• elvinaOstefan

Skulle du köpa ut?

Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör". 

Devin, det finaste vi har ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut?
  • jannajamtland

Jag hade de som köpte ut åt mig och jag nöjde mig med det, varför chansa med HB när man hade riktiga saker?
    Hade jag inte någon som kunde köpa ut då köpte jag HB istället och minst en halvliter var det minsta man kunde köpa, vilket resulterade i att man ofta drack lite för mycket då man hade HB.

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • LAV0LINA

Nej, där håller jag inte med dig alls.
    Jag har absolut haft tillgång till hb om jag velat.
    Har dock aldrig velat ha det , jag hade ju redan så jag klarade mig.
    Självklart finns det dom som dricker hb ändå - trots att anhöriga köpt ut med avtalet att man då låterbli hembränt, men det finns ju även många som inte gör det. Det beror ju mer på vad för person det är (hur man är som person alltså)...
    Fast som sagt, jag själv har ju aldrig varit den här som kännt behovet av att dricka mig askalas och därför inte behövt mer när mitt eget tagit slut...
    Men det är ju olika för alla. Men ALLA dricker ju inte hb heller..

Einstein skrev 2008-09-15 15:11:23 följande:
    finns det tillgång till HB så kommer de dricka det ändå och speciellt om föräldrarna gett dem tillåtelse till att dricka alkohol! Köpa ut = ge tillåtelse! Det vet man väl själv hur det är om drickat är slut och man vill ha mer! Dessutom litar jag mer på ett nyktert barns omdöme än på ett onykterts!
  • Majsan70
    Takhiza skrev 2008-09-15 15:15:47 följande:
    och en sak till, klart att man kan "ställa krav" som tex "om du låter bli så betalar jag körkotet" etc, men realistiskt, hur många tonåringar smyger inte bakom ryggen på sina föräldrar med både det ena o de andra? Många tänker säkert "men MIN lilla ängel gör inte så" och de trodde nog era/mina föräldrar med
    Har man en öppen relation och inte gjort alkoholen till ett förbud så tror ju inte jag att de smyger med det heller. Sen beror det kanske på hur intresserad man är som vuxen av sina ungdomar. Själv är jag den som hämtar o lämnar.Vi har en öppen relation och pratar om allt.

Jag har lämnat ansvaret till mina barn och de vet vad de har att vinna. De har aldrig smugit med nånting innan hur obehagligt det än varit just för att de vet att jag aldrig blir arg utan vi diskuterar det som skett o vad de lärt sig av det.
  • Takhiza

Absolut. Klart att man kan ha en öppen relation till sina barn vilket är great, men det är just det, att säga "du FÅR INTE dricka" till sin tonåring är lite som att sporra dem att gå bakom ryggen, för vilken tonåringen vill inte passa in o festa med kompisarna? Därför tror jag det är bättre att man som du sa, pratar om saken, och kanske gör upp en deal med sina barn.

Majsan70 skrev 2008-09-15 15:21:05 följande:
    Har man en öppen relation och inte gjort alkoholen till ett förbud så tror ju inte jag att de smyger med det heller. Sen beror det kanske på hur intresserad man är som vuxen av sina ungdomar. Själv är jag den som hämtar o lämnar.Vi har en öppen relation och pratar om allt.Jag har lämnat ansvaret till mina barn och de vet vad de har att vinna. De har aldrig smugit med nånting innan hur obehagligt det än varit just för att de vet att jag aldrig blir arg utan vi diskuterar det som skett o vad de lärt sig av det.
  • Lena
    elvinaOstefan skrev 2008-09-14 22:51:08 följande:
    Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör".  
    Jag skulle svara: Okej då får du inte gå på några fester förrän du blivit smartare än så.
  • FridaGBG
    elvinaOstefan skrev 2008-09-14 22:57:41 följande:
    Ni som svarar nej, ni vet att h*n kommer dricka på festen, käns det inte bättre att ni vet vad dom dricker? istället föra att dom riskerar att få i sig någon hemsk HB eller alkohol preppat med droger?Har själv alltid varit helt imot , men efter en diskution med min sambo och några vänner så käns det ändå mer okej, att veta att han kommer hålla sig till två öl och inte ta emot någon annan skit.
    Så dricker dom det som man köpt ut till dom, så har de ännu sämre omdöme att bedöma vad dom dricker när det som mamma köpt är slut.
  • Atamon
    FridaGBG skrev 2008-09-15 17:58:06 följande:
    Så dricker dom det som man köpt ut till dom, så har de ännu sämre omdöme att bedöma vad dom dricker när det som mamma köpt är slut.
    Precis.. det finns ju ingenting som säger att barnet inte dricker HB fast de fått två öl av morsan.  Klart att ungdomarna dricker det som finns, särskilt som det är en kompis som bjuder.
  • mamma till 2

Nope, inte en chans. Sånt hot funkar inte på mig så då hade istället min son/dotter fått stanna hemma.

Är fullt medveten om att mina barn antagligen kommer att dricka på fester när dom blir tonåringar MEN jag skulle aldrig bidra med alkohol då jag inte kommer acceptera att dom dricker när dom bara är 14-15 år..

Svar på tråden Skulle du köpa ut?