• elvinaOstefan

Skulle du köpa ut?

Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör". 

Devin, det finaste vi har ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut?
  • Majsan70

NEJ, jag köper inte ut. Jag har ett avtal med mina barn och det är att om de inte dricker en droppe alkohol eller rökare före 18 års ålder så betalar jag deras körkort.

Det är oerhört lockande för mina barn med småländska gener.

Enda avbräcket i min åsikt kommer att vara när de tar studenten för då kan jag köpa champagne o dessutom bjuda på champagne vid deras firande.

• Skrik och Panik

Inte en droppe köps ut, och hotar barnet med HB, ja då vart det ingen fest alls för den!

Som Noxigen sa, mjölk på rummet en vecka!

• Bebis

Nej och skulle han hota med HB skulle han få stanna hemma.

Don't Panic
  • vernis

Nje men när har blivit 18år tycker man köpa lite en flaska vin eller någon cider eftersom då kan man ju köpa sprit på krogen

• Atamon

Nej, det skulle jag inte göra. Hot om hembränt eller annat är bara snicksnack eftersom det inte finns något som säger att ungdomen avstår från sådant bara för att föräldrarna eller andra köpt några cider eller öl. I takt med berusningen så tappas omdömet även för att dricka sådant som andra bjuder på och som de tror är ofarligt.

• Bevabus

Nej det hade jag inte. SÄRSKILT inte tilll en 15-åring för då är man på tok för ung för att dricka!
    Jag skulle lägga grunden först som mina föräldrar gjorde med mig. Inte överdramatisera akohol men ändå se till så att barnet mycket väl vet hur det fungerar.
    Sen så skulle jag inte gå i taket om han/hon började dricka innan han/hon blev 18. Helt enkelt för att jag började när jag blev 17 år MEN jag drack med förnuft. Jag har aldrig nånsin blivit full, bara smått lullig och lite gladare. Min förhoppning är att jag ska kunna uppfostra mina framtida barn med sådana tankegångar!

• pessl

Nej
    Tänker att om något skulle hända så skulle det vara på mitt ansvar. Tjejen blir våldtagen då hon i fyllan och villan gjort någon felbedömning. Killen blir misshandlad för att han också inte hade förmåga att bedömma situationen. Vet att många tonåringar dricker, drack själv, men vill inte leva med misstagen resten av livet.

Det funkar att säga nej, var bara konsekvent till 100 %.

• guldplutt

absolut inte. hot om HB och annat hoppas jag att vi kan förebygga mha uppfostran och förståelse, men skulle det förekomma hade jag nog övervägt att säga at thon inte ens fick gå på festen med den inställningen.

• LAV0LINA

Jag är kluven. Vet faktiskt inte hur jag skulle göra. Jag tycker 15-16 är på tog för ung ålder för att dricka alkohol, jag började dricka då jag var 17. Min pappa har köpt ut åt mig då jag var 17-19. I och för sig hade jag pojkvän då (som jag fortfarande än idag är ihop med) och det kan ju ha varit en trygghet för mina föräldrar att veta att jag alltid hade någon med mig. Jag har också alltid varit skötsam av mig och har alltid haft den vetskapen och den tyggheten att kunna vara öppen med hur mycket jag dricker och var jag är osv. Jag vet att jag ALLTID kan komma hem, hur full jag än är. Jag har druckit för mycket en gång. Jag var 17 och det kommer jag aldrig mera göra om. Jag spydde som en gris och det är den första och enda gången det hänt (kommer då aldrig göra om det medvetet iaf). Som sagt, jag är kluven. Jag ser hellre att mina barn kan ha den öppna dialogen om alkohol och fest som jag hade än som det blev för en kompis - ett evigt smusslande och ett helt nätverk av lögner varje gång det vankades fest. En gång blev denna kompis på tok för full så min sambo (som den kvällen var nykter) skjutsade hem henne till hennes föräldrar som blev alldeles chockade av att deras lilla flicka hade druckit, men såklart tacksamma över att vi körde hem henne... Hon förlät mig aldrig.

Svar på tråden Skulle du köpa ut?