböj för HOT kommer man inte långt med i min värld. Men köpa ut... tja, de beror på! Jag var färdig med mitt festande i 18års ålder så jag har varit full innan det och aldrig råkat i trubbel eller blivigt för full och omdömmes lös.
och en sak till, klart att man kan "ställa krav" som tex "om du låter bli så betalar jag körkotet" etc, men realistiskt, hur många tonåringar smyger inte bakom ryggen på sina föräldrar med både det ena o de andra? Många tänker säkert "men MIN lilla ängel gör inte så" och de trodde nog era/mina föräldrar med ![]()